Dubbele reparatie lekke voorvork

Status
Niet open voor verdere reacties.

bicycle

Rookie
14 jul 2016
27
0
Hoi,

Ik had m'n Suzuki laten repareren omdat de voorvork lekte. Toen voor 230 euro had mijn garage er nieuwe keerringen in laten zetten. Alles werkte goed en reed naar huis en stalde hem in de garage. Toen na 2-3 maanden ik hem weer van stal haalde remde hij nauwelijks aan de voorkant en maakte de voorvering een beetje kreunend geluid (alsof hij droog stond). Weer terug naar de garage en zei dat de binnenwerk voorpoten lek waren omdat ik had doorgereden met te weinig olie.
- Voorfork reparatie set inwendig
- voorfork olie 2 x 500 cc
- Div Arbeid

Ik begrijp het niet, na de vorige reparatie werkte hij in begin instantie goed en daarna 2-3 maanden niet gebruikt. Nu weer 200 euro. Klopt dit verhaal allemaal wel? Ik heb er geen verstand van, hij kan mij alles wel wijsmaken
 
Laatst bewerkt:
Als het exact zo gegaan is, is het een raar verhaal en moet je jezelf ook afvragen of het geen knoeiers zijn bij deze garage.

Als je voorvering uit elkaar moet en er is meer mis dan alleen de keringen, dan verwacht je dat ze dat direct zouden melden. Het nauwelijks remmen kan bijv. komen doordat er voorvork olie tussen je remmen is gekomen. Is iets wat ze standaard in mijn optiek zouden moeten controleren als er een kering kapot is gegaan.

Laatst had ik een kering kapot aan één poot. Deze is uit elkaar gegaan schoongemaakt en voorzien van nieuwe keringen en nieuwe olie.

Verder heeft deze garage even de remklauwen losgemaakt en de blokken gecontroleerd op olie en deze preventief schoongemaakt. Vooral ook afgesproken dat de blokken bij twijfel vervangen mochten worden. Vervangen was volgens de garage niet nodig.

Voor dit geintje was ik € 85 kwijt. Twee poten en misschien een iets duurdere onderdelen zouden één keer de € 230 nog kunnen rechtvaardigen maar dat je nu weer aan de beurt bent vind ik een raar verhaal.
 
Is de chat conversatie:

43SLxFd.png
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het verhaal sowieso niet. Maar helemaal kloppen lijkt het niet te doen. Laat ze eens specificeren wat ze de vorige keer en nu dan gedaan hebben.

Een poot lekt in principe alleen op de keerringen, dit is een slijtagedeel. Als deze vervangen zijn zou dat dus niet nu al weer lek mogen zijn tenzij de binnenpoten zijn beschadigd.
Dan hadden ze dit de vorige keer al moeten zien.

Een poot met te weinig olie veert niet of belazerd maar veroorzaakt bij mijn weten geen tweede lek na vv keerringen.
 
Hoi,

Ik had m'n Suzuki laten repareren omdat de voorvork lekte. Toen voor 230 euro had mijn garage er nieuwe keerringen in laten zetten. Alles werkte goed en reed naar huis en stalde hem in de garage. Toen na 2-3 maanden ik hem weer van stal haalde remde hij nauwelijks aan de voorkant en maakte de voorvering een beetje kreunend geluid (alsof hij droog stond). Weer terug naar de garage en zei dat de binnenwerk voorpoten lek waren omdat ik had doorgereden met te weinig olie.
- Voorfork reparatie set inwendig
- voorfork olie 2 x 500 cc
- Div Arbeid

Ik begrijp het niet, na de vorige reparatie werkte hij in begin instantie goed en daarna 2-3 maanden niet gebruikt. Nu weer 200 euro. Klopt dit verhaal allemaal wel? Ik heb er geen verstand van, hij kan mij alles wel wijsmaken

Je een na laatste rit was na de reparatie van de motorzaak naar huis, dan staat ie 2/3 maand stil en de eerst volgende rit problemen die veroorzaakt zouden zijn door te lang door rijden zonder voorvorkolie ???

Hebben ze die eerste keer de voorvorkkeerringen vervangen en er geen olie in gedaan dan :?

Of ik snap je tekst niet of er is je een aardig oor aangenaaid.
 
Hoi,

Ik had m'n Suzuki laten repareren omdat de voorvork lekte. Toen voor 230 euro had mijn garage er nieuwe keerringen in laten zetten. Alles werkte goed en reed naar huis en stalde hem in de garage. Toen na 2-3 maanden ik hem weer van stal haalde remde hij nauwelijks aan de voorkant en maakte de voorvering een beetje kreunend geluid (alsof hij droog stond). Weer terug naar de garage en zei dat de binnenwerk voorpoten lek waren omdat ik had doorgereden met te weinig olie.
- Voorfork reparatie set inwendig
- voorfork olie 2 x 500 cc
- Div Arbeid

Ik begrijp het niet, na de vorige reparatie werkte hij in begin instantie goed en daarna 2-3 maanden niet gebruikt. Nu weer 200 euro. Klopt dit verhaal allemaal wel? Ik heb er geen verstand van, hij kan mij alles wel wijsmaken

Of het was heeeeeeel ver rijden van de garage naar huis (en het werkte allemaal niet meer goed toen je zo'n beetje thuis was) of er ligt een plas olie in jouw stal zou ik zeggen. Sowieso lijkt het erop dat de monteur de boel niet goed gemaakt heeft.
Ik snap het verhaal sowieso niet. Maar helemaal kloppen lijkt het niet te doen. Laat ze eens specificeren wat ze de vorige keer en nu dan gedaan hebben.

Een poot lekt in principe alleen op de keerringen, dit is een slijtagedeel. Als deze vervangen zijn zou dat dus niet nu al weer lek mogen zijn tenzij de binnenpoten zijn beschadigd.
Dan hadden ze dit de vorige keer al moeten zien.

Een poot met te weinig olie veert niet of belazerd maar veroorzaakt bij mijn weten geen tweede lek na vv keerringen.

Mijn vorkpoten zouden ook nog kunnen lekken op de afdichtingen van de aflaat en de bevestigingsbout van het binnenwerk. Zeker als deze bijvoorbeeld achterwege zijn gelaten.

Een poot zonder olie zou m.i. juist wel (als een malle) veren, zij het ongedempt.
 
Laatst bewerkt:
~
Of het was heeeeeeel ver rijden van de garage naar huis (en het werkte allemaal niet meer goed toen je zo'n beetje thuis was) of er ligt een plas olie in jouw stal zou ik zeggen. Sowieso lijkt het erop dat de monteur de boel niet goed gemaakt heeft.Van de garage naar mijn huis is het 10 minuten rijden. Geen plas olie gezien trouwens.
 
Hoe lang heb je zonder olie gereden voordat de eerste keer de reparatie gedaan is? Ik denk dat de monteur daar op doelt. Al moet ik zeggen dat in de chat bijzonder onhandig geformuleerd is.
Daarnaast had het bij de eerste reparatie zichtbaar moeten zijn als de vork werkelijk beschadigd of versleten is door te lang met te weinig olie rijden.
De enige echte slijtdelen in de vork zijn de glijbussen (boven en onder), als die versleten zijn is dat meestal aardig goed te zien.
 
Hoe lang heb je zonder olie gereden voordat de eerste keer de reparatie gedaan is? Ik denk dat de monteur daar op doelt. Al moet ik zeggen dat in de chat bijzonder onhandig geformuleerd is.
Daarnaast had het bij de eerste reparatie zichtbaar moeten zijn als de vork werkelijk beschadigd of versleten is door te lang met te weinig olie rijden.
De enige echte slijtdelen in de vork zijn de glijbussen (boven en onder), als die versleten zijn is dat meestal aardig goed te zien.
Zo'n week of zo? Eerst was de voorrrem stug aan het worden, toen ze dat hadden gemaakt lieten ze me zien dat de voorpoot lekte. Zo'n week later kwam ik terug om het te laten repareren. In die tussentijd reed hij wel normaal.
 
Ik vind het wel jammer, ik ga juist altijd speciaal naar de kleine ondernemer om de middenstand te ondersteunen. Maar goed ik betaal het maar gewoon en stuur hem een link naar deze topic, ik houd er niet van om achter iemands rug te praten, maar vind het wel jammer
 
Laatst bewerkt:
Zo lang een voorvork lekt zit er olie ib toch? En als het er uit komt dan komt de olie sowieso bij alle slijtage delen.

Raar verhaal... welke materialen zijn er gebruikt bij de tweede reparatie?
 
Interne lekkage is sowieso een beetje gek, en hoeveel olie moet je dan wel niet verloren zijn haha.

Glijbussen zouden versleten kunnen zijn, maar dan zou je ook speling moeten kunnen voelen, ook hadden ze dat de eerste keer moeten zien/melden.

Wat staat er op de factuur aan materialen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan