Druppelladers: Hoe, wat, waarom???

Optimate? Whateverrrr :)

Ik heb nu mn motor al 3 winters achter elkaar in een koude schuur staan, gem. rij ik dan 3 maand niet in het jaar, misschien wel langer. Mn accu doet het nog prima :)

Heb t ook altijd zo gedaan, nu heb de mijnes t begeven en moet r een nieuwe in de Blade. Nou ja 5 jaar met 1 accu - zonder lader - vinnik niet slecht.
 
Oke, even samenvattend: Gemengde meningen dus.....

Als ik het dus goed lees is de optimate III voor een druppellader dus wel een goed apparaat. Sommige MF-ers hier blijken dus ook prima in staat de accu heel te houden / in conditie te houden zonder druppellader. Nu rijst bij mij meteen de vraag....moet ik er dan wel 50 euro aan uitgeven?? Is een goedkopere niet even goed voor die paar maandjes??? Als ik het goed begrijp zorgt een druppellader er immers voor de de accu gebruikt wordt gedurende de tijd dat ie aan de druppellader hangt (opladen, ontladen en gebruiken).

Heb ik dat goed??

Bedankt alvast voor de reacties :}

Loodaccu's(het type accu dat wij allemaal in onze motoren gebruiken) kan simpel weg niet tegen opslag in geheel of gedeeltelijk ontladen toestand omdat in dat geval de platen aangetast worden. Aan de andere kant kan'zo'n accu ook heel goed gedurende langere tijd zijn lading vasthouden(de zelfontlading valt erg mee). Heb je een motor die bij stilstand geen stroom verbruikt(geen alarm klokje met licht of lekstromen door rotte bedrading) dan kun je 'm met een goede en volgeladen accu(regelmatig en wat langere stukken gereden) probleemloos een paar maanden wegzetten en heb je dus ook geen druppellader nodig. Is dat wel het geval dan moet bijvoorbeeld het alarm toch ergens mee gevoed worden en moet je er op de een of andere manier voor zorgen dat de accu desondanks toch vol blijft. In principe volstaat het in dat geval om 13,8 volt gelijkspanning over de klemmen te zetten (dat is namelijk ook de spanning van een volledig opgeladen accu). Is de accu vol dan is er ten opzichte van de accu geen spanningsverschil en loopt er geen stroom. Komt de accu door ontlading van wat voor een aard dan ook onder die 13,8 volt dan ontstaat er een spanningsverschil tussen accu en lader en gaat er een stroom lopen die de accu weer oplaadt.
Druppelladers werken ook volgens dit principe. Eigenlijk zijn het gewoon redelijk nauwkeurige gelijkspanningsvoedingen. Voor het nette zijn ze dan doorgaans dan ook nog voorzien van een ompool-beveiliging tegen verkeerd aansluiten en een begrenzing van de maximale stroom.
Luxere types (waar onder de optimates)kennen twee werkspanningen: meestal 14,2 en 13,8 volt voor respectievelijk bijladen en onderhoud. De eerste spanning wordt dan gebruikt om een (gedeeltelijk) lege accu sneller op te kunnen laden tot ca. 90% vol. Is dit punt bereikt dan wordt door de lader-electronica teruggeschakeld naar de lagere onderhoudsspanning waar de accu dan langdurig aan mag blijven hangen.
 
Duidelijk verhaal! Volgens de beschrijving doet dat ladertje dat ik heb van de Lidl (8,-) precies hetzelfde...
 
de optimate is aansluiten en vergeten, koop je een budget dan moet je gaan uitrekenen hoelang hij moet opladen.

Dus heb je geen zin in gereken ,koop je de optimate en blijf je accu in topconditie in de winter.
Of je koopt budget, en laad je accu volgens een urentabelletje dat je erbij krijgt op een papiertje.

ikzelf heb een optimate ,perfect. Die dingen schijnen zelfs kapotte accu`s nieuw leven in te blazen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik heb er eentje van minder dan een tientje van Saito (huismerk van louis.de) en daar zit toch echt geen urentabel bij ofzo hoor. Die doet dat ook gewoon automatisch.
 
Ik vind de werking van mijn optimate III super. Heb ook die vaste aansluiting op de accu gezet.

Vond een nieuwe accu van me Fazer nogal aan de prijs, die optimate was in een aktie 40 Pleuro, dat viel dan wel weer mee.

Vind alleen de witte aansluitstekkertjes (die blokvormige stekkertjes) een beetje k*t. Als de stekkertjes niet goed recht op het snoertje zit als je ze in mekaar wil frotten dan zitten die pennetjes van binnen ook gauw scheef.
 
Ik heb er eentje van minder dan een tientje van Saito (huismerk van louis.de) en daar zit toch echt geen urentabel bij ofzo hoor. Die doet dat ook gewoon automatisch.

natuurlijk...uitleg van dat "automatisch":

In principe volstaat het in dat geval om 13,8 volt gelijkspanning over de klemmen te zetten (dat is namelijk ook de spanning van een volledig opgeladen accu). Is de accu vol dan is er ten opzichte van de accu geen spanningsverschil en loopt er geen stroom. Komt de accu door ontlading van wat voor een aard dan ook onder die 13,8 volt dan ontstaat er een spanningsverschil tussen accu en lader en gaat er een stroom lopen die de accu weer oplaadt.
Druppelladers werken ook volgens dit principe.

;)
 
Dat moet je even uitleggen... sloeg 'ie toen af?
Je hebt je accu toch alleen nodig om te starten?

Ik heb nog niet zo 'n ding, maar ik ben ook niet van plan hem te kopen, ik rij zo lang mogelijk door, en als ik echt een keer niet meer kan starten hang ik hem wel even aan de auto of een powerpack ofzo...

Heb em toen gestart met de auto, Maar omdat de koplamp altijd brandt en er niet veel toeren gedraaid werden laadde de accu blijkbaar niet meer op (doen ze vaker niet als ze leeg zijn :( ) Toen heb ik em op mijn werk even aan een accu-opfris ding gehangen en die vond em wel weer best.
Sindsdien hangt er een optimate aan.

Heb ook voor de optimate een extra stekkertje gekocht en daar een plugje aan gefabriekt zodat mijn Pa er ook mee op kan laden. Zijn motor gaf na minstens 4 maanden stilstaan ook nog keurig een groen lampje aan (BMW K100). Dus het is niet verplicht :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan