Druppel lader

jeff8

Rookie
24 sep 2011
20
0
sassenheim
Ik heb heb optimate 4 accu druppel lader gekocht en nu vraag ik me af of je hem gewoon de hele winter op je accu kan laten staan of dat je hem af en toe is los moet koppellen of de stekker uit het stop contact moet halen.
:]
 
Toch zijn de meningen daarover verdeeld

Dat is zeker.

Toch is het een feit dat een druppelaar bedoeld is om min of meer permanent aan een accu te hangen.
En dat itt de 'ouderwetse' laders, waar je op basis van capaciteit en laadvermogen kon gaan uitrekenen schatten hoe lang de lader er op moest/mocht.
 
Ik heb heb optimate 4 accu druppel lader gekocht en nu vraag ik me af of je hem gewoon de hele winter op je accu kan laten staan of dat je hem af en toe is los moet koppellen of de stekker uit het stop contact moet halen.
:]

Ik stop de stekker van mijn optimate er iedere maand ff twee dagen in. Ik zie het nut van continu druppelladen niet.
 
gister nog bij motoport geweest.
daar vertelden ze mij dat er in de gebruiksaanwijzing staat dat het geen kwaad kan hem constant aan de druppellader te hangen. Maar hij had ook regelmatig klanten terug waarvan de accu wel kapot wat gegaan. Advies was om de acco vol te laden, dan een paar weken eraf om vervolgens weer die accu vol te laden. Zo de winter door.

dus eigenlijk handmatig druppelladen met een druppellader.. wel een beetje dubbelop..
wat al gezegd is, je moet doen waar je jezelf het best bij voelt.
 
Ik stop de stekker van mijn optimate er iedere maand ff twee dagen in. Ik zie het nut van continu druppelladen niet.

Het nut is beperkt. In die zin: het laadt je accu goed op, en slaat vanzelf af.

Gemak :)

Sommige zijn wat intelligenter, en passen de manier van opladen aan, op wat op dat moment het beste lijkt voor de accu.

tja... :)

Ik vind het zelf wel fijn om -wanneer ik een accu op moet laden, zoals vandaag) ik kan inprikken, en komende week eens een keer de lader afhalen wanneer ik er weer aan denk :)

Een goed geladen accu kan gewoon in de kelderkast, los.

En de dan ev voor het weer gaan rijden ook nog even aan de lader, maar wss zal er niet veel opgeladen hoeven worden.

Als die accu wel veel ontlaadt, is er sowieso wat mis.
 
Ik weet niet hoe een optimate het doet, maar ik heb een druppellader die behalve laden ook ontlaad.
Bij een volledig geladen accu, staat ie regelmatig een uurtje te ontladen om daarna weer te laden.
 
Even een wat geknipt en geplakt van het BMW GS-forum, geschreven door de ook hier geregistreerde DaBit:

Er heerst de laatste tijd weer erg veel verwarring over accu's. Hier wat technische meuk en wat eigen inzichten. Zoals gewoonlijk is het weer eens niet 100% theoretisch correct en laat ik dingen weg om het niet nog technischer te maken.

De accu's in onze motoren zijn vrijwel zonder uitzondering loodaccu's. Simpelweg omdat ze relatief goedkoop zijn, een behoorlijke stroom kunnen leveren, over een breed temperatuursbereik redelijk werken, eenvoudig te laden zijn, en redelijk bestand zijn tegen mishandeling.

Hoe zit zo'n accu nu in elkaar? Hij bestaat uit een aantal in serie geschakelde kleinere accu-tjes van ongeveer 2 Volt. Een 12V accu heeft 6 van die cellen in serie staan. Net zoals je meerdere penlight-batterijen in serie schakelt om bijvoorbeeld 6V te halen voor je fotocamera.

Elke cel bestaat uit platen met daartussen een stof, elektroliet genoemd. Als de accu nieuw geleverd word, dan bestaan de platen voor de negatieve pool (de anode) uit puur lood (chemisch element Pb) in een soort sponsvorm. De kathode bestaat uit loodoxide (PbO2, loodroest zeg maar). Gooien we er nu zwavelzuur (H2SO4) bij, dan is de accu gelijk 'vol'.

Gaan we nu ontladen, dan treed er een chemische reactie in werking tussen de platen en het zwavelzuur. Daarbij reageren beide platen met het zuur, en worden de platen (allebei) en zuur omgezet in loodsulfaat (PbSO4) en water (H2O). Omdat water lichter is dan zwavelzuur kun je met een dichtheidsmeter controleren hoe vol de accu is.

Gaan we de accu weer laden, dan gebeurt het omgekeerde; het loodsulfaat (+water) word weer omgezet in lood en loodoxide. Het kringetje is rond.

Gaan we nog verder met laden, dan valt er geen materiaal meer om te zetten, en word de spanning zodanig hoog dat het water in het zwavelzuur gaat ontleden. De accu gaat gassen, koken, bubbelen, hoe je het ook noemen wilt. Dat kost je water, en daarom moet je het bij een standaardaccu zo af en toe bijvullen.

Heel mooi allemaal, en het werkt al dik 100 jaar prima. Toch zijn er wat nadelen. Als de accu ver leeggetrokken word, dan vormt er zich een lekker dikke laag sulfaat op de platen. Daar kan de stroom niet doorheen, en de capaciteit en startstroom van de accu neemt af.

Daarom vind een motoraccu het niet leuk om voor meer dan ca. 50% leegetrokken worden. Die dingen zijn bedoeld om altijd bijna vol te zijn

Nog erger is het als de sulfaatkristallen te groot worden. Dan worden ze bij het laden nooit meer omgezet in lood of loodoxide, en dat kost je dus actief oppervlak. En dus capaciteit.

Laat je een lege accu een paar weken staan, dan groeien de kristallen tot zodanig grootte dat het nooit meer goedkomt. Dan kun je 'm dus weggooien. Laat een loodaccu dus NOOIT leeg staan op de plank of in de motor

Nu zou je denken: Hah, ik sluit een druppellader aan. Dan blijft mijn accu altijd vol, en da's goed.
Fout. De accu zal het veel langer volhouden dan wanneer je 'm leeg laat lopen, maar niet oneindig veel langer.

Tijdens het druppelladen vormen zich ook kleine gasbelletjes. De omzetting van sulfaat naar lood/loodoxide verloopt immers niet 100% efficient. Maar nu blijven de kleine bubbeltjes op het plaatmateriaal zitten, in de spons. En omdat ze zo klein zijn, zijn ze bijna niet weg te krijgen.

Vergelijk het met een glas vers ingeschonken frisdrank. De grote bubbels komen wel naar boven. Maar de kleintjes blijven aan het glas 'vastgeplakt' zitten, en zijn zelfs met stevig tikken niet los te krijgen.

De gasbubbeltje geleiden even goed elektriciteit als lucht: niet dus. Het bruikbare plaatoppervlak van de accu neemt af, en daamee de beschikbare startstroom en capaciteit.

Je wilde je accu dus in optimale conditie houden, maar dat is niet helemaal gelukt. Het is echter wel beter dan niks doen.


Wat is er dan beter? De accu zo af en toe eens lekker op z'n donder geven. Dat kan met laden en ontladen. Als er stevig wat stroom loopt, dan vormen zich meer bubbels, grotere bubbels. Die nemen de kleintjes wel mee. En ook de sulfaatkristallen reageren sneller onder al dat geweld. Als je je bubbels uit de frisdrank wilt hebben, dan kun je heel vaak voorzichtig tikken tegen het glas, maar het glas optillen en met een klap op tafel zetten werkt veel beter.

Oftewel, start die motor tussentijds een keertje goed door. En nog liever: ga dan een stukje rijden. Vind je accu lekker. En niet alleen je accu.


Jamaar, hoe zit het dan met een gelaccu/AGM accu/VRLA accu? Die zijn duur en heeeeel goed, dus daarvoor hoeft het toch allemaal niet? Weer fout. Het zijn varianten op de aloude loodaccu.

Dat begon met de VRLA (Valve Regulated Lead-Acid) accu, ook wel onderhoudsvrije accu genoemd. Een paar slimme koppen hadden bedacht dat het bijvullen van water maar lastig is, plus dat het niet gewenst is dat de gassen die vrijkomen bij het laden/ontladen van een accu zo explosief zijn. Ze hebben dus wat slims bedacht.
In plaats van de ontstane bubbels zomaar via een slangetje af te blazen houden ze de gassen in de accu. Die gassen zijn waterstof en zuurstof. Laat deze met elkaar reageren en bingo!, weer vers water.
Ze hebben dus een katalysator toegevoegd die water en zuurstof met elkaar laten reageren. In theorie gaat er dus geen water verloren in zo'n accu. In de praktijk wel, want de omzetting van de bubbels in water lukt niet 100%.

Omdat de omzetting niet 100% is, loopt de druk in de accu alsnog op en gaat er een overdrukventiel open als het te gek word. Vandaar dat 'valve regulated, ventielgeregeld'.

Nu, die VRLA accu was leuk, maar ze moesten nog steeds rechtop gebruikt worden, en ze mochten niet zomaar verscheept worden vanwege het feit dat er nog steeds zeer agressief zwavelzuur vrij kan komen als de accu kapot gaat.

De tweede poging was dus om het zwavelzuur te mengen met een ander stofje zodat er een gel ontstaat. Die gel zit tussen de platen en kan er niet uit, ook niet als de accu scheurt of als je de accu op z'n kop houd.

Klinkt ideaal, maar dat is het niet. Het zit eigenlijk te strak vast allemaal. Sulfaatkristallen en andersoortige rommel kan niet meer naar beneden vallen maar blijft opgesloten zitten in de gel. Bubbels blijven in de gel. De gel zelf gaat 'stuk' en valt uit elkaar. Weer kan de troep niet weg. Het zou wat zijn, als in je motorblok metaaldeeltjes en roet niet verspreid kan worden in de motorolie, maar rustig op z'n plek bleef zitten waar het nog meer schade toe kan brengen....

Een gelaccu heeft dus het voordeel dat-ie niet kan lekken, maar het nadeel is dat ze helemaal niet zo goed bestand zijn tegen dagelijke mishandeling met startmotoren en dynamo's. Maarja, omdat ze nu eenmaal veel gebruikt worden in andere toepassingen zoals alarmsystemen, UPS-sen, etcetera, en omdat ze wel gewoon verscheept mogen worden, zijn ze relatief goedkoop. En de garantie is na 2 jaar toch wel verlopen, dus geen probleem voor de fabrikant. Een tweede nadeel is dat je extra stofjes nodig hebt om van het accuzuur een gel te maken. Die stofjes doen niet actief mee, en zitten eigenlijk alleen maar in de weg. Vandaar dat gelaccu's ook zo kritisch zijn met laden.

Een ander type is de AGM accu zoals de Hawker Odyssey. Da's in feite een gewone onderhoudsvrije (VRLA) accu, maar nu hebben ze tussen de platen een aantal glasvezelmatten gestopt. Daar blijft het zuur inzitten, net zoals een druppel water op je T-shirt ook 'in' het katoen blijft zitten. Er is iets meer bewegingsvrijheid voor druppels zuur, water, en bubbels. Maar ook hier kan troep niet weg.

Wel heb je ook hier weer het voordeel dat er geen zuur vrij kan komen als de accu stukgaat. De accu's mogen dus gewoon verscheept worden, en in elke positie gebruikt worden. Erg handig voor zo'n motorrijder die wel eens z'n schijfremslot vergeet.


Maar ook al deze superaccu's kunnen niet tegen diepe ontlading en al helemaal niet tegen langere tijd ontladen staan.


Met welke accu ben je nu het beste af?

In feite met een onderhoudsvrije accu van het type waarbij je wel de dopjes los kunt halen en zo af en toe water bij kunt vullen. Het mag dan wel minder nodig zijn dan bij een standaardaccu, maar ook onderhoudsvrije accu's verliezen wat water.

Leg je je GS wel eens plat, dan zou je een AGM of gelaccu kunnen overwegen. Die dingen halen niet de 6-8 jaar van een normale accu, maar ze kunnen er tenminste tegen om een keer op de kant te liggen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan uit naar een AGM accu. Die lijken nog het meeste op een gewone accu zodat de laadcircuits van acculaders en de motor zelf daar het beste op aangepast zijn. Gelaccu's vind ik behoorlijk ongeschikt. Da's niet alleen maar een idee, gezien de grote hoeveelheid overlijdende gelaccu's die ik op het forum tegenkom.


Welke lader moet je nu hebben? Goeie.

Zet je de motor maar zo af en toe voor enkele weekjes zielig in het schuurtje, dan kun je best af met een druppellader zoals een Optimate of iets dergelijks. Dan hou je de accu vol, en da's beter dan leeg laten lopen.

Zet je de motor gedurende heel de herfst en winter weg, dan is een druppellader alleen niet genoeg. Idealiter start je de motor regelmatig een keer goed door, laad je 'm daarna met een normale, niet te flauwe lader op (Ampere of 5, zeg maar. Of wat meer), en ga je daarna weer over op druppelladen.

Je zou dan ook een lader kunnen overwegen die aan 'shock-laden' doet. Zo'n lader laad de aqccu met stevige pulsen, en trekt er ook regelmatig met stevige pulsen stroom uit. Dat houd de spieren van het ding soepel. Alleen zijn die laders nogal duur.

Wat is duur? Een goede acculader die pulsen van 10-20A naar de accu kan sturen, de accu met 20-30A kan belasten, intelligent is en op 220V draait zou me minstens 100 euro aan onderdelen kosten. De winkelprijs zal daar nog wel boven liggen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met startaccu's is dat ik vergeet om elke maand even te laden, accu's gaan bij mij dus niet zo lang mee.


Welcome to 3Tek Engineering
Zijn straks met dit type accu's vrijwel alle problemen opgelost? Een lithium accu kan makkelijk overwinteren zonder bij te laden. Mits je motor niet te veel stroom in 'standby' trekt natuurlijk.
Verder vraag ik me af of er al ervaringen zijn met dit type accu.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met startaccu's is dat ik vergeet om elke maand even te laden, accu's gaan bij mij dus niet zo lang mee.


Welcome to 3Tek Engineering
Zijn straks met dit type accu's vrijwel alle problemen opgelost? Een lithium accu kan makkelijk overwinteren zonder bij te laden. Mits je motor niet te veel stroom in 'standby' trekt natuurlijk.
Verder vraag ik me af of er al ervaringen zijn met dit type accu.
Interessant.. Ik zie alleen dat hun motor variant 4,6A afgeeft, maar in mijn FMX650 hoort een 8A accu en mijn superblackbird 8 of 10A. Denk dat 4,6A dan alleen voor lichte motortjes geschikt is. Maar misschien ontwikkelen ze het door en zit er potentie in. Heb ook wel eens gelezen dat li-ion batterijen niet lijden onder de <80% grens die zou inhouden dat als een accu onder de 80% lading komt en er weer overheen dit als een cyclus wordt gerekend.
 
De capaciteit van 4,6Ah zal het probleem niet zijn, omdat je lithium accu's veel dieper mag ontladen dan loodaccu's. Een 4,6Ah lithium heeft veel meer effectieve energie dan een 10Ah lood-startaccu.

De maximum stroom die de accu even mag leveren zal eerder een issue zijn.
Volgens 3tek kan hun accu zo in een cbr600F geplaatst worden. Andere type motoren weet ik niet.

De complete accu's zijn wel vrij prijzig. De losse cellen die er in zitten kosten haast niets, maar ze hebben een laad/ ontlaad circuit in de accu zitten. Het zal wel niet lang duren voordat er een spotgoedkope Chinese variant verschijnt. Daar moet toch een enorme potentiële markt in zitten?
 
Helemaal leuk zo druppel lader maar die van mij druppelt gewoon op de grond!, heb er maar een emmer ondergezet, ik had vorig jaar ook Nuon gebeld wat ik moet doen met die extra stroom in de emmer maar die kon ik niet terug geven omdat ze niet zeker wisten of het hun stroom was, dat is toch niet normaal toch, en daarna gaven ze nog toe dat ze niet eens wisten of het groene stroom was ik heb er geen certificaat bij dus ik weet het ook niet. Voor mij geen druppelladers meer ik sluit de accu gewoon af en toe aan, om de week ofzo.
 
Helemaal leuk zo druppel lader maar die van mij druppelt gewoon op de grond!, heb er maar een emmer ondergezet, ik had vorig jaar ook Nuon gebeld wat ik moet doen met die extra stroom in de emmer maar die kon ik niet terug geven omdat ze niet zeker wisten of het hun stroom was, dat is toch niet normaal toch, en daarna gaven ze nog toe dat ze niet eens wisten of het groene stroom was ik heb er geen certificaat bij dus ik weet het ook niet. Voor mij geen druppelladers meer ik sluit de accu gewoon af en toe aan, om de week ofzo.
Logisch dat iedereen in de war raakt..
 
Helemaal leuk zo druppel lader maar die van mij druppelt gewoon op de grond!, heb er maar een emmer ondergezet, ik had vorig jaar ook Nuon gebeld wat ik moet doen met die extra stroom in de emmer maar die kon ik niet terug geven omdat ze niet zeker wisten of het hun stroom was, dat is toch niet normaal toch, en daarna gaven ze nog toe dat ze niet eens wisten of het groene stroom was ik heb er geen certificaat bij dus ik weet het ook niet. Voor mij geen druppelladers meer ik sluit de accu gewoon af en toe aan, om de week ofzo.

Toch een beetje je eigen schuld,je had een foto moeten bijvoegen van je brommert,of hij moet kawa oranje zijn.... :+
 
Wat ik niet terugvond in het "grote" verhaal: zeer moderne laders gebruiken "impuls-techniek" op de fors hoge resonantie-frequentie van de sulfaatkristallen, om die te "breken". Naar wat ik er over vernomen heb geloof ik wel dat dit de levensduur van de accu ten goede komt.

Ik las ook over een extra brokje electronica dat vergelijkbare techniek ook binnen het voertuig toepast .... maar kan mij niet indenken hoe dat geschakeld staat, rekening houdend met verbruikers.

Jammer, het lukt mij even niet de uitgebreide beschrijvingen op Net terug te vinden, kom niet op de juiste zoekwoorden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan