Druppellader en lithium accu

Snijworst

MF'er
12 aug 2015
69
3
Weet iemand of ik met deze Dunlop lader een lithium accu kan opladen of heb ik daar een andere lader voor nodig?
 

Bijlagen

  • 9200000054919571.jpg
    9200000054919571.jpg
    28,1 KB · Weergaven: 10
Als niet expliciet bij het type lader staat dat het geschikt is voor Lithium beter niet gebruiken. De enige laders waarvan ik weet dat ze zowel lithium als lood kunnen laden zijn de Noco Genius laders (en niet alle modellen)
 
The Li ion charger is a voltage-limiting device that has similarities to the lead acid system. The differences with Li-ion lie in a higher voltage per cell, tighter voltage tolerances and the absence of trickle or float charge at full charge. While lead acid offers some flexibility in terms of voltage cut off, manufacturers of Li-ion cells are very strict on the correct setting because Li-ion cannot accept overcharge. The so-called miracle charger that promises to prolong battery life and gain extra capacity with pulses and other gimmicks does not exist. Li-ion is a “clean” system and only takes what it can absorb.
 
een gewone lood batterij lader kan naar 15V gaan als die een ontladen batterij ziet (desulfation). Lithium batterijen gaan dan in het beste geval op in rook.
Geen idee waarom de Li-Ion (het is een LiFePO4) was aangeraden. Voordeel is gewicht. Nadeel is je moet echt wel weten waarmee je bezig bent. Ze houden niet van lage temperaturen. En houden er ook helemaal niet van 100% geladen te zijn. En als je zaken zoals keyless ride of alarm hebt die konstant een héél klein beetje stroom verbruiken, dan is het verre van makkelijk om de batterij ideaal geladen te houden. Daarom dat er nu ook zulke batterijen met bluetooth zijn, kun je op een app aflezen hoe de cellen opgeladen zijn. Ik denk Shido Connect te gaan gebruiken
 
en waarom zou willen laden
er staat nu door omstandigheden al twee jaar een lion op de plank van een collega en die is nog steeds zonder bij te laden boven de 12.5 volt
Ik heb zowel in mijn Ducati als shovel een lithium accu , bij mijn Ducati gaat dat prima zonder bij laden ( start na 4 maanden nog prima ) op mijn shovel heb ik een iPhone als km teller en die trekt zoveel stroom dat ik daar wel een lader moet gebruiken anders gaat het mis dus als je bijv een alarmsysteem hebt zou ik het in de gaten houden
als de accu op een plank staat hoeft dat niet
 
Trouwens, is de dynamo circuit van een motor speciaal ontworpen voor lithium accu’s of is in de accu zelf de nodige intelligentie ingebouwd waardoor het niets uit maakt wat voor type accu / of lader aangesloten is..... :?
 
Trouwens, is de dynamo circuit van een motor speciaal ontworpen voor lithium accu’s of is in de accu zelf de nodige intelligentie ingebouwd waardoor het niets uit maakt wat voor type accu / of lader aangesloten is..... :?

Geen van beide. Zolang het voltage niet boven de 15V komt en niet teveel fluctueert gaat het goed.
 
Pak de handleiding van de lader. Een lithium accu heeft een ingebouwd batterijbewakingssysteem, en wil dus op de accupolen niets meer dan een bepaalde spanning hebben tijdens het laden. Een acculader die ook een voedingsstand heeft is dus ideaal, echter hebben druppelladers die meestal niet, enkel gewone acculaders vanaf een laadstroom van zo’n 10A.

Check de handleiding van de druppellader dus. Als de lader enkel tussen de 12,8V en de 14V komt tijdens het laden kan je die prima gebruiken. Als de lader ook uit zichzelf gedeeltelijk gaat ontladen of ruim over de 14V kan (desulfateerfunctie bijvoorbeeld), dan is de lader niet geschikt en kan ie de lithium accu zelfs slopen.

Een lithiumacculader is dus in feite juist simpeler dan een acculader voor lood-zuuraccus. De reden waarom het sterk wordt afgeraden om een lithium accu met een ander soort lader te laden, is dat een lithium accu onherstelbaar stuk gaat als ie wordt leeggetrokken (wat sommige laders doen als onderdeel van een programma), en in brand vliegen als een kapotte lithiumaccu toch wordt opgeladen (wat een lader voor lood-zuuraccus niet herkent). En een lithiumaccu die in de fik vliegt fikt best hard, en lang.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan