Dubbele koplampen H4 en H7 met LED doorlussen.

Finnie1967

Super Magna Fever!
8 jul 2019
54
8
Purmerend
Hoi forumleden,

Ik heb een vraagje, ik heb een Honda supermagna uit 1987 waar ik de rechter H4 halogeen lampje heb vervangen met een H4 LED lampje (wat prima werkt, dim- en groot licht). Toen ik de linker H7 halogeen lampje wou vervangen met een H7 LED lampje kwam ik er achter dat het halogeen lampje niet eens is aangesloten en 2 draden los in de behuizing liggen.(ik heb de motor nog niet zo lang, dus was me nog niet eerder opgevallen).

Mijn vraag is dus: kan ik het linker H7 LED lampje doorlussen met de H4 LED in de rechter koplamp? Moet er eventueel een relais tussen of kan het direct? En gezien ik redelijk a-technisch ben, kan irmand er een schema’tje van maken?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groet Erik
 

Bijlagen

  • 1EC4DEC2-65CE-41D9-BC67-2E0F1257315D.jpeg
    1EC4DEC2-65CE-41D9-BC67-2E0F1257315D.jpeg
    93,5 KB · Weergaven: 14
  • D5C28C2B-7410-409E-AB68-D7206C434A6A.jpeg
    D5C28C2B-7410-409E-AB68-D7206C434A6A.jpeg
    155 KB · Weergaven: 17
  • 5A7A1857-112E-4901-971E-8119EA3C4E99.jpeg
    5A7A1857-112E-4901-971E-8119EA3C4E99.jpeg
    283,1 KB · Weergaven: 15
maar staat er geen spanning op een van de twee draden welke los in de behuizing lagen dan? Zo ja, dan zou ik de originele bedrading aanhouden en zeker geen draden gaan bijsteken :?
Toen ik de motor kocht was de linker koplamp inderdaad niet aangesloten, de 2 draden (H7) lagen los in de behuizing... vandaar deze vraag... voorzie je problemen dan?
Groet
 
Nee maar wanneer dat de originele bedrading is kan je beter die weer aansluiten dan zelf bedrading gaan aanleggen.

Waar komen deze draden vandaan? Ik bedoel:
- zijn ze nog gekoppeld aan de draadboom
- en staat er 12V op bij het inschakelen van het licht?
 
Je hebt niet meer de originele situatie dus heeft men de linker lamp niet mee aangesloten.
Schakel je linkerlamp alleen op groot licht mee , dus tak je van je rechter lamp van je grootlicht af naar je linker h7 LED.
 
Nee maar wanneer dat de originele bedrading is kan je beter die weer aansluiten dan zelf bedrading gaan aanleggen.

Waar komen deze draden vandaan? Ik bedoel:
- zijn ze nog gekoppeld aan de draadboom
- en staat er 12V op bij het inschakelen van het licht?
Nee, het zijn gewoon 2 losse draadjes (zie foto) hij heeft de oroginele draden op de rechterlamp aangesloten en de linker zo gelaten...
 

Bijlagen

  • 21CEE8B9-6822-4615-B606-FF01A8B84477.jpeg
    21CEE8B9-6822-4615-B606-FF01A8B84477.jpeg
    155 KB · Weergaven: 9
Maar je wil nu doorlussen van recht naar links, terwijl er al draden aanwezig zijn voor de linker lamp?

Waarom zou je niet gewoon de losse draden gebruiken die er al liggen?

Wellicht zijn die alleen voor groot licht, maar dat kun je snel genoeg even testen.
 
Ik denk dat TS bedoeld dat er al 2 losse draden aan de lamp zitten, NIET dat er 2 losse draden van de kabeloom af komen. D supermagna heeft origineel NL maar 1 koplamp.
Aan TS: zorg wel dat je de koplamp doorlust met het grootlicht, niet met het dimlicht. De blauwe en de groene draad gebruiken dus. Groen is massa.
 
Ik denk dat TS bedoeld dat er al 2 losse draden aan de lamp zitten, NIET dat er 2 losse draden van de kabeloom af komen. D supermagna heeft origineel NL maar 1 koplamp.
Aan TS: zorg wel dat je de koplamp doorlust met het grootlicht, niet met het dimlicht. De blauwe en de groene draad gebruiken dus. Groen is massa.
Bedankt voor de reactie, ik wil juist dat beide koplampen op dimlicht werken en alleen de rechter koplamp groot licht geeft...
 
Bedoel je nu te zeggen dat je wil dat er 1 lamp uitgaat als je groot licht aanzet?
Of wil je dat het dimlicht in beide lampen aan blijft, en dat er bij groot licht 1 lamp overschakelt naar groot licht?
Ik heb in de rechterkoplamp een H4 led met groot licht en links zit een h7 zonder groot licht... ik wil dus dat beide lampen constant dimlicht uitstralen en alleen de H4 grootlicht...
 
Ik heb in de rechterkoplamp een H4 led met groot licht en links zit een h7 zonder groot licht... ik wil dus dat beide lampen constant dimlicht uitstralen en alleen de H4 grootlicht...

Om de linker te gebruiken voor dimlicht moet hier wel een spiegel oid inzitten om deze geschikt te maken voor dimlicht, anders is hij veel te verblindend zoals Magnamaniac ook zegt.

Dit kun je makkelijk controleren door hem even op de muur te laten schijnen met die H7 lamp aangesloten, waarschijlijk heb je dan gewoon een verspreid lichtbeeld. Als het geschikt is voor dimlicht zal er een duidelijk lichtbeeld (scheiding donker boven/licht onder) moeten zijn.

zie hier voorbeelden gejat van sancorp in een ander topic.

1566074958120.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan