Dubbele koppelingspomp op BMW GS

FlipB

Rookie
7 jan 2021
6
1
Hoi.
Ivm reuma in mijn hand wil ik een electrische versnellings schakelaar maken op het stuur en met mijn linkervoet koppelen. Maar de originele handkoppeling wil ik ook behouden. Heeft iemand enig idee of dit gaat werken? Ik wil de hydraulische leiding aftappen bij het blok, een rempomp installeren en zodoende met hand óf voet koppelen. Ik weet alleen niet wat een reservoir of pomp doet als er druk op het systeem komt vam een “andere” Kant.
 
Nu heb je het over een koppelingspomp van een auto je kan ook een rempomp aanpassen
Dan heb je veel meer keuze in diameters
rem en koppelingspomp zijn hetzelfde, maar ik zie dat ze er vanaf 12.7mm zijn
schroefdraad is engels, maar dan maakt niet uit, past ook en ik heb waarschijnlijk de nippels nog wel liggen.
deze zijn geschikt om in serie te zetten.
 
Ik heb de wisselklep geïnstalleerd samen met een bmw/brembo rempomp. Deze blijkt niet genoeg opbrengst te hebben. Iemand enig idee hoe groot de zuiger van de hand koppeling is ? Ik denk er nu over om er daarvan een om te bouwen naar voetbediening. Die heeft in ieder geval genoeg druk en opbrengst. (Ook moet de klep anders gemonteerd. Nu drukt de zwaartekracht een ingang dicht 🥲)
 
Hoi.

De zuiger van de koppeling is 13mm.
BMW voet rempomp kom ik tegen als 13, en 14,5 mm.

Dan zal je de slag van de handpomp moeten meten, samen met die diameter komt er een verplaatst volume uit, dat bepaald dan je voetpomp.

Groeten, Paul.
 
Omdat een vriend van mij een bmw-zaak heeft, heb ik als oplossing uit zijn magazijn een koppelingpomp van een gs gekregen. Deze heeft in ieder geval genoeg opbrengst en kan ik wel zodanig ombouwen dat ik hem met de voet kan bedienen. Dit wordt de route voorlopig. Ik zie wel 19 mm pompen aangeboden maar dat is dan nieuw met de bijbehorende nieuwprijs 🤨
 
Helaas. Na drie pogingen nog niet gelukt. Een kleinere wisselklep (3/8) geeft nog steeds problemen. De druk van voet koppeling lekt toch via de wisselklep naar de had koppeling en visa versa. Deze wisselkleppen zijn gemaakt voor hoge drukken én grote volumes. De druk en het volume van dit hydraulische systeem zijn gewoon te klein. Enige oplossing die ik nu nog kan bedenken is een dubbele drukcilinder bij de koppeling. Dus twee gescheiden hydraulische systemen en pas mechanisch samenkomend bij de koppeling. Of twee electrisch bediende ventielen in de hydraulische leidingen bediend door het schakelaartje in de koppelinghendel. Dat het ventiel van het ándere circuit dichtgedrukt wordt zodra je de koppeling bediend. Iemand enig idee ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan