Dual sport / Enduro

MarcoPolo69

Rookie
22 apr 2019
1
0
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een de perfecte partner in crime (tweedehands)...

Bedoeling is roadtrips te doen in Oosteuropa en Centraal-Azie.
Ik verafschuw autosnelwegen, en dus is het de bedoeling enkel maar
secundaire wegen of gravelroads te doen en de onverwachte 'off-road'
Wendbaarheid is van groot belang en dus wil ik het licht houden qua gewicht.
Ben dus niet geinteresseerd in de zware grote motors zoals de BMW GS 1200 of de zware KTM's

Ben benieuwd naar jullie meningen hieromtrent...

Greetz,
Tk
 
Wendbaarheid is van groot belang en dus wil ik het licht houden qua gewicht.
Ben dus niet geinteresseerd in de zware grote motors zoals de BMW GS 1200 of de zware KTM's

Ben benieuwd naar jullie meningen hieromtrent...

Greetz,
Tk
Hoe licht? Heb zelf een WR250R, is heel wendbaar en licht.
 
Ligt eraan hoe technisch je bent en hoe rap het moet gaan. Je schrijft dat je over wegen en grote paden wil gaan rijden. Dan is een allroad achtig ding jouw machine. Maar hoe meer cilinders en extra's hoe meer problemen er op kunnen treden.

Kijk eens naar wat ze rijden waar je problemen kunt verwachten. Een maat van me reed met een (locaal aangeschafte) immitatie 125cc Honda vanuit centraal Afrika naar Nederland. Locaal genoeg kennis van deze simpele motoren voor reparaties en dankzij zijn eigen sublieme technische kennis onderweg in dunbevolkte gebieden alles simpel op kunnen lossen.

Zelf nooi in exotische oorden geweest met de motor. Gewoon overal kwaliteit olie kunnen kopen die er in hoort enzo. Als ik een motor voor jouw trip uit zou moeten zoeken zou ik denken aan een Transalp.
+Simpel underpowered apparaat
+Bulletproof
+Redelijk luxe (2 cilinders)
+Startknopje
+stevig subframe voor bagage
-Voor echt offroad iets zwaar
-2 cilinders
 
Ik zou ook gaan voor een Ténéré denk ik, maar als je met nog minder vermogen ook tevreden bent kan je ook naar 125/250's kijken
 
Een retourtje Noordkaap is me een jaar of wat geleden gelukt op een Bandit 600, inclusief gravel en modderwegen.
En zo'n 20 jaar geleden heeft iemand (ene Sjaak) een wereldreis gemaakt op een Fireblade...

Die Bandit vond ik eigenlijk wel een prima motor voor die trip, licht, wendwaar en ook best comfortabel.

Anders zou je inderdaad kunnen zoeken naar een Transalp o.i.d.
 
Volgens hun eigen site: "Grote 16 liter brandstoftank voor een grote actieradius "

Uuhh.... zelfs mijn Bandit 400 heeft een grotere tank -O- . Hopelijk rijdt ie super zuinig dan.
De tracer 700, verbruikt met een vlotte rijstijl gemiddeld 5L, de tenere is een stuk tammer dus 4.5L zou geen probleem moeten zijn.
Dus minstens 300-350Km op 1 tank.
Lijkt me niet slecht.
(Ik heb zelf eens bij een lange tocht ook 350km op 1 tank gereden met de tracer.)
 
Iets meer info zou wel handig zijn om een keuze te maken.

-hoeveel ervaring heb je (off- en onroad)
-hoe lang ben je
-wat is je budget
-voorkeuren of antipathie

Opties met (lichte) aanpassingen bv.: BMW F700/800/850 GS, Husky 701, KTM 790/690, Yamaha Tenere 700/900/660/T7, Suzuki DR400/650 etc.
 
Iets meer info zou wel handig zijn om een keuze te maken.

-hoeveel ervaring heb je (off- en onroad)
-hoe lang ben je
-wat is je budget
-voorkeuren of antipathie

Opties met (lichte) aanpassingen bv.: BMW F700/800/850 GS, Husky 701, KTM 790/690, Yamaha Tenere 700/900/660/T7, Suzuki DR400/650 etc.
:Y

Elke motor heeft ook zo z'n voordelen en nadelen. M'n WR250R is uitstekend in het zand, stuk beter dan de TransAlp. Maar met een TransAlp kun je aardig relaxed touren op het asfalt inclusief snelweg. Daar is de WR250R beperkter in, hoewel 100 á 110km/u nog wel prima vol te houden is (daarboven beginnen de noppenbanden wat vaag te worden).

't is ook maar net hoe "avontuurlijk" je je rit wil maken, voor wat gravelroads is een normale straatfiets nog wel geschikt.
 
Iets meer info zou wel handig zijn om een keuze te maken.

-hoeveel ervaring heb je (off- en onroad)
-hoe lang ben je
-wat is je budget
-voorkeuren of antipathie

Opties met (lichte) aanpassingen bv.: BMW F700/800/850 GS, Husky 701, KTM 790/690, Yamaha Tenere 700/900/660/T7, Suzuki DR400/650 etc.
Wat is een Tenere 900?
De Tenere 700 is de productieversie van de T7
En als je DR650 noemt moet je ook de Tenere 600 noemen :)
 
Daar had Tracer/Tenere moeten staan.
Zijn nog wel meer opties (ga en kan ze niet allemaal benoemen)..............vandaar de vraag ook om meer info. ;)
 
Ktm 690 Enduro R/ Husqvarna 701.

En braapingKiwi rijdt de wereld rond op een KTM 500EXC, google hem maar eens. Maakt leuke reisverslagen ook!

Maar goed, het hoeft niet persé een dikke endurobrommer te zijn om de wereld te verkennen. Paul van Hooff reed van Alaska naar Argentinië en van Amsterdam naar Tokio op een Moto Guzzi V700 van 1975.
Dus tsja...
 
En zo'n 20 jaar geleden heeft iemand (ene Sjaak) een wereldreis gemaakt op een Fireblade...
ene Lucassen heeft het een paar jaar daarna nog eens dunnetjes overgedaan met een Yamaha R1 *D

Wat bewijst: het belangrijkste onderdeel voor een lange reis is de verbinding tussen stuur en zadel.
 
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een de perfecte partner in crime (tweedehands)...

Bedoeling is roadtrips te doen in Oosteuropa en Centraal-Azie.
Ik verafschuw autosnelwegen, en dus is het de bedoeling enkel maar
secundaire wegen of gravelroads te doen en de onverwachte 'off-road'

Wendbaarheid is van groot belang en dus wil ik het licht houden qua gewicht.
Ben dus niet geinteresseerd in de zware grote motors zoals de BMW GS 1200 of de zware KTM's

Ben benieuwd naar jullie meningen hieromtrent...

Greetz,
Tk
Maar hoe rijd je er dan naartoe, over het fietspad?
 
Terug
Bovenaan Onderaan