Drinkyoghurt
MF veteraan
- 19 apr 2007
- 25.550
- 3
Het is denk ik alweer een jaar geleden dat de zuiger van mij Yamaha DT175 MX uit 1979 is vastgeslagen.
Even de historie: Ding had van de vorige eigenaar een kleine 100km geleden een nieuwe zuiger gehad. Ik heb de carb open gemaakt en voorzien van een revisiesetje. heeft het bij mij nog voor een goede 100km nog zonder problemen gedaan maar toen op een warme dag kwam het. Het begon met een klein aantal warmlopers. Eventjes wachten en ik kon weer door maar ik lette erop de motor niet teveel te belasten.
Toen ik bijna thuis was sloeg het blok helemaal vast. De kickstart zat muurvast en wilde niet meer werken dus de motor naar huis geduwd.
Ik heb nog steeds de cilinder niet open gehaald om te zien wat er precies loos is maar ik heb ook verder weinig ervaring met het knutselen aan een 2takt blok. Nu lijkt het me wel een geschikt moment om dit op te gaan pakken.
Ik zag qua zuigers al een zuiger in standaard maat voorbijkomen voor een tientje, niet heel duur dus maar dan is het maar de vraag of de cilinder niet naar z'n grootje is.
Waar moet ik hier rekening mee houden? kapotte big end lagers/krukas, kapotte cilinder?
Zou een cilinder in zo'n geval nog te honen zijn of moet het opgeboord worden met overmaats zuigers, of moet er een compleet nieuwe cilinder op?
Ik heb een werkplaatshandboek erbij gekregen toen ik de motor kocht dus dat zal me wel een beetje op weg kunnen helpen, maar aangezien ik die niet hier heb liggen op het moment is het een beetje lastig die te raadplegen.
Even de historie: Ding had van de vorige eigenaar een kleine 100km geleden een nieuwe zuiger gehad. Ik heb de carb open gemaakt en voorzien van een revisiesetje. heeft het bij mij nog voor een goede 100km nog zonder problemen gedaan maar toen op een warme dag kwam het. Het begon met een klein aantal warmlopers. Eventjes wachten en ik kon weer door maar ik lette erop de motor niet teveel te belasten.
Toen ik bijna thuis was sloeg het blok helemaal vast. De kickstart zat muurvast en wilde niet meer werken dus de motor naar huis geduwd.
Ik heb nog steeds de cilinder niet open gehaald om te zien wat er precies loos is maar ik heb ook verder weinig ervaring met het knutselen aan een 2takt blok. Nu lijkt het me wel een geschikt moment om dit op te gaan pakken.
Ik zag qua zuigers al een zuiger in standaard maat voorbijkomen voor een tientje, niet heel duur dus maar dan is het maar de vraag of de cilinder niet naar z'n grootje is.
Waar moet ik hier rekening mee houden? kapotte big end lagers/krukas, kapotte cilinder?
Zou een cilinder in zo'n geval nog te honen zijn of moet het opgeboord worden met overmaats zuigers, of moet er een compleet nieuwe cilinder op?
Ik heb een werkplaatshandboek erbij gekregen toen ik de motor kocht dus dat zal me wel een beetje op weg kunnen helpen, maar aangezien ik die niet hier heb liggen op het moment is het een beetje lastig die te raadplegen.