Druppellader of accu stuk?

Opzouten

MF'er
23 jun 2015
60
0
Vandaag wilde ik motor rijden, start de motor niet. Licht doet het ook niet meer. Ik dacht dus aan de accu. Plotseling dood kan, maar ik denk zelf dat ik em op de parkeerstand had gezet waardoor de achterlamp 2 dagen bleef branden.

Afijn, ik de accu eruit halen en aan de druppelader aansluiten, branden het charging en power lampje van de lader beide niet. Als ik de stekkers van de accu haal gaat alleen het power lampje dan wel opeens branden. Sluit ik em weer aan dan gaat ie weer uit.

Vraag is nu, zou m'n accu overleden zijn of is het de druppelader die kapot is?
 
Druppelladers zijn om de accu te onderhouden. Niet om een geheel lege accu op te laden. Dat gaat dus niet werken.

Het is erg slecht voor een accu om 'em geheel te ontladen. De levensduur zal achteruit gaan. Gebeurt het een keer dan zal de accu niet direct stuk zijn, maar goed is het niet. Je hebt dus een normale lader nodig om te kijken of je 'em weer tot leven kan wekken.
 
Dat is flink balen zeg. Dit is wel de eerste keer dat het mij zo gebeurt moet ik zeggen. Dat de druppelader het niet doet zegmaar. Vroeger nooit problemen mee gehad met andere motoren met de druppelader.
 
Hangt van de lader af, als hij een recon / recondition / boost functie heeft kan je de accu een duw geven en hopen dat hij bij komt. Maar meestal zijn ze na diepontlading toch al niet meer echt goed te redden.
 
Kan een accu dan echt zomaar kapot gaan na het aanlaten staan van de parkeerlamp achter? Zou ik em niet gewoon kunnen aanduwen met deze accu? Ik had niet verwacht dat de druppellader zich als dood zou gedragen als ik em zou aansluiten.
 
Pak eens een spanningsmeter, en meet de spanning over de polen van de accu.

Ik weet niet welke oplader je hebt, maar er zijn er zat bij die niks meer doen onder een bepaald voltage van de accu, of die daarvan in de war raken.
 
Wat je nog kan proberen is om mbv startkabels de motor accu op te laden met een koekblik accu en dan daarna de druppellader er aan te hangen.
Misschien heb je geluk en leeft je motor accu dan weer.
 
Kan een accu dan echt zomaar kapot gaan na het aanlaten staan van de parkeerlamp achter? Zou ik em niet gewoon kunnen aanduwen met deze accu? Ik had niet verwacht dat de druppellader zich als dood zou gedragen als ik em zou aansluiten.

Nee, aanduwen gaat niet want de lege accu trekt de spanning die de dynamo leverd te ver naar beneden:
- De CDI werkt daarom niet
- Geen vonkjes uit je bougie
- Geen bezine pomp

Enz. opladen met een geschikte lader is de beste optie. Een goede tweede is opladen via de auto accu. Laat de auto motor wel draaien. ik zou beginnen met 10 minuten en daarna proberen verder te laden met de druppellader. Lukt dat niet dan met 5 minuten verlengen.
Starten via startkabels heeft geen zin je motor zal wel starten maar dik kans dat je na 1 km als nog stil staat.
 
Kan een accu dan echt zomaar kapot gaan na het aanlaten staan van de parkeerlamp achter? Zou ik em niet gewoon kunnen aanduwen met deze accu? Ik had niet verwacht dat de druppellader zich als dood zou gedragen als ik em zou aansluiten.

Nou nee, niet "zomaar". Een hele tijd met een parkeerlampje is net zo schadelijk voor de accu als een veel kortere tijd met dimlicht aan. Een motoraccu is maar een klein ding, immers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan