Duc 600SS '95 - Benzine loopt door, benzinepomp uit

Kars

(O_o)
10 jun 2003
5.833
1.180
Achterhoek
Hoi allen!

Ik ben bezig met de Ducati 600SS '95 van mijn vrouw.

Probleem: benzine blijft doorlopen, ook als de benzinepomp uit staat.
Gevolg: de carbs lopen vol en de vlotterbakken lopen over (echter nu is er ook benzine in het blok gelopen door een slecht afsluitende vlotternaald, maar dat is inmiddels opgelost).

Ik heb de tank van de motor afgehaald en de benzine afgetapt.
Wat me opviel, is dat als ik het kraantje onder de tank open zet, de benzine rijkelijk naar buiten stroomt.
Nu is deze motor voorzien van een benzinepomp in de tank (welke ik er inmiddels ook al uit heb). Het maakt blijkbaar niet uit of deze aan of uit staat, de benzine loopt er gewoon doorheen.

Ik heb al in de tank gekeken en alle leidingen nagelopen op lekkage, maar alles zit goed aangesloten.

Wat zou dit kunnen zijn? Lekke pomp?
Of denk ik te moeilijk en hoort dit zo...?
 
je heb 2 kraantjes, 1 van de pomp en 1 van de retour.
beide moeten open staan, dan loopt idd de benzine in je schoenen als je er de slangen niet op aangesloten hebt.
wel de olie vervangen voordat je de motor start.
 
Onderaan zit maar 1 kraan, dat is die van de toevoer. De retour zit aangesloten zonder kraantje, die loopt in de tank naar een buisje dat omhoog gaat (zgn aquarium buisje).
Als de pomp begint te draaien, dan loopt de benzine door de toevoer naar de carbs. Net daarvoor zit een Y-stukje, waar de retour ook op zit. Dus als de vlotter bakjes vol zijn, dan stroomt de benzine terug via de retour.

Er komt geen benzine uit de retourleiding, die zit goed.
De benzine stroomt alleen wel door door de toevoer, ook als de pomp uit staat. En dat snap ik niet.

Blok wordt straks eerst gespoeld en daarna komt er nieuwe olie op.
 
Ik heb een externepomp, en die gaat alleen doorstromen als die aan gaat.
Dus dat jou interne pomp doorstroomt als die uit staat lijkt me niet goed.
Blijft er toevallig stroom op staan?

Lijkt me ook niet echt een groot probleem als de pomp open blijft, zet je toch gewoon de kraan weer dicht, als je klaar ben met rijden.
Als alles tenminste goed werk, en niet meer overstroomt.
 
Stroomt uit de carbs in het blok en dan is het opgelost?

tja staat er toch echt:)

Probleem: benzine blijft doorlopen, ook als de benzinepomp uit staat.
Gevolg: de carbs lopen vol en de vlotterbakken lopen over (echter nu is er ook benzine in het blok gelopen door een slecht afsluitende vlotternaald, maar dat is inmiddels opgelost).
 
Komt vaker voor bij deze carbs. Zitten ook op een tdm 850. Soms (tijdelijk) op te lossen door met de achterzijde van een schroevendraaier op het vlotterhuis te tikken. Beste oplossing: helemaal uit elkaar halen en schoonmaken.

Doordat de vlotter blijft hangen loopt er bij stilstand benzine in de cilinder. Zonder ontbranding zal er benzine langs de zuigers in het blok lopen, de olie in. Vandaar de olie verversing.
 
of het standaard blijft doorstromen weet ik niet meer, maar stevig lekken zeker.
ik deed altijd een slang tussen de 2 aansluitingen als de tank er af moest.
maar dat doorlopen kan zeker niet het probleem van de overlopende carbs zijn.
dat ligt aan de vlotters, vlotterzittingen of vlotternaalden.
 
Dank allen voor de reacties!

De vlotter naalden zijn inderdaad al aangepast, de rechter carb (voor de voorste cilinder) stond niet goed.
Er is inderdaad al benzine in het blok gelekt, maar dat wordt gespoeld en voorzien van nieuwe olie.

Dus als ik het goed begrijp, loopt er altijd benzine door de toevoer, ookal staat de pomp uit.
Het enige wat de benzinetoevoer stopt, zijn dan dus de vlotternaalden?

Als dat zo is, zet ik er een handmatig kraantje tussen.
 
Ja de vlotternaalden moeten dit tegen houden.
Doen deze dat niet dan moet je dat eerst in orde maken.
De motor krijg je anders nooit goed aan het lopen.
Ik weet niet wat je aan de vlotternaalden hebt aangepast maar dat is niet afdoende geweest en moet dus goed.
Een kraantje er tussen zetten is alleen maar een lapmiddel. Geen oplossing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan