druppellader of gwn afkoppelen?

Ik gebruik 2 optimate druppelladers voor de motoren, in mijn Fazer600 zit nu de 2e accu en hij is 21jaar oud !
Over de jaren diverse andere (circuit)motoren naast de Fazer gehad, die liepen soms 5 maanden niet maar wel altijd aan de druppellader, altijd starten =lopen dus ik zweer erbij.. ;)
 
Ik gebruik 2 optimate druppelladers voor de motoren, in mijn Fazer600 zit nu de 2e accu en hij is 21jaar oud !
Over de jaren diverse andere (circuit)motoren naast de Fazer gehad, die liepen soms 5 maanden niet maar wel altijd aan de druppellader, altijd starten =lopen dus ik zweer erbij.. ;)

Over 16 jaar kan ik je vertellen of het simpelweg afkoppelen van de accu en af en toe tussentijds bijladen beter is dan jouw methode :+
 
Over 16 jaar kan ik je vertellen of het simpelweg afkoppelen van de accu en af en toe tussentijds bijladen beter is dan jouw methode :+
Dat kan ik je wel zeggen: op die methode mijn Fazer verkocht na 6 jaar met nog steeds de eerste accu in goede staat. Zelfs zonder afkoppelen dus.
 
Toch even mijn duit in het zakje doen......
Ik adviseer zowiezo om een gedegen druppellader te gebruiken en ene waarbij er een zekering tussenzit indien er onverhoops iets mis mocht gaan.
Een Optimate druppellader vind ik na jarenlang gebruik ene van de beste.
Ik gebruik al minstens 10 jaar een Optimate druppellader die ik permanent aan mijn motorfiets zet zodra ze op winterstalling gaat.
Merk dat de accu dat prettig vind omdat de levensduur ervan lang meegaat.
Mijn huidige 125cc brommert gaat van oktober tot aan maart permanent aan de druppellader en er wordt dan tussentijds niet mee gereden.
Overigens....tussen maart en oktober staat ze ook aan de druppellader maar dan wordt ze tussendoor wel gebruikt en voor elke rit van de druppellader afgehaald.
Ik begrijp werkelijk niet waarom er mensen beweren dat het slecht is voor een accu om die permanent aan een druppellader te laten.
Mits je een gedegen accu/druppellader gebruikt zal deze de accu doen laten geloven dat het wordt gebruikt door de accu iets te ontladen en dan weer vol te laden.
De accu is daarvoor constant in ‘beweging’ en dat is goed voor de levensduur.
Let wel: ik praat nu dus niet over een Alie Express acculader die alleen maar een accu vol kan laden maar ik heb het over met name mijn ervaring met een Optimate druppellader die de accu dus ook onderhoudt tijdens de laadprocedure.
Waarom mensen hun accu op deze manier niet gedurende de winterstalling aan een druppellader zetten begrijp ik niet.
Maar.....ieder zijn/haar ding uiteraard.
Vr gr

Ik heb in mijn verzameling zo’n 10 voertuigen startklaar staan en ik vind het teveel van het goede om op allemaal een druppellader te zetten. Ook staan sommige 100 meter van een stopcontact af dus dat is niet praktisch.
Voertuigen met computer (injectie) en klok die hebben een massaschakelaar en koppel ik los. De rest niet. Ik probeer met allemaal regelmatig te rijden maar soms lukt dat een paar maanden niet. Die zet ik meestal een nacht aan een gewone acculader voordat ik hem start. Geen idee hoe lang de accus mee gaan, dat hou ik niet bij
 
Ik haal mijn accu eruit en die zet ik op zolder aan de druppellader.

Kheb er 1 van hella met een 8 stappen programma.

Dus die is continu met de accu bezig zoals andere hierboven ook al beschreven hebben om te zorgen dat de accu in goede conditie blijft.

Dit doe ik al jaren zo en gebruik nog steeds de zelfde accu die erin zat toen ik hem kocht dus voor mij werkt dit perfect.
 
Ik doe niks aan de accu.

Ben een keer stil komen te staan na het tanken, accu was gewoon helemaal op ondanks dat de motor altijd goed startte. Kon ik niks meer mee. Dus als een accu een tijdje stil staan al niet lekker vind (als in niet genoeg startcapaciteit) komt er een nieuwe in, zo duur zijn accu's niet.
 
Idd met of zonder druppellader gaan ze om de 5-10 jaar kapot. Soms heb je geluk anders pech en als een nieuwe accu erin moet dan hoort dat er ‘gewoon bij’ het motorrijden. Of anders heb je agv een slechte SR ook gratis accu problemen erbij....:o

Ik vind ze gemakkelijk: inpluggen en nergens naar omkijken....altijd volle accu bij het wegrijden ipv tjonge tjonge......

Ik gebruik voor onze auto de druppellader ook weleens in de winter, ding staat soms ongebruikt een week op de oprit en vooral met vriesweer en heel vroeg ‘ s morgens vind ik het geruststellend.
 
Ik doe niks aan de accu.

Ben een keer stil komen te staan na het tanken, accu was gewoon helemaal op ondanks dat de motor altijd goed startte. Kon ik niks meer mee. Dus als een accu een tijdje stil staan al niet lekker vind (als in niet genoeg startcapaciteit) komt er een nieuwe in, zo duur zijn accu's niet.

Hear hear..
Accu goed => Accu overleeft een paar maanden stilstand (mits geen alarmen etc)
Accu brak => Accu overleeft een maand (of iets meer) stilstand niet

Druppellader = life support system voor brakke accu's (opnieuw - tenzij alarm oid, dan wel nuttig)

don't bother. Nooit nodig gehad.
 
In de wintermaanden laad ik ongeveer 1x per maand de accu van mijn motorscooter en de wat grotere accu van onze boot op met een "intelligente " acculader van de Lidl, een Ultimate Speed. Ding heeft me €15 gekost en ik gebruik 'm al een jaar of 6. Begint met gewoon laden en opgeladen schakelt ie over op druppelladen. Meestal is 1 nachtje aan de lader genoeg en koppel ik los en koppel ik de andere accu aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan