Druppellader

Hoechst

MF'er
12 feb 2022
103
118
Vorige week heb ik een druppellader besteld..
maar wel met erg veel ongeloof.

Volgens vrienden van mij is het echt essentieel om je motor aan de druppellader te zetten, en zeker in de winter.
Ik vind dit erg overdreven. een accu kan toch best wel tegen een paar weken stil staan.
 
Tja dat ligt er een beetje aan of je motor een alarm heeft of een startonderbreking, die dingen vragen elke dag een beetje stroom en na een week of drie start je motor dan mogelijk niet meer. Een oude motor doet dat vaak beter dan een nieuwe vanwege allerlei elektronica.
 
Ik heb hem wel altijd aan een lader hangen als ik de motor niet gebruik, gewoon inpluggen. In mijn vorige Diversion 900 is de accu 13 jaar meegegaan, in mijn huidige FJR zit de originele er inmiddels 7 jaar erin. Dus ik geloof niet dat het slecht is voor de accu.
 
Zou best kunnen, de dynamo & accu van een auto is velen malen krachtiger, een halfuurtje rijden met een "lege" auto accu en je hebt weer startcapaciteit. De dynamo van motorfietsen laad niet zo snel op als die van een auto. Terwijl de startmotor van een motorfiets wel even een 3 of 4 cilinder aan moet draaien en dat kost het meeste energie.. en in combinatie met een kleinere accu krijgt deze toch elke keer een flinke opdonder.

Dus of langere stukken rijden of aan de druppellader hangen houdt je het beste de accu optimaal
 
Klink misschien gek maar een accu wordt tijdens het rijden ook niet vol gedruppeld .
Ik zelf koppelt op de eerste dag van de maand een normale acculader aan de accu als ik een tijdje niet rijd .
Meestal kan die na een paar uur er weer af omdat die aangeeft dat de accu vol is en dat lijkt mij beter .
De accu is overigens pas 10 jaar oud .
 
Ik rij iedere dag (+/- 100 km woon-werkverkeer), ook in de winter. Natuurlijk niet als het glad is of als er sneeuw wordt verwacht.
Ik hang de accu alleen aan de (druppel)lader als het vriest. Nog nooit problemen gehad met starten, ook niet toen het 's nachts -10 graden Celcius was geweest. Accu is inmiddels 3 jaar oud en 86.000 km verder.
 
Alweer een druppellader topic…..ik heb er 3, optimate en ctek.

Mijn accu’s ‘hangen’ er zomer en winter eraan…..en geen enkel probleem en altijd starten na een lange tijd stilstand.

Een paar weken zonder druppellader moet kunnen, anders is je accu niet 100% meer; je alarm trekt hem leeg of wat anders…. :?

Trouwens je komt vanzelf achter als de accu leeg is… _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik rij iedere dag (+/- 100 km woon-werkverkeer), ook in de winter. Natuurlijk niet als het glad is of als er sneeuw wordt verwacht.
Ik hang de accu alleen aan de (druppel)lader als het vriest. Nog nooit problemen gehad met starten, ook niet toen het 's nachts -10 graden Celcius was geweest. Accu is inmiddels 3 jaar oud en 86.000 km verder.
Precies dat dus, jij ben 3 jaar lang een goede oplader voor je accu geweest. Blijf zo doorgaan, een druppellader is in jou situatie onnodig:t
 
Klink misschien gek maar een accu wordt tijdens het rijden ook niet vol gedruppeld .
Daar zit je (inmiddels) volledig naast. Het viel mij op dat mijn koelbox fan twee snelheden heeft, ben ik gaan meten op de boordspanning en tot mijn verbazing stopt die auto gewoon met laden, rij je dus op de accu, tot er een paar tienden van de 12,4 volt weg is en dan wordt het weer 14,4 volt... Dus een auto druppellaadt ook. Wat wel was, bijvoorbeeld in mijn T5, die wagen reed 1600 uur per jaar zonder dat systeem. dat betekent dat 1600 uur per jaar gewoon de volle mep op die accu staat, en die heeft daar geen greintje pijn van, komt bij dat een auto, zoals al eerder gezegd, 100 ampere in zo'n accu kan pushen heh...
 
Laatst bewerkt:
Daar zit je (inmiddels) volledig naast. Het viel mij op dat mijn koelbox fan twee snelheden heeft, ben ik gaan meten op de boordspanning en tot mijn verbazing stopt die auto gewoon met laden, rij je dus op de accu, tot er een paar tienden van de 12,4 volt weg is en dan wordt het weer 14,4 volt... Dus een auto druppellaadt ook. Wat wel was, bijvoorbeeld in mijn T5, die wagen reed 1600 uur per jaar zonder dat systeem. dat betekent dat 1600 uur per jaar gewoon de volle mep op die accu staat, en die heeft daar geen greintje pijn van, komt bij dat een auto, zoals al eerder gezegd, 100 ampere in zo'n accu kan pushen heh...
Ik kan zelfs melden dat een Guzzi van 2006 uit zichzelf de laadspanning verhoogd als het lage temperatuurlampje op het dashboard brandt. Het is dan ook een Japanse dynamo kennelijk reagerend op temp sensor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan