DRZ400 doet moeilijk en start nu niet meer..

Maichel

Die hard MF'er
31 mei 2010
347
15
Delft
Hallo allemaal! Ik ben vandaag vanuit Delft naar Amsterdam gegaan om een vriend te helpen met zijn eerste motor kopen. Alles is goed gegaan maar helaas is mijn eigen fiets ermee opgehouden en kon ik zonder motor terug naar Delft :( .

Ik zal even alles noemen, maar ik denk niet dat er overal een verband tussen zit maargoed...

Om te beginnen is ie iets te rijk afgesteld voor dit warme weer, dus af en toe sloeg die al af bij stoplichten omdat hij dan net zwak en laag stationair loopt.

Verder had ik last van een lege accu, die niet goed bij laad. Nadat ik hem aan de lader heb gehangen heb ik een paar dagen geen problemen meer gehad, en startte die gewoon prima elektrisch. Ik merkte wel dat hij een beetje moeilijk liep als de accu leeg was, waarschijnlijk omdat de ontsteking weinig stroom kreeg bij lage toeren.

Nu heb ik eer gister het luchtfilter schoongemaakt en in geolied. Hierna heb ik alleen maar redelijk korte ritjes gereden van in totaal misschien 50km, en nu dus nog 60 naar Amsterdam.


Het probleem is nu dat zodra ik bij het laatste stukje snelweg kwam bij Amsterdam, de DRZ heel erg ging stotteren en er harde knallen uit de uitlaat kwamen, dit duurde ongeveer 5 minuten, en bij lage toeren gebeurde dit niet maar bij ongeveer 6k rpm en meer wel.

Hierna sloeg hij meteen af bij een stoplicht, en startte heel moeilijk. Ik heb de accu leeg gestart en kon hem met moeite aanduwen. Dit is vervolgens bij 3 stoplichten gebeurt en het kostte moeite om hem bij stilstand aan te houden.

Toen ik aankwam heeft de motor 2 uur stilgestaan. Toen ik hem weer aanduwde (de accu was leeg) startte hij meteen, maar sloeg weer af bij stationair.

Hierna kreeg ik hem NIET meer gestart, ook niet met hulp van anderen.
Ik heb hem ook met startkabels geprobeerd aan te krijgen, maar ik denk dat ook meteen mijn startmotor het heeft begeven want de startmotor draaide wel maar de krukas ging niet mee... Uiteindelijk heb ik het moeten opgeven, en ben ik zonder motor terug naar huis gegaan.

Nu ga ik morgen met gereedschap terug in de hoop dat ik het daar kan oplossen...

Wat ik denk?
Het was de eerste keer dat ik het luchtfilter heb schoongemaakt en in geolied, en hoewel ik daarna de olie eruit heb geknepen zat er misschien nog teveel in, en is dit door mijn inlaat gegaan en is mijn bougie hierdoor vet geslagen. Dit verklaart de klappen uit de uitlaat en het stotteren (probleem met de ontsteking).

Dat de krukas niet met de startmotor meegaat is gewoon pech, want die is door het vele starten kapot gegaan.

Is dit een logische aanname? Want dan hoe ik alleen een nieuwe bougie erin te steken...

Wat denken jullie? Alle hulp is welkom :} !

Bedankt!
 
En de laadspanning eens controleren. Zou jammer zijn dat de nieuwe accu ook direct de 'geest' geeft.... Verder stationaire toerental iets opdraaien en de ontsteking controleren. startmotor is waarschijnlijk nog OK. Succes ermee
 
Als je motor van te voren al rijk liep, dan loopt hij dat zeker na het opnieuw olien van 't luchtfilter. Mijn ervaring met een 1 cilinder en 't olien van 't luchtfilter is dat 't het verschil kan maken tussen wel en niet starten.
Wie weet heb je 2 problemen met dat ding, maar dat hij stationair te rijk staat is wel duidelijk. Met 't warme weer en een warm blok kan dat er op een gegeven moment voor zorgen dat 'ie echt niet meer fatsoenlijk loopt en starten wordt zeker een ramp.
Begin eens met je stationaire benzineschroef een halve of hele slag dicht te draaien, goed kijken hoe die stond, dan kun je altijd terug.
 
Bedankt voor de adviezen. Denk dat een nieuwe batterij in dit geval niet het verschil gaat maken, maar die moet sowieso wel vervangen worden. Misschien dat het inderdaad puur de afstelling is.
Is er nog een makkelijke manier om de ontsteking te controleren?
 
Als je zegt dat de ontsteking 't wel doet op bepaalde toerentallen en op andere weer niet, dan is het geen aan/uit verhaal en is het lastig diagnose stellen. Begin met 'm stationair af te stellen en mocht 'ie dan boven in toeren nog steeds niet goed lopen, dan zou ik beginnen met de carburateur eens na te kijken/schoon te maken. Mijn KTM had b.v. last van slecht lopen bovenin, als gevolg van een versleten naald + naaldgeleider.
Wanneer is er voor 't laatst een nieuwe bougie in gegaan?
 
Bedankt voor de adviezen. Denk dat een nieuwe batterij in dit geval niet het verschil gaat maken, maar die moet sowieso wel vervangen worden. Misschien dat het inderdaad puur de afstelling is.
Is er nog een makkelijke manier om de ontsteking te controleren?
P.s. heeft zo'n ding niet gewoon magneetontsteking? Dan heeft de accu er helemaal niets mee te maken...
 
Voor anderen die dezelfde symptomen ervaren, dit is het probleem. Komt wel vaker voor bij drz'jes. Zorg dus dat je loctite op je bouten doet!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan