Duc 749 of Daytona 650/600

bassej

MF'er
17 sep 2009
195
0
Hallo,

Nog voordat ik deze fietsen ga proberen graag jullie mening. Zowel de Ducati 749 als de Triumph Daytona 650/600 zijn mooi, snel genoeg en binnen mijn budget. Dan zijn er waarschijnlijk ook wat verschillen. De ducati iets zwaarder, maar misschien compenseert het koppel van een 2-cillinder dat makkelijk. Met mijn 65-70 kg (en 1.85m) maakt dat op het totaal weinig uit.

Heeft een ducati asociaal hogere kosten in onderhoud t.o.v. een triumph? Ik kan zelf best sleutelen, maar onderdelen moeten gekocht worden. Heeft één van beide een betere betrouwbaarheid of specifieke kwaaltjes? Is de zithouding op één van beide nog nét iets beter voor langere afstanden?

Kortom, graag wat info over beide machines die ik niet direct vanaf een foto en de fabrieksopgave (en de verkoper) kan krijgen :) Bedankt!
 
749 zou een van de meest onderhoudsintensieve ducati's zijn. De 2005+ modellen met SBK achterbrug zouden merkelijk krachtiger / betrouwbaarder / beter zijn.

De mijne is een S uit 2003, voorlopig niets te klagen. Stabiel als een huis, maar niet echt super agiel. Durft wat wijd lopen in de bocht, maar dat kan zomaar aan de rijder liggen. Blok is niet uberkrachtig (lineairder dan bv een 1000cc twin, niet super veel koppel onder / middenin). Geeft op straat erg veel vertrouwen.

Daytona 650 vind ik ook best een mooie motor, zou in principe japanser moeten aanvoelen. Heb nog getwijfeld... Het ding was bijna zo goed als z'n concurrenten indertijd, dus imo misschien wel een betere keus voor het circuit (is nog een 4cil dacht ik?).

Vond de duc echter heel wat specialer, en de mijne was in perfecte staat..

Fototje van zaterdag:

p5pb13517065.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hebben we het dan over onderhoud dat je prima zelf kan doen? Zijn de dealers duur of ook de onderdelen ;) ?

Je leest inderdaad veel dat mensen de Ducati beter vinden sturen, ondanks de "slechtere" specs.
 
Stationair toerental stel je af door een combinatie van micrometerverstelling van de nokkenastiming, afstellen van de throttle bodies op 2.33° bij gas dicht en het synchroniseren van het vacuum in de luchtfilterkasten.. Ter illustratie.
Wil je daar zelf aan beginnen?
Setje luchtfilters kost €160, ter illustratie 2. Er gaan 4 blokken in elk van de voorste remklauwen en kleppen stellen was dacht ik om de 6000?
 
Blij dat te horen, dank. Haha.

6000 zijn dan miles of zo?
 
Laatst bewerkt:
Rijd zelf een Daytona 675, maar in dit geval zou ik zeker voor de 749 gaan: veel mooiere fiets (om te zien). Wel wat meer 'karakter' qua blok dunkt me dan de Triumph... Heb zelf een 848 gehad en die zijn standaard toch wat bokkerig onderin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan