dubbele richtingaanwijzers

route 66

Rookie
21 feb 2004
18
0
weert
is het toegestaan om naast standaard richtingaanwijzers voor ook stuureind richtingaanwijzers te monteren, dus dubbele richtingaanwijzers voor te hebben?
 
BRON: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling4/10/geldigheidsdatum_19-05-2011

1.
Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. één groot licht;
Lid 1 en 2: visuele controle.

b. één dimlicht;


c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;


d. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;


e. één achterlicht;


f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;


g. achterkentekenplaatverlichting;


h. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

2.
Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.




1.
Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
Leden 1 tot en met 3: visuele controle.

a. één extra groot licht;


b. één extra dimlicht;


c. één extra stadslicht;


d. één of twee mistvoorlichten;


e. één of twee mistachterlichten;


f. waarschuwingsknipperlichten;


g. één of twee parkeerlichten;


h. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;


i. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;


j. werklichten;


k. één extra achterlicht;


l. één extra remlicht;


m. één of twee dagrijlichten.


staat er niet bij dus denk van niet. Maar heb niemand er ooit over horen vallen iig
 
Laatst bewerkt:
Als ik dat zo lees mag het idd niet. Maar dat het niet _mag_ hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je het niet moet doen. Er mag zoveel niet
 
:^

Er mag zoveel niet, ik zou er gewoon extra richtingaanwijzers aanhangen. Als het de veiligheid ten goede komt (of in ieder geval niet nadelig beinvloed) moet je een agent met een wel heel slechte dag treffen om hier een bon voor te krijgen.
 
Wanneer ze direct onder elkaar zijn geplaatst zou je ze ook als 1 kunnen beschouwen. Eea zie ook wel terug bij vrachtwagens/aanhangwagen.
 
Er staat ook nog ergens in de wet op wat voor een afstand de knipperlichten moeten staan. Iemand enig idee waar dat te vinden is? Het gaat mij dan voornamelijk op de plaats van de retroreflector, die heb ik nu boven het achterlicht geplaatst.
 
Niet genoemd = niet toegestaan.

Iets wat niet met name in de wet wordt genoemd is volgens mij ook niet strafbaar.

M.a.w. iets wat niet in het wetboek staat kan ook niet strafbaar zijn... Maar ik dit weet ik niet zeker...
 
Iets wat niet met name in de wet wordt genoemd is volgens mij ook niet strafbaar.
M.a.w. iets wat niet in het wetboek staat kan ook niet strafbaar zijn... Maar ik dit weet ik niet zeker...

Dat geldt in principe voor de meeste zaken, als het niet bij wet verboden is mag het, maar in dit geval gaat om de technische inrichtingseisen.
Die geven wel degelijk een limitatieve opsomming ofwel: wat er staat mag, de rest niet.

Overigens vraag ik me af waarom iemand in 's hemelsnaam 4 knippers aan de voorkant wil.
Bang om niet gezien te worden, is je fluohesje en fluohelm onvoldoende? :X Fetish voor knippers, wat?
 
Laatst bewerkt:
Dat geldt in principe voor de meeste zaken, als het niet bij wet verboden is mag het, maar in dit geval gaat om de technische inrichtingseisen.
Die geven wel degelijk een limitatieve opsomming ofwel: wat er staat mag, de rest niet.

Overigens vraag ik me af waarom iemand in 's hemelsnaam 4 knippers aan de voorkant wil.
Bang om niet gezien te worden, is je fluohesje en fluohelm onvoldoende? :X Fetish voor knippers, wat?

Bedankt voor tekst en uitleg JanB.. Was in de war met s.r. en s.v.

En ik denk het laatste.. :+
 
Dat geldt in principe voor de meeste zaken, als het niet bij wet verboden is mag het, maar in dit geval gaat om de technische inrichtingseisen.
Die geven wel degelijk een limitatieve opsomming ofwel: wat er staat mag, de rest niet.

Overigens vraag ik me af waarom iemand in 's hemelsnaam 4 knippers aan de voorkant wil.
Bang om niet gezien te worden, is je fluohesje en fluohelm onvoldoende? :X Fetish voor knippers, wat?

Als je bijvoorbeeld spiegels neemt met LED knippers er in, en je normale knippers gewoon laat zitten. (Ook geen gedonder met speciale relais e.d.) Vooral knippers die hoog zitten worden beter gezien bij het file rijden.

Iedere motorrijder zou mijn inziens bang moeten zijn om niet gezien te worden.

Het mag dus niet, maar de kans op een prent is miniem.
 
Iedere motorrijder zou mijn inziens bang moeten zijn om niet gezien te worden.
Volgens mij al een heel oud gezegde, maar niet minder waar: angst is een slechte raadgever.
Beter is er rekening mee te houden dat je niet gezien wordt. Dan voorkom je ook dat mensen er bij gaan rijden als 2-wielige kerstbomen......

Het mag dus niet, maar de kans op een prent is miniem.
Miniem? Een diender die niet ziet dat er 4 knipperlichten aan de voorkant branden, moet toch écht nodig naar een oogarts......

De reden voor de wetgeving is juist het voorkomen van al dit soort fratsen. Mensen die bang zijn dat ze niet genoeg opvallen of het gewoon "leuk" vinden gaan rare dingen uithalen. Probleem is dat het er niet veiliger op wordt met al die kerstbomen op de weg.....
 
Hier in België heb ik dat ooit eens nagevraagd, vanwege een extra set knippers op m'n zijkoffers (ben dan 3x zo breed vanachter, wou dus ook achter- rem- en knipperlichten die breder uitvielen voor in het donker), het antwoord was: zolang elk paar evenwijdig en op zelfde hoogte hangt & gelijk knippert, maakt het niet veel uit. Maar weet niet of dat ook zo is in nl natuurlijk :)
Maar sowieso lijkt het me best sterk dat ze daar moeilijk over gaan doen... Anders even langsrijden bij de politie & de motorbrigade er even naar laten kijken...

edit: snap wel niet goed wat het nut zou zijn eigenlijk. Ik heb het gedaan voor betere zichtbaarheid, 80 cm breed ipv 20, maar in jouw geval zie ik écht het punt even niet :)
 
Laatst bewerkt:
Wil je het juridisch moeilijk gaan maken, dan zou je een "ANWB-schakeling" kunnen maken, waarbij de lampen aan één zijde alternerend knipperen. Formeel gezien branden er geen twee lampen tegelijk.
 
Dit is weer eens wat anders! Zo'n beetje iedereen probeert ze zoveel mogelijk weg te proppen. Jij wilt er juist extra. Dat vindt Chuck cool 8-)
 
Om je te helpen..

Ik heb ook van die kleine knippertjes onderaan de motor.. die zijn voor automobilisten amper te zien.
Heb nu ook knippers in mijn spiegels zitten, en die zijn voor auto's een stuk beter te zien..


Ik heb er nog nooit iets over gehoord dat het niet mag..
Auto's hebben er soms toch ook 3? in de koplamp, aan de zijkant en in de spiegel?
 
Ik ben ooit aangehouden omdat mijn achterknippers niet goed zichtbaar waren. Die zaten een beetje achter/onder het kenteken tegen de undertail aan.
Toen we (de pliesie en ik) vervolgens samen een rondje om de motor liepen hadden we het ook over de knippers aan de voorkant. Die zaten plat tegen de kuip aan, waardoor ze nog slechter zichtbaar waren dan die aan de achterkant.

Toen ik zei dat ik eigenlijk graag knippers in de spiegels wilde, adviseerde meneer de agent de platte knippers in de kuip aan de voorkant gewoon te laten zitten, omdat het extra duidelijk is.

Inmiddels heb ik de platte knippers aan de voorkant gewoon vervangen door van die mooie 3 hoekige die naar voren "kijken", in plaats van naar opzij.
Achter heb ik een nieuwe kentekenplaathouder, met daar aan ook 3 hoekige knippers, maar de knippers in de undertail zitten er ook nog!
Ik heb wel eens van een vrachtwagen chauff gehoord dat hij dat juist goed zag.

Ik blijf er lekker mee rijden! En als zelf een agent adviseert om met dubbele knippers te gaan rijden, zou ik me geen zorgen maken, als je maar zorgt dat ze het doen!
 
Wil je het juridisch moeilijk gaan maken, dan zou je een "ANWB-schakeling" kunnen maken, waarbij de lampen aan één zijde alternerend knipperen. Formeel gezien branden er geen twee lampen tegelijk.

Dat is wel wat ik heb dat ook op mijn XJ twee lapjes op de kuip die branden met het licht mee en knipperen tegen het knipper licht in dus om en om.

En het is makkelijk aan te sluiten je pakt de + van het licht en de + van de knipper

werkt prima.
rij al een paar weken zo :]
 
Mijn auto heeft standaard knippers bij de koplampen én in de spiegels. Als het bij een auto mag, dan zal dat op een motor toch ook moeten mogen?
 
Ja, anders is het diskrimmenasie! Als lelijke frustels aan auto's mogen, dan ook aan motorfietsen!
Maar je zou de auto-variant van de wettelijk geregelde technisch specs erbij kunnen zoeken.


Artikel 5.2.51
d. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; het licht van de richtingaanwijzers van personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen moet knipperen;

f. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig worden beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts;

Artikel 5.2.57
Personenauto’s mogen zijn voorzien van:
k. twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voor- en achterzijde van het voertuig;
l. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;
Ik denk dat die spiegelknippers onder 'zijrichtingaanwijzers' vallen. Er lijkt dus idd sprake van diskrimmenasie. O-)
 
Op mijn Shadow heb ik ook de lampjes aan het stuureind zitten, de originelen zijn er af (was al zo toen ik de motor kocht). Wel mooi, hoor!! :]
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan