Druk op de koppeling weg....Honda Magna uit 83

Laurens1978

Rookie
29 dec 2019
18
6
Beste allemaal, ik heb sinds een jaartje een Honda Magna 750 uit 1983. Rijdt eigenlijk altijd prima. Ik heb hem een maandje geleden in de garage gezet en wilde er net opstappen. Start prima, maar 0,0 druk op de koppeling. Ik heb de master cilinder aan de bovenkant opengemaakt en daar zat geen dot3 meer in.

Ik heb de kabel bij de slave losgemaakt en daar kwam nog wel vloeistof uitgelopen, maar niet superveel (weet ook niet hoeveel er normaal in gaat) ik denk dat het een borrelglaasje vol was.

Ik zag dat er onder de slave wel wat opgedroogde bruine meuk zat, maar er lag niks onder de motor. Het leek alsof het had gelekt tussen de slave en het blok, dus niet aan de andere kant.

Wat is nu het handigst om te doen? De slave eraf halen en checken wat er loos is of eerst het vloeistof aanvullen en checken of dat het euvel is?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet Laurens
 
Dat ziet er jakkiebah uit :+
Maar dat wil niet alles zeggen, ik heb het vaker gezien dat het er (bijna) zo erg uit zag. Deze heeft al een hele tijd gelekt, want dat is allemaal opgedroogde remvloeistof icm oxidatie.
Maak het allemaal netjes schoon en voel/kijk goed of de binnenkant van de cilinder waar de zuiger/keerring in beweegt mooi glad is (ik verwacht van wel)
De grote keerring om de zuiger en het kleine keerringetje in de zuiger (die doet eigenlijk niets meer dan de drukstaaf centreren) iig vervangen, Als je de nieuwe grote tevoren warm maakt krijg je 'm er makkelijker om.
Ik verwacht dat de keerring om de drukstift ook wel naar z'n grootje is. Om deze te vervangen heb je 2 mogelijkheden: de officiële manier is het blok losmaken om het wat naar voren te kunnen kantelen zodat je de final-drive los kunt maken. Diit om de keerring dan vanaf de andere kant te vervangen.
Manier 2 is de aluminium rand waar de keerring achter zit met een dremel weg te slijpen en de nieuwe keerring met wat locktite (638) vast te zetten. De laatste manier is veel minder werk natuurlijk, maar vraagt een redelijk stabiele hand met het dremelen.
leesvoer: Simple Clutch Pushrod Seal (Repair) - V4MuscleBike.com
 
Ik snap dat mijn omschrijving niet heel duidelijk was :) Ik bedoelde dat ringetje in het motorblok waar die lange pin doorheen gaat. Zie ook de foto. Alles is ook heel goor geworden dus moet het gaan schoonmaken. Gewoon met benzine?

Ik heb een revisie setje besteld en hoop dat het daarmee lukt......
 

Bijlagen

  • 20200404_152802.jpg
    20200404_152802.jpg
    104,3 KB · Weergaven: 11
Laat dat oud keerringtje nog ff zitten en maak dat allemaal eens zuiver met een messing borsteltje oid, mss met wat remmen reiniger naspoelen.
Dan oud keerringetje eruit en nieuwe monteren.
Laat alsjeblieft de drukstift zitten, anders komt die zooi in je blok.
Na t reinigen kun je de drukstift verwijderen, dan kun je die keerring er zo uit wippen.

Edit; keerring kun je er dus niet zo uit wippen. Maak t maar eens eerst goed schoon.
 
En ik maar denken dat die van mij er goor uit zag,deze is nog veeeeel erger,hopelijk is je koppeling cilinder niet
inwendig aangetast,ik heb een gereviseerde andere moeten kopen voor mijn GL.
 
Beste allemaal, het heeft even geduurd, maar ik ben ermee aan de slag gegaan. Alles volledig schoongemaakt met remvloeistof en een messing borstel en revisiesetje in de slave cilinder geplaatst. Vloeistof van boven gevuld en 6 miljoen keer in de koppeling geknepen.........nieuwe accu erop en vanmiddag startte ie meteen en heb er zojuist een kilometer of 30 mee gereden. Als een zonnetje! Hij koppelt perfect. Dank voor jullie hulp. Op naar de volgende klus :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan