Dt175 vastloper, cilinder honen of opboren?

Drinkyoghurt

MF veteraan
19 apr 2007
25.550
3
Het is denk ik alweer een jaar geleden dat de zuiger van mij Yamaha DT175 MX uit 1979 is vastgeslagen.

Even de historie: Ding had van de vorige eigenaar een kleine 100km geleden een nieuwe zuiger gehad. Ik heb de carb open gemaakt en voorzien van een revisiesetje. heeft het bij mij nog voor een goede 100km nog zonder problemen gedaan maar toen op een warme dag kwam het. Het begon met een klein aantal warmlopers. Eventjes wachten en ik kon weer door maar ik lette erop de motor niet teveel te belasten.

Toen ik bijna thuis was sloeg het blok helemaal vast. De kickstart zat muurvast en wilde niet meer werken dus de motor naar huis geduwd.

Ik heb nog steeds de cilinder niet open gehaald om te zien wat er precies loos is maar ik heb ook verder weinig ervaring met het knutselen aan een 2takt blok. Nu lijkt het me wel een geschikt moment om dit op te gaan pakken.

Ik zag qua zuigers al een zuiger in standaard maat voorbijkomen voor een tientje, niet heel duur dus maar dan is het maar de vraag of de cilinder niet naar z'n grootje is.

Waar moet ik hier rekening mee houden? kapotte big end lagers/krukas, kapotte cilinder?
Zou een cilinder in zo'n geval nog te honen zijn of moet het opgeboord worden met overmaats zuigers, of moet er een compleet nieuwe cilinder op?

Ik heb een werkplaatshandboek erbij gekregen toen ik de motor kocht dus dat zal me wel een beetje op weg kunnen helpen, maar aangezien ik die niet hier heb liggen op het moment is het een beetje lastig die te raadplegen.
 
zuiger eruitbikken, :P


na een jaar stilstand,
ik denk dat je zuiger is vastgelopen door

zuigerveren/compressieveer gebroken of verbrand.
cilinderwand onvoldoende gehoond, ruitpatroon weg.
te weinig smering
te arme afstellling ratio benzine/lucht.



daarom krijg je de kickstarter ook niet meer in beweging.
 
Je zou nu al kunnen beginnen om wat kruipolie door het bougiegat te spuiten.
En voorzichtig in de 2e versnelling wat heen en weer.te duwen, in de hoop dat dr zuiger loskomt.
Want anders wordt het een sloop en moor partij bij de demontage van de cilinder.

Maar wat voor schade erbinnen is kan jij alleen zien, wij kunnen slechts gissen.
 
Zuiger had waarschijnlijk een te kleine tolerantie waardoor die bij het warmlopen vastliep, luchtkoelers moeten wat meer zuigerspeling hebben.
Er zijn genoeg overmaten te verkrijgen maar ga wel met de cilinder/zuiger naar een goede revisie bedrijf.
 
Laatst bewerkt:
Zuiger had waarschijnlijk een te kleine tolerantie waardoor die bij het warmlopen vastliep, luchtkoelers moeten wat meer zuigerspeling hebben.
Er zijn genoeg overmaten te verkrijgen maar ga wel met de cilinder/zuiger naar een goede revisie bedrijf.
Zelfs een luchtgekoelde 2-takt kan je echt heel krap boren, mits goed materiaal. Ik laat b.v. mijn Yamaha FS1 cilindertjes boren op 0,04mm, dat zijn zwart gietijzeren iniminicilindertjes met een china zuigertje van nog geen 15 euro.
0,02 en zelfs 0,01 zie ik regelmatig voorbij komen (maar dan zit er geen china zuiger o.i.d. :P).

Ik zou zoiets eerder in de afstelling van de carburateur zoeken, zeker als er aan 'gesleuteld' is ;)
 
volgens mij is dit de oorzaak.

Dat is goed mogelijk, maar de sproeier uit de kit die ik gemonteerd had was groter dan de sproeier die erin zat. De gasnaald die oorspronkelijk in de carb zat was versleten en hij was helemaal vergomd(sproeiers zaten helemaal dicht). Ik heb de carb gereinigd en de onderdelen vernieuwd. De olie in de bak ververst met minerale olie en omdat de oliepomp eruit gesloopt zelf benzine gemengd op 1:35.

Zoals ik al zei, hij reed gewoon "goed" totdat het op een dag de buitentemperatuur rond de 30 graden lag.

Dat hij te warm is geworden spreekt voor zich, maar of dit aan de bougie ligt(ik heb gelezen dat voor dit model blijkbaar een te heet model werd voorgeschreven) of aan het mengsel valt nog te bezien.

Ik ga de kop er vandaag even afhalen om te kijken hoe het gesteld is met de schade.
 
Dat is goed mogelijk, maar de sproeier uit de kit die ik gemonteerd had was groter dan de sproeier die erin zat. De gasnaald die oorspronkelijk in de carb zat was versleten en hij was helemaal vergomd(sproeiers zaten helemaal dicht). Ik heb de carb gereinigd en de onderdelen vernieuwd. De olie in de bak ververst met minerale olie en omdat de oliepomp eruit gesloopt zelf benzine gemengd op 1:35.

Zoals ik al zei, hij reed gewoon "goed" totdat het op een dag de buitentemperatuur rond de 30 graden lag.

Dat hij te warm is geworden spreekt voor zich, maar of dit aan de bougie ligt(ik heb gelezen dat voor dit model blijkbaar een te heet model werd voorgeschreven) of aan het mengsel valt nog te bezien.

Ik ga de kop er vandaag even afhalen om te kijken hoe het gesteld is met de schade.

Ik denk het niet (dat bezien gedeelte). Waarschijnlijk heb je eerst warmlopers (meerdere?) door het arme mengsel gehad, daarna moest je zonodig doorrijden waardoor de boel zeker kapot zou draaien. En dan waarschijnlijk heel voorzichtig met het gas zodat er ook minder smering aanwezig was?

Wat is de kleur van de bougie?
 
Ik denk het niet (dat bezien gedeelte). Waarschijnlijk heb je eerst warmlopers (meerdere?) door het arme mengsel gehad, daarna moest je zonodig doorrijden waardoor de boel zeker kapot zou draaien. En dan waarschijnlijk heel voorzichtig met het gas zodat er ook minder smering aanwezig was?

Wat is de kleur van de bougie?
Ik ben halfgas teruggereden. De motor ter plekke laten staan en 15km teruglopen was namelijk ook niet echt een optie.

Zodra ik vandaag thuis ben ga ik even het e.e.a. openhalen en dan kan ik ook kijken naar hoe de bougie eruit ziet.
 
Kleur van de bougie kun je alleen bepalen na een volgas rit.
Ik denk het niet (dat bezien gedeelte). Waarschijnlijk heb je eerst warmlopers (meerdere?) door het arme mengsel gehad, daarna moest je zonodig doorrijden waardoor de boel zeker kapot zou draaien. En dan waarschijnlijk heel voorzichtig met het gas zodat er ook minder smering aanwezig was?

Wat is de kleur van de bougie?
 
Zelfs een luchtgekoelde 2-takt kan je echt heel krap boren, mits goed materiaal. Ik laat b.v. mijn Yamaha FS1 cilindertjes boren op 0,04mm, dat zijn zwart gietijzeren iniminicilindertjes met een china zuigertje van nog geen 15 euro.
0,02 en zelfs 0,01 zie ik regelmatig voorbij komen (maar dan zit er geen china zuiger o.i.d. :P).

Ik zou zoiets eerder in de afstelling van de carburateur zoeken, zeker als er aan 'gesleuteld' is ;)
Dat hoef je mij niet te vertellen, ik had al talloze versleten voordat jij in de planning stond.
;)
 
Laatst bewerkt:
al is ie straalwit..kan ie nog te rijk staan. Bougie moet ej openslijpen om te kijken of ie aan de zitting een band van circa 2 mm heeft en geen zwarte/alu spikkels. Dan staat ie goed.
Daarnaast heb je meerdere metingen. 1 bij deellast, vollast en ga zo maar door.
Warm rijden, nieuwe pitten erin. Volgas raggen en dan meteen eruit halen.
Openzagen en bekijken.


How to read spark plugs
 
Kleur van de bougie kun je alleen bepalen na een volgas rit.

:N

BolletjeBas in "KLR 600 houd in bij vol gas laatste vers..."

Een uitleg voor een correct bougiebeeld:

Rij met de motor in het toerengebied/lastgebied* wat je af wil gaan lezen.

Hou dit 10 seconden vast.
Dan de volgende zaken direct achter elkaar uitvoeren:
Gas dicht, koppeling in en motor uit ( killswitch is het makkelijkst )
Zaak is dat je deze 3 handelingen zo snel mogelijk doet.

Dan ( met de koppeling in, motor uit, en gas dicht ) de motor tot stilstand brengen ( eventueel met behulp van de remmen )

Bougie er uit, en je hebt een goed beeld van het gebied waar je net in hebt gereden.



* Lastgebied is moeilijker nauwkeurig af te lezen, aldaar het lastiger is om een motorfiets 10 seconden lang in 1 lastgebied te houden, tenzij je gaat lopen kloten met de remmen.
 
daarnaast belast je hem ook al anders dan.
je remt dus moet meer gassen om hem daar te houden.
Ook de volgasrit is moeilijk.
Mn rg500 even doortrekken in all versnellingen en dan houden in zn 6 resulteert in +250 km/u.

nog steeds geldt overigens dat je de bougie moet openmaken. (is zo gedaan btw).
Ik heb al denk ik 8 bougies zo gedaan en zodner openzagen zijn ze net zo wit bovenaan als nromaal/nieuw. Je moet het porselein ook niet bekijken eigenlijk...
 
daarnaast belast je hem ook al anders dan.
je remt dus moet meer gassen om hem daar te houden.
Ook de volgasrit is moeilijk.
Mn rg500 even doortrekken in all versnellingen en dan houden in zn 6 resulteert in +250 km/u.

nog steeds geldt overigens dat je de bougie moet openmaken. (is zo gedaan btw).
Ik heb al denk ik 8 bougies zo gedaan en zodner openzagen zijn ze net zo wit bovenaan als nromaal/nieuw. Je moet het porselein ook niet bekijken eigenlijk...

volgasrit kan ook in z'n 3 met licht remmen.
 
De bougie zag er niet zo lekker uit. Wit/grijs dus zeker te arm.
De kopbouten waren verroest dus ik heb ze met WD40 ingespoten en ik laat het even staan tot het een beetje is ingetrokken( heb helaas geen kruipolie).

Heb een foto door het bougiegat gemaakt maar naast redelijk wat kool op de zuiger was er niks te zien.

m6CXVOm.jpg


0Wg1QNK.jpg
 
De bougie zag er niet zo lekker uit. Wit/grijs dus zeker te arm.
De kopbouten waren verroest dus ik heb ze met WD40 ingespoten en ik laat het even staan tot het een beetje is ingetrokken( heb helaas geen kruipolie).

Heb een foto door het bougiegat gemaakt maar naast redelijk wat kool op de zuiger was er niks te zien.

[afbeelding]

[afbeelding]


wit grijs zegt niks....beter artikelen lezen over dat onderwerp.
 
Als ja de cilinder eraf kunt krijgen de zuigerveren conrtroleren of het slotje intact is,het wil wel voorkomen dat de zuigerveren door een productiefout niet helemaal rond is vanaf het punt bij het slotje,gevolg de ziuigerveer krijgt dan meer ruimte om te gaan draaien,en kan dan komen op een punt bij de inlaat of uitlaatpoort,waar de zuigerveer niet hoort te komen.

Een keer met eigen ogen gezien dat de zuigerveer vanaf het slotje een centimeter aan bij de kanten dezelfde dikte als het slotje en wat scheef naar de dikte liep zoals het hoorde te zijn,met als gevolg een dikke vastloper,door verdraaien van de zuiger veer naar het dikkere deel waardoor de zuiger ging klemmen en vastlopen,dit was een gloednieuwe cilinder en zuiger.(gelukkig niet van mijzelf).

Had op moeten vallen bij montage,maar diegene die dat had gedaan was het blijkbaar niet opgevallen.

Wat ook mogenlijk is dat het slotje niet juist is geplaatst(of helemaal weg)in de zuiger,dit kun je controleren door op de bovenkant van de zuiger de slotjes aan te geven met een fijnlijner,daarna de zuiger correct in de cilinder plaatsen,en kijken hoe de zuiger bij de poorten uitkomt.

Dit komt best precies.

Als de cilinder getuned is en dat is niet correct gebeurt kun je ook problemen verwachten.(daarbij denken aan te grote poorten).
 

De kopbouten zaten gelukkig niet vast. Dit is voor mij het eerste blok wat ik heb open gehaald en denk ook gelijk het makkelijkste. 20 minuten in totaal bezig geweest om de kop eraf te krijgen. Bij mijn straatmotor ben ik al 20 minuten bezig om eerst alle kappen los te krijgen :+

Helaas is dat ook het enige positieve. De zuiger is zo heet geworden dat er een stuk uit het midden is gekomen en zich heeft vastgesmolten aan de kop en de cilinderwand. De zuigerwand bij de uitlaatpoort zag er flink bekrast uit(tevens kwam ik erachter dat de uitlaatpoort een flensbout mist :') ). Viel me overigens ook op dat de koppakking een redelijke hoeveelheid olie erop had, hoort dit zo?

Wat denken jullie, is dit nog te maken?

5Ln22V0.jpg


Ak6dncR.jpg


HxkPXmq.jpg


ytENicK.jpg


vRrhGmD.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan