druppellader of gwn afkoppelen?

gilles91

MF'er
16 mei 2019
80
25
Goeiemorgen

Volgende week vertrek ik voor 2.5 maand met het werk naar het buitenland, nu ben ik aan het rondkijken voor een druppellader voor zowel men auto accu als moto accu, nu heb ik al vanalles gelezen, mensen die zeggen dat het beter is 1x om de 2 weken hem er een dagje aan te hangen, anderen zeggen dat het beter is hem.er constant aan te laten.. (en wat dan met uw energieverbruik?)
Nu sommigen beweren ook dat de batterij gwn afkoppelen en op een warme plaats stockeren meer dan voldoende is..
Wat is jullie mening?

Alvast bedankt

Groeten
 
Afkoppelen is goed genoeg, en een accu blijft langer goed op een koude plaats dan op een warme. Bij lagere temperaturen neemt de snelheid van chemische processen (in dit geval de ontlading) af.
 
Bedankt coor de reacties! ole dan ontkoppel ik beide accus en zet ze gwn in de garage.. Hoe komt het dan dat vele accus het zo lastig hebben in de winterperiode?
 
Bedankt coor de reacties! ole dan ontkoppel ik beide accus en zet ze gwn in de garage.. Hoe komt het dan dat vele accus het zo lastig hebben in de winterperiode?

Voor de zelfde reden; de snelheid van de chemische processen neemt af. In de kou heeft een accu minder capaciteit dan in de warmte. Let wel op dat de levensduur van een accu korter wordt als deze te warm wordt. In het algemeen geldt dat de accu in de zomer slijt en dat je daar in de winter last van krijgt.

Overigens is het druppelladen niet slecht voor de accu maar ik zou hem toch ontkoppelen als je lang weg bent om de kans dat de lader kapot gaat en echt schade aanricht te vermijden.
 
Hoe komt het dan dat vele accus het zo lastig hebben in de winterperiode?
Dat komt ook omdat de chemische reactiesnelheid lager is bij lagere temperaturen. Een accu die al slecht was, doet dan net te weinig om de motor te kunnen starten. een goede accu bevriest overigens pas bij iets van -35 graden.
 
Toch even mijn duit in het zakje doen......
Ik adviseer zowiezo om een gedegen druppellader te gebruiken en ene waarbij er een zekering tussenzit indien er onverhoops iets mis mocht gaan.
Een Optimate druppellader vind ik na jarenlang gebruik ene van de beste.
Ik gebruik al minstens 10 jaar een Optimate druppellader die ik permanent aan mijn motorfiets zet zodra ze op winterstalling gaat.
Merk dat de accu dat prettig vind omdat de levensduur ervan lang meegaat.
Mijn huidige 125cc brommert gaat van oktober tot aan maart permanent aan de druppellader en er wordt dan tussentijds niet mee gereden.
Overigens....tussen maart en oktober staat ze ook aan de druppellader maar dan wordt ze tussendoor wel gebruikt en voor elke rit van de druppellader afgehaald.
Ik begrijp werkelijk niet waarom er mensen beweren dat het slecht is voor een accu om die permanent aan een druppellader te laten.
Mits je een gedegen accu/druppellader gebruikt zal deze de accu doen laten geloven dat het wordt gebruikt door de accu iets te ontladen en dan weer vol te laden.
De accu is daarvoor constant in ‘beweging’ en dat is goed voor de levensduur.
Let wel: ik praat nu dus niet over een Alie Express acculader die alleen maar een accu vol kan laden maar ik heb het over met name mijn ervaring met een Optimate druppellader die de accu dus ook onderhoudt tijdens de laadprocedure.
Waarom mensen hun accu op deze manier niet gedurende de winterstalling aan een druppellader zetten begrijp ik niet.
Maar.....ieder zijn/haar ding uiteraard.
Vr gr
 
stupid.gif


Ik heb precies de zelfde ervaring.
Mijn Motobatt accu zit er al in vanaf 2012 in en als er niet op gereden wordt voor 1 week of langer, hangt hij aan een Optimate 4.
 
Waarom mensen hun accu op deze manier niet gedurende de winterstalling aan een druppellader zetten begrijp ik niet.
Tuurlijk is het geen probleem als je em de hele winter aan een goeie druppellader zet.

Aan de andere kant, is het ook geen probleem om dat niet te doen.
Ik doe dat al 10 jaar niet.
Het enige wat ik doe, is de accu 1x een nachtje aan mijn €15 normale 800ma lader, bijv. ergens in januari. Scheelt weer een dure Optimate en maanden lang een apparaat aan hebben staan incl. bungelende snoeren.

Maar goed, als je al een Optimate hebt en je motor staat ergens in de hoek bij een stopcontact, sluit em vooral aan...
 
Een druppellader werkt perfect. Een klant van me, met een autoverzameling, heeft elke auto op kenteken aan zo’n ding hangen. Dan blijven ook je computers bij de tijd
 
Ik zit klaar voor de "druppelladers slopen accu's" verhalen :t

Mijn ervaring als gebruiker van 3 druppelladers (en 10 jaar ervaring als verkoper van druppelladers), is dat het werkt. Je hebt echt niet altijd een druppellader nodig, maar als je zo'n fijne motor hebt met een alarmsysteem of immobiliser die altijd (lek)stroom trekt, mag je blij zijn als je zonder gevolgen 3 maanden zonder lading kan. 1 nieuwe accu kost het zelfde als een hele goede lader.
 
Nog nooit een druppellader bezeten. Ik zet de motor weg als het weer te slecht is, en start het ding als ik weer zin heb.
Kan best wel eens een paar weken tussen zitten.
Disclaimer: ik zet hem in de verwarmde garage, en heb geen alarm*. Dat kan natuurlijk schelen.
(*huis heeft wel alarm, en een hond 8-) )
 
Ik heb zo’n ding vast (deksel is trekontlasting) in m’n bus zitten. In het weekend om de 2e accu (koelkast etc) aan te houden en als ik langer weg moet ook de eerste accu
EE9289E4-EF16-49AB-86E6-0291A435DFD2.jpeg

Stekker in de omvormer en hij blijft het eeuwig doen..... Oh, nee
 
Ik gebruik ook gewoon druppellader, werkt perfect...

Weet iemand trouwens waar je extra stekkers voor een optimate 4 kan kopen? Kan het nergens terugvinden...
 
Om meerdere accu’s tegelijk te laden? Mocht het zo zijn zorg dan wel dat het dezelfde soort akkies zijn. Die dingen selecteren uit zichzelf wat er aan hangt en met twee verschillende zou je grappen kunnen krijgen.
Note: ik papegaai enkel wat me verteld is
 
Die zou ik wel eens over kunnen hebben. Vanavond kijk ik effe. Die met de klemmen gebruik ik toch niet.
 
Ik zit klaar voor de "druppelladers slopen accu's" verhalen :t

Mijn ervaring als gebruiker van 3 druppelladers (en 10 jaar ervaring als verkoper van druppelladers), is dat het werkt. Je hebt echt niet altijd een druppellader nodig, maar als je zo'n fijne motor hebt met een alarmsysteem of immobiliser die altijd (lek)stroom trekt, mag je blij zijn als je zonder gevolgen 3 maanden zonder lading kan. 1 nieuwe accu kost het zelfde als een hele goede lader.
Tis internet dus van negatief tot positief.....

Ik ben positief, heb de beide optimates en ctek tijdens de wintermaanden (en zelfs nu met het slechte weer vd afgelopen weken) aangesloten, zijn ook voor gemaakt....lekker makkelijk want ik heb geen zin in om accu’s uit te bouwen. Pens werk tov slechts een plug erop drukken.

En ja, de accu’s gaan ooit een keer kapot.

Maar ondertussen hoef ik alleen de aansluitkabel af te koppelen en rijden met mooi weer.
 
de meeste motoren kan je prima afkoppelen en parkeren voor een paar maanden. bij vele moderne auto's kan je dat beter niet doen daar kan de boordcomputer danig van slag van raken als ze zo lang zonder spanning staan. maar aan de andere kant hebben die meestal ook zo'n grote accu dat ze best een paar maanden kunnen staan zonder start problemen aan het einde.
 
Mijn FJR gaat zo af en toe aan een gewone lader. De accu is nu, volgens mij, een jaar of 8 oud en ik heb nog geen last van slecht starten of andere elektra problemen.
 
Ik heb een Optimate III gekregen van de eigenaar van de "Doe het zelf werkplaats" omdat deze volgens hem niet meer zou werken. Hij was wel in orde, moest alleen een keer ge-reset worden (accu klemmen kortsluiten?, weet ik niet meer).

Bij de verplichte ophok (oldtimer regeling) 1 etmaal per maand aan de optimate en de 5 jaar oude accu levert volgens mij nog bijna 100 % vermogen om op 1 maart te starten.
 
Ik heb verschillende motoren die vaak maandenlang stilstaan en die hangen permanent aan een 300 mA druppellader van rond de 15 euro. Dat werkt perfect. Ik zie het nu van dure druppelladers dus niet in./
 
Ik trek altijd de accu uit mijn motor vandaan en zet deze in de schuur. Eens om de zoveel weken/maanden een lader eraan zetten. Ik heb een Motobatt voor mijn circuitfiets die zelf geen laadcircuit/dynamo heeft (dus tijdens het rijden wordt de accu niet geladen). Kan prima 5 sessies van 20 minuten racen. Daarna weer even laden en in de opslag en als ik eraan denk weer even bijladen. Gaat al 5 jaar goed.

Zelfde voor mijn straatfiets. Daar zit verder ook geen spannende elektronica als alarm e.d.. Dus ook geen noodzaak om accu erin te laten
 
Terug
Bovenaan Onderaan