druppellader trekt accu leeg

20 jan 2013
6
0
Van de week mijn R110R via de 12V-plug aan een Ring druppellader gehangen. De controlelampjes gaven aan dat de accu vol was. Heb hem op 4 Amp gezet. Aan het einde van de dag was de accu leeg en dat is hij nu nog steeds. Dat zal toch niet de bedoeling zijn? Wat kan ik verkeerd hebben gedaan?
 
4 ampere klinkt meer als een autoaccu lader. :?
Heb je een zijspan met autoaccu? (wat is de capaciteit..)
 
Laatst bewerkt:
Even mijn accu bekeken.=14 amp.

Laden: 1.4 amp 5-10 uur
snelladen; 6 amp 1 uur

waarschijnlijk is je accu door je 4 amp lader overbelastleden

ik ben geen overigens geen expert
:)
 
Die 4 A levert een lader alleen als de accu leeg is, hoe voller de accu hoe lager de laadstroom. Je lader zal je accu niet persé gesloopt hebben tenzij dit een ongeregelde is en je deze te lang hebt laten laden. Wellicht was je accu al overleden, of je lader is defect. Wat meet je op de accu ?
 
Misschien valt het allemaal mee. Inmiddels de 2 amp knop ingedrukt. Er zit nog stroom in de accu. Dat lampje geeft misschien aan of hij oplaadt of ontlaadt. De gebruiksaanwijzing is nogal beperkt. Ik houd het nog even in de gaten.
 
Misschien valt het allemaal mee. Inmiddels de 2 amp knop ingedrukt. Er zit nog stroom in de accu. Dat lampje geeft misschien aan of hij oplaadt of ontlaadt. De gebruiksaanwijzing is nogal beperkt. Ik houd het nog even in de gaten.
Ehmm, de accu was toch leeg na het laden ?. Omschakelen naar 2A maakt dan niet meer uit.
In een accu zit geen stroom.
 
Laatst bewerkt:
Nu ben ik erg benieuwd... Nu hoor ik altijd wel over een laadstroom, en heb deze ook al op verschillende laders ingesteld.. De stroom is afhankelijk van de laadspanning en de inwendige weerstand. Maar als de inwendige weerstand van de batterij hetzelfde blijft, dan kan de laadstroom toch enkel stijgen als men de laadspanning verhoogt? Wil dat dan zeggen dat de lader de stroom meet en dan de spanning verhoogt tot de gewenste laadstroom bereikt is?
 
Laatst bewerkt:
Die 4 A levert een lader alleen als de accu leeg is, hoe voller de accu hoe lager de laadstroom. Je lader zal je accu niet persé gesloopt hebben tenzij dit een ongeregelde is en je deze te lang hebt laten laden. Wellicht was je accu al overleden, of je lader is defect. Wat meet je op de accu ?
Precies :Y
Daar komt bij dat als je accu vrij leeg is hij op je motor ook met 4 ampere laad.
 
Nu ben ik erg benieuwd... Nu hoor ik altijd wel over een laadstroom, en heb deze ook al op verschillende laders ingesteld.. De stroom is afhankelijk van de laadspanning en de inwendige weerstand. Maar als de inwendige weerstand van de batterij hetzelfde blijft, dan kan de laadstroom toch enkel stijgen als men de laadspanning verhoogt? Wil dat dan zeggen dat de lader de stroom meet en dan de spanning verhoogt tot de gewenste laadstroom bereikt is?
De stroom is inderdaad afhankelijk van de laadspanning en de inwendige weerstand.
Een normale lader controleerd dat niet en laad gewoon met een vaste laadspanning.
naarmate je meer stroom gaat trekken zal wel de laadspanning wqat lager worden waardoor hij weer wat minder gaat laden.
een druppellader gaat wel uit van de laadstroom.
 
De laadstroom die een ongeregelde lader kan leveren wordt bepaald door het vermogen dat de transformator kan leveren, in dit topic dus 4 A.

De stroom die een accu op kan nemen is afhankelijk van de actuele celspanning en de inwendige weerstand.

De afgegeven spanning van de lader is een niet afgevlakte gelijkspanning met een effectieve waarde van ca. 15 V. De topwaarde is dan 1,4 maal hoger, dus ca. 21 V. De acculader wil deze hoge waarde dan ook aan de accu kwijt, ondanks dat deze al de volledige capaciteit heeft. De accu zal hierdoor overladen worden en gaan borrelen. Dat wil zeggen dat het water in het accuzuur ontleed wordt in waterstof en zuurstof. Hierdoor zal het niveau van het accuzuur dalen en de platen kunnen totaal droog komen te staan in het ergste geval.

Bij een druppellader is de afgegeven spanning een gestabiliseerde gelijkspanning die even hoog is als de maximale spanning die een accu kan of mag hebben, ongeveer 14,3 V.
 
Als we dan toch bezig zijn: Ik heb de druppellader op advies van een bmw-reparateur aan de 12v aansluiting gehangen. Iemand vertelde me dat dan elektronische circuits beschadigd kunnen raken. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
 
als jouw lader max. 4 A kan leveren lijkt me dit nou niet direkt een druppellader,
die laden in de meeste gevallen nog geen 1 A.
ik raad je aan even een multimeter bij de bouwmarkt te kopen,is altijd handig kost 1 tientje,en de spanning in de accu te meten.
bij 12,8Volt is die vol en zakt die accu in korte tijd een paar tienden zonder gebruikers heeft ie zijn beste tijd wel gehad.
een accu in goede en volle conditie mag rond de 0,2 volt per maand "verliezen".
 
Terug
Bovenaan Onderaan