dubbele koplamp

teeyoo

Rookie
15 aug 2003
17
0
voorburg
hoi,

ik heb een oude Tdm uit'93 met de dubbele ronde koplampen,
nou zou ik de graag alle twee tegelijk laten branden ,maar
de ene is een H4 (dim en groot licht)en de andere is een H1 lamp(alleen grootlicht).
Heeft iemand dit ook al gedaan en hoe heb je dit toen opgelost ?

alvast bedankt :}
 
Had ik bij mijn Africa Twin ook. Die had 2 H4 lampen waarbij de ene met drie draden aangesloten was (groot+dim) en de andere twee draden (groot). Ik heb een losse aansluitstekker gekocht voor deze tweede lamp en de derde draad doorverbonden.
Houd er rekening mee dat het niet is toegestaan. Zeer waarschijnlijk zijn de reflectoren ook verschillend en dat kan verblinding veroorzaken. Ik heb de lampen laag afgesteld zodat dit niet hinderlijk is. Bovendien heb ik gele lampen gemonteerd. Dat verblindt ook minder. Nu heb ik twee brandende lampen. Staat mooier en is beter zichtbaar.
Ik heb me laten vertellen dat je het systeem hiermee kunt overbelasten maar niemand kon me hier het fijne van vertellen. Je accu wordt wel zwaarder belast maar daar heb ik geen hinder van ondervonden.
 
....................................
Houd er rekening mee dat het niet is toegestaan. Zeer waarschijnlijk zijn de reflectoren ook verschillend en dat kan verblinding veroorzaken. Ik heb de lampen laag afgesteld zodat dit niet hinderlijk is. Bovendien heb ik gele lampen gemonteerd. Dat verblindt ook minder. Nu heb ik twee brandende lampen. Staat mooier en is beter zichtbaar.
....................


Wie zegt dat het voeren van twee (op dimlicht) brandende koplampen niet mag???
Is meen ik vanaf 1999 wettelijk toegestaan volgens het voertuigregelement.
 
Ik heb dan welliswaar ook de 2 koplampen schakeling gemaakt, echter is het volgens mij niet toegestaan. Je mag enkel 1 koplamp voeren en bij slecht weer / mist een extra mistlamp. Groot licht uiteraard enkel wanneer er geen tegenligger is of iemand vlak voor je.

Ben er gelukkig nog nooit mee aangehouden, denk dat het gedoogd wordt.
 
Bedankt voor de reacties :

Ik heb de raad van "Afterburn" opgevolgt en een "Safety Headlight" bij
Safety Lights in Sprang-Capelle besteld.(€40)
Hiermee doet het grootlicht voor 25% mee met igeschakeld dimlicht, en
bij ingeschakeld grootlicht doet hij weer voor de volle 100% mee.
Ideaal, geen ingrijpende veranderingen en kans op overbelasting.

nogmaals bedankt en tot ziens :} :} :} :}
 
Ik heb dan welliswaar ook de 2 koplampen schakeling gemaakt, echter is het volgens mij niet toegestaan. Je mag enkel 1 koplamp voeren en bij slecht weer / mist een extra mistlamp. Groot licht uiteraard enkel wanneer er geen tegenligger is of iemand vlak voor je.

Ben er gelukkig nog nooit mee aangehouden, denk dat het gedoogd wordt.

Is wel toegestaan, anders hadden de huidige motoren het natuurlijk niet gehad, bij R1, zx9 ed, is het namelijk standaard.

het is namelijk zo dat als 2 lampen binnen een vlak een bepaald oppervlakte hebben, ze gezien worden als 1 lamp, vandaar ook bijv 2 achterlichten bij de oude R1's.
 
Bedankt voor de reacties :

Ik heb de raad van "Afterburn" opgevolgt en een "Safety Headlight" bij
Safety Lights in Sprang-Capelle besteld.(€40)
Hiermee doet het grootlicht voor 25% mee met igeschakeld dimlicht, en
bij ingeschakeld grootlicht doet hij weer voor de volle 100% mee.
Ideaal, geen ingrijpende veranderingen en kans op overbelasting.

nogmaals bedankt en tot ziens :} :} :} :}
Gratis advies: als je ze nog kunt afbestellen zou ik het zeker doen.

Het voeren van twee komlampen is weliswaar toegestaan, als de lampen binnen een bepaald vlak liggen. Maar dat moeten dan wel twee dezelfde lampen zijn, van dezelfde functie en gelijke lichtopbrengst.

Dimlicht of grootlicht hangt niet alleen af van het bolletje maar ook van de refector en de slijping van het glas. Voor dimlicht gelden specifieke eisen.

Het voeren van grootlicht overdag is verboden, ook als dat op 25% brandt. Want door de aard van de bundel blijft het verblindende verlichting. Schijn maar eens met een zaklantaarn in iemands ogen als de batterijen bijna op zijn, hetzelfde effect.

Het argument van "safetylight" dat het beter zichtbaar zou zijn omdat het op beperkt vermogen brandt is onzin. Denk maar eens na: Wat geeft meer licht opbrengst dimlicht van 45Watt of grootlicht van 25% * 55 = 14 Watt. De enige reden dat het meer opvalt is omdat het een grootlicht bundel is, en dat is nou juist verboden.

Het wordt niet gedoogd, maar er wordt tegen het voeren van foute verlichting alleen opgetreden in het kader van gerichte acties. Meestal gebeurt dat als de dagen echt korter worden in oktober of november. Word je bij zo'n actie staande gehouden dan ben je het haasje, met die "safetylights".

En als "safetylight" beweert dat het wel mag, laat hem dat dan op papier zetten, en verklaren dat een mogelijke bekeuring voor het voeren van de volgens hem toegestane lichten voor zijn rekening komt. Kijk eens hoe hij dan reageert.

De oplossing is het kopen van een nieuwe reflector voor de andere lamp die wel aan de goedkeuringseisen voldoet, maar dat is wat duurder.


Toevoeging. het kan aardig oplopen.
Feitnr. N 640: het voertuig is uitgerust met standaard verblindende verlichting;
feitnr. N 650: aan het voertuig branden standaard meer lichten dan is toegestaan:
feitnr. R 425: het voeren van grootlicht overdag.

Dat is driemaal 57 = 171 euro.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan