Dry Lube gebruiken, zijkant of bovenkant?

_P_

Banned User
1 apr 2004
4.389
0
Limburg
Vorige week in duitsland wezen shoppen, onder andere WD40 gescoord, 600ml voor EUR 6,70 :}

Tevens dry lube kettingspray gehaald, aangezien ik net een nieuwe ketting erop ging leggen leek me dit een leuk produkt om te smeren, dan blijft'ie redelijk schoon.

Maar nu m'n vraag, dien ik juist de zijkant van de schakels te voorzien van een 'waxlaagje', of juist de rollen? Ik heb geen O- of X-ring ketting. Heb nu gewoon ervoor gezorgd dat de asjes gesmeerd zijn, dus de zijkanten ingespoten en schuin vanaf de bovenzijde op de asjes gespoten.

Maar wat is de meest effectieve manier?
 
ik spuit altijd op de rolletjes, maar dat lijkt me ook logisch omdat die in contact staan met het tandwiel. moet er wel bij zeggen dat ik een o-ring ketting heb..
de rolletjes lopen na een tijdje droog en dan worden ze weer ''glimmend'', dan spuit ik hem weer in, ga rijden en worden ze weer zwart (das goed)
wd-40 is trouwens geen kettingsmeer..das veel te vloeibaar en zal er eerder afspatten. als dat in je ketting komt lost het volgens mij ook al je harde vet op...
 
Het best is om het aan de binnenkant te spuiten, maar daar kom ik niet zo lekker bij (geen bok en door stuggere veren staat de motor ook wat schuiner). hierdoor spuit ik het op de buitenkant. Gaat prima.
 
Het best is om het aan de binnenkant te spuiten, maar daar kom ik niet zo lekker bij (geen bok en door stuggere veren staat de motor ook wat schuiner). hierdoor spuit ik het op de buitenkant. Gaat prima.
:^

Ik spuit het aan de achterkant op de ketting (op het tandwiel, zogezegd). Dan wordt het wel meegenomen en spuit je niet zo snel alles wat erachter zit onder het vet. Daarna laat ik 'm ff een paar tellen ronddraaien op de bok zodat het vet zich over de rolletjes kan verdelen.
 
het draait allemaal om de rolletjes , die moeten gesmeerd worden. Of dat nou vanaf binnen gebeurt of vanaf boven dat maakt niet uit.
Ik zag dit toevallig toen ik een nieuwe ketting erop deed. daar zat een laagje fabriekswax op. Paar keer draaien en de oppervlakte van de rolletjes waren helemaal in contact geweest met het tandwiel. Dus : als de ketting 2 X rond is geweest zijn de rolletjes ook al rond geweest. Vanaf binnen spuiten heeft niet bijster veel zin. (in de zin van centrifugale kracht)

Bij the way .... na heel wat bekende merken blijf ik toch bij 1 merk : S-100
 
Okay, maar op de zijkant van de schakels spuiten heeft dus bitter weinig effect als levensverlengende maatregen voor de ketting?
Lijkt me wel. De plaatjes schuiven niet over elkaar, want daar zitten de ringen tussen. Ze komen niet in contact met het tandwiel, dat doen de rolletjes. Ook komt er geen vet op de ringen als je vanaf de zijkant spuit.

Als je op de rolletjes spuit (vanaf welke kant dan ook), maak je iig de rolletjes vet en er komt ook vet tussen de plaatjes op de ringen.
 
Ik heb ooit zo'n spuitbus "Dry Lube" gekocht, en daarmee heb ik de ketting goed ingespoten (langs zowat alle kanten).
De volgende dag heb ik een kleine 400km over droge wegen gereden. En toen ik thuis kwam, ratelde de ketting alsof die al heel lang niet meer onderhouden was.
Conclusie: dat spul is niets waard, en de bus staat hier nog altijd. (die is dus nog bijna vol).
Tegenwoordig gebruik ik Castrol Chain Spray (geen wax, want die is ook niet goed), en die zorgt ervoor dat na een rit van 600km, waarvan 100km in de regen, dat dan de rolletjes van de ketting nog mooi gesmeerd zijn als ik terug thuis kom. :] :} (ik smeer de ketting na elke lange rit, en ook zeker vooraf als er weer een lange rit gepland is)

Het achterwiel blijft niet helemaal zuiver, maar volgens mijn ervaringen zijn de produkten waarvan ze beweren dat het achterwiel zuiver blijft altijd veel slechter voor de ketting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan