Dubbele koplampen H4 en H7 met LED doorlussen.

Finnie1967

Super Magna Fever!
8 jul 2019
54
8
Purmerend
Hoi forumleden,

Ik heb een vraagje, ik heb een Honda supermagna uit 1987 waar ik de rechter H4 halogeen lampje heb vervangen met een H4 LED lampje (wat prima werkt, dim- en groot licht). Toen ik de linker H7 halogeen lampje wou vervangen met een H7 LED lampje kwam ik er achter dat het halogeen lampje niet eens is aangesloten en 2 draden los in de behuizing liggen.(ik heb de motor nog niet zo lang, dus was me nog niet eerder opgevallen).

Mijn vraag is dus: kan ik het linker H7 LED lampje doorlussen met de H4 LED in de rechter koplamp? Moet er eventueel een relais tussen of kan het direct? En gezien ik redelijk a-technisch ben, kan irmand er een schema’tje van maken?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groet Erik
 

Bijlagen

  • 1EC4DEC2-65CE-41D9-BC67-2E0F1257315D.jpeg
    1EC4DEC2-65CE-41D9-BC67-2E0F1257315D.jpeg
    93,5 KB · Weergaven: 14
  • D5C28C2B-7410-409E-AB68-D7206C434A6A.jpeg
    D5C28C2B-7410-409E-AB68-D7206C434A6A.jpeg
    155 KB · Weergaven: 17
  • 5A7A1857-112E-4901-971E-8119EA3C4E99.jpeg
    5A7A1857-112E-4901-971E-8119EA3C4E99.jpeg
    283,1 KB · Weergaven: 15
Om de linker te gebruiken voor dimlicht moet hier wel een spiegel oid inzitten om deze geschikt te maken voor dimlicht, anders is hij veel te verblindend zoals Magnamaniac ook zegt.

Dit kun je makkelijk controleren door hem even op de muur te laten schijnen met die H7 lamp aangesloten, waarschijlijk heb je dan gewoon een verspreid lichtbeeld. Als het geschikt is voor dimlicht zal er een duidelijk lichtbeeld (scheiding donker boven/licht onder) moeten zijn. Ze hebben ook allebei E keurmerken...

zie hier voorbeelden gejat van sancorp in een ander topic.

Bekijk bijlage 1419066
De linkerlanp heeft de H4 (van voren gezien), de rechter H7, overigens zijn de koplamp units ook zo geconfigureerd dat er ook alleen H4 links kan en H7 rechts in kan, 2x H4 is niet mogelijk door de toegepaste fittingen in de lampen...
 
Meestal is het andersom. 1 lamp bij dim en 2 bij grootlicht. Ooit mocht er op een motor maar 1 dimlicht branden. Mijn CBX750F die ik ooit had was af fabriek zo geconstrueerd. Daar zaten echter wel 2 H4 units in. Ik heb die toen zelf ook doorgelust, maar voor de zekerheid wel een relais er tussen gezet. Ik was er niet van overtuigd dat de oorspronkelijke bedradingen en zekering de dubbele belasting aan zouden kunnen.
Vanaf ergens - ik weet niet wanneer - zijn dubbele grootlicht koplampen door de wet toegestaan. Maar hoe vaak rij je met dubbel groot als dubbel dim al een zee van licht geeft?
 
Meestal is het andersom. 1 lamp bij dim en 2 bij grootlicht. Ooit mocht er op een motor maar 1 dimlicht branden. Mijn CBX750F die ik ooit had was af fabriek zo geconstrueerd. Daar zaten echter wel 2 H4 units in. Ik heb die toen zelf ook doorgelust, maar voor de zekerheid wel een relais er tussen gezet. Ik was er niet van overtuigd dat de oorspronkelijke bedradingen en zekering de dubbele belasting aan zouden kunnen.
Vanaf ergens - ik weet niet wanneer - zijn dubbele grootlicht koplampen door de wet toegestaan. Maar hoe vaak rij je met dubbel groot als dubbel dim al een zee van licht geeft?
Ja precies, en het zijn 6000k led lampen, dat is een zee van licht. Ik vind het alleen niet mooi dat alleen 1 van de 2 koplampen licht geeft.. overigens is een relais denk ik niet nodig, daar een led lamp veel minder stroom trekt dan een gemiddelde halogeen lamp. Ik denk dat zelfs met 2 led’s nog minder stroom word getrokken dan 1 halogeen lamp..
 
Heel fijn, ik heb de 2 koplampen werkend gekregen (bij groot licht gaat de rechter koplamp wel uit) maar nu is er een nieuw probleem opgedoken, ik moet aan de draden van de kabelboom trekken om de lichten te laten branden, laat ik de kabelboom los, gaat het licht weer uit?? Rara??
 
Terug
Bovenaan Onderaan