dubbel doorgestrokken streep bij wegmisbruikers

RedAttack

Die hard MF'er
22 jan 2004
646
0
Rotterdam
Ik zie zojuist bij wegmisbruikers dat een motorrijder bekeurt wordt omdat hij inhaalde bij een dubbele doorgetrokken streep....maaaaaaaaaaar Baksteen vertelde laatst toch dat dat mocht als de strepen verder dan 16cm uit elkaar liggen?? of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen? :? :? :?
 
Heeft mijn uitgebreide e-mail een aantal weken geleden met deze terechtwijzing toch nog geholpen. Jammer dat ze niet de moeite namen om beleefd even te antwoorden. :9
 
streep is streep en we rijden niet over strepen...anders staan anderen weer op hun strepen maaar goed ik zet maar een streep onder anders zit ik straks in een kamertje naar buiten te kijken door een raam met verticale strepen en een kleedje aan met horizontale strepen.

Dus streep eronder..
 
Jongelui, mag ik aanbevelen om de verkeersquiz eens te doen, dan kom je het vanzelf tegen.

Zou Koos Spee hem ook gedaan hebben, nu hij de juiste uitleg geeft?
 
Jezus en dat noemen ze verkeersregels nou snap ik weer geen ruk van ...

Daar heb ik ff geen tijd voor bij 200 km per uur...

kantstreep..
dubbelestreep...
kutstreep

als de weg breed genoeg is....vrije interpretatie....als je dat in de praktijk doet hoppa bon...
 
Jongelui, mag ik aanbevelen om de verkeersquiz eens te doen, dan kom je het vanzelf tegen.

Zou Koos Spee hem ook gedaan hebben, nu hij de juiste uitleg geeft?

Ok, ik ga hem doen, maar verwacht niet te veel van mij.....ik ben een :r die altijd met een 8-) voor zijn snufferd B| op de :] zit, en die maken zo hun eigen regels :X

chopperrijders.....hopeloos....
 
Laatst bewerkt:
Verboden en ga je rijbewijs maar weer herzien ...jezus dat je dat niet weet....

maar goed streep erdoor

en eronder

en dat 2x


levert een


dubbele streep

Het mag wel. Bij een (dubbele) doorgetrokken streep tussen rijstroken mag een bestuurder zich niet links van de streep bevinden (bij verschillende rijrichtingen) en deze ook niet overschrijden (art. 76 RVV 1990). Een (dubbele) doorgetrokken streep geldt de facto dus als inhaalverbod. Als motorrijder mag je wel altijd over dezelfde rijstrook inhalen (als die breed genoeg is).

Dit is echter geen dubbele doorgetrokken streep, het zijn twee enkele doorgetrokken strepen.

Dit wegmodel wordt de laatste tijd meer en meer door wegbeheerders toegepast om een duidelijke rijrichtingscheiding te bewerkstelligen. Dit heet dan een gebiedsontsluitingsweg met twee enkele rijstroken en een overrijdbare middenberm. Deze middenberm van 30 - 80cm heeft soms een ander kleurtje of is soms ook wel voorzien van obstakels (lekker veilig). De middenberm heet dan de veiligheidsstrook. Hiermee worden frontale en schamp aanrijdingen beter voorkomen.

In dit soort situaties bevindt de doorgetrokken streep zich alsdan niet tussen rijstroken, wat een voorwaarde is voor toepassing van art. 76 RVV; er is sprake van een berm of veiligheidsstrook dus van een kantstreep en die mag immers gewoon overschreden worden. Inhalen via de veiligheidsstrook of de andere rijstrook is dus gewoon toegestaan, mits het niet door toepassing van verkeersborden verboden is. Bovendien geldt voor een dubbele doorgetrokken streep de bepaling dat deze maximaal op een afstand van 18cm van elkaar mogen liggen (Europese regelgeving) en dat is hier ook niet het geval.

PAS OP: in sommige regio's wordt hiervoor (onterecht) wel bekeurd met het argument dat de Europese regel van 18cm nooit door Nederland is geratificeerd. Echter dit laat onverlet dat art. 76 RVV eenvoudigweg niet van toepassing is. Overigens wordt er gedacht aan een wetswijziging om de regel in lijn te brengen met de ons omringende landen. De opzet is dan wel dat dit soort wegen verboden gaat worden voor "langzaam" verkeer.

België: Daar geldt een andere regel. Doorlopende strepen die een rijstrook (als wegmarkering) aanduiden mogen niet worden overschreden.

Duitsland: In de Duitse wetgeving wordt ook gesproken over rijstrook- of rijbaanbegrenzing door een doorgetrokken streep die niet mag worden overschreden. De doorgetrokken (kant)streep mag wel worden overschreden als rechts voldoende ruimte is. Tractoren, fietsers en andere langzame voertuigen moeten dan zoveel mogelijk aan de rechterkant van de rijbaan (en de streep) rijden.



O-) O-) O-) O-) O-)
 
Jezus wordt tijd voor een boordcomputer met pip in mijn vizier...


maar wie haalt er in hemelsnaam in op dezelfde rijstrook zonder over die strepen te rijden...zo breed zijn onze wegen niet....dus in de praktijk zul je dit niet zo gauw doen en krijg je alsnog en prent vanwege gevaarlijk rijgedrag...of omdat ze hetzelf niet begrijpen...maar ja wie wel...


jezus voortaan de verkeersregelbijbel mee...dit werkt toch niet?

maar goed de topic vermeldde wegmisbruikers......
 
En nog erger, er is ook een nieuwe instantie naast het CJIB:

Het CIJB (Hij zei het echt) ... Agentje heeft duidelijk zelf nog nooit contributie hoeven te betalen...
 
Enfin, ik ben in de verkeersquiz tot vraag 17 gekomen en toen was mijn geduld op.

In de praktijk: waarom heeft het zin om alles weer te leren? Er zijn zo allemachtig veel mensen die het niet willen leren, het nut daarvan niet inzien of het geen barst interesseert dan wel menen dat ze het wel weten dat er van die regels als motorrijder weinig terecht komt. Je moet altijd ver naar voren kijken en de situatie in de gaten houden. En vaak moet je als motorrijder handelingen doen die in strijd zijn met de verkeersregels als je niet vroegtijdig in je kist wil liggen. Waarom?, omdat de gemiddelde nederlander zich voor vrijwel niets interesseert en vind dat het recht van de sterkste geld op de weg. Vaak te zien aan grote jeeps met nog grotere banden en alweer grotere beugels die het verdommen even met 2 wielen door de berm te gaan (vreemd, tis toch een terreinwagen?) en vrachtwagenchauffeurs die van king of the road naar crime of the road zijn gegaan. Over GTI-tjes die het allemaal kersvers moeten weten maar te zwijgen...die zijn veel te druk met hun ikje bezig.

Conclusie, wil je als motorrijder overleven in het verkeer, dan heb je niets aan die regels.
 
Laatst bewerkt:
Enfin, ik ben in de verkeersquiz tot vraag 17 gekomen en toen was mijn geduld op.

In de praktijk: waarom heeft het zin om alles weer te leren? Er zijn zo allemachtig veel mensen die het niet willen leren, het nut daarvan niet inzien of het geen barst interesseert dan wel menen dat ze het wel weten dat er van die regels als motorrijder weinig terecht komt. Je moet altijd ver naar voren kijken en de situatie in de gaten houden. En vaak moet je als motorrijder handelingen doen die in strijd zijn met de verkeersregels als je niet vroegtijdig in je kist wil liggen. Waarom?, omdat de gemiddelde nederlander zich voor vrijwel niets interesseert en vind dat het recht van de sterkste geld op de weg. Vaak te zien aan grote jeeps met nog grotere banden en alweer grotere beugels die het verdommen even met 2 wielen door de berm te gaan (vreemd, tis toch een terreinwagen?) en vrachtwagenchauffeurs die van king of the road naar crime of the road zijn gegaan. Over GTI-tjes die het allemaal kersvers moeten weten maar te zwijgen...die zijn veel te druk met hun ikje bezig.

Conclusie, wil je als motorrijder overleven in het verkeer, dan heb je niets aan die regels.

idd je kan beter te voorzichtig zijn en behoorlijk anticiperen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan