duc 750ss 25kw

skoeddies

MF veteraan
13 mrt 2006
4.984
0
Venlo en Apeldoorn
Ik ben van plan om een ducati 750 supersport carenata (ss) uit 1992 aan te schaffen.
Omdat ik nog licht moet rijden, moet er dus een 25kw begrenzing in.

Ik hoor overal verhalen over duc's op 25kw.
De één zegt dat hij niets aan vermogen overhoud, de ander zegt dat het koppel dit grotendeels oplost, en weer een ander zegt dat je alleen maar voordelen hebt met een 25kw twin tov een vier in lijn.

Al met al geloof ik dat een twin 25kw onderin de toeren meer koppel heeft en dus soepeler rijd/beter weg trekt.
op top zal hij echter minder rijden dan een vier in lijn.

Ook vaak voor ik verschillende verhalen over de kosten van het op 25kw zetten.
1) Hij zou via een pal op de gasklep kunnen, voor +/-80 euro.
2) Hij zou via een pal op de gasklep kunnen, voor +/-380 euro.
3) Hij moet via ringen in de carb's begrenst worden, +/- 380 euro.

probleem is dat ik nog niemand heb gesproken die inderdaad ervaring heeft met een duc ss op 25kw.
De dealers spreken elkaar op het moment een beetje tegen.. :?

Dus: wie heeft er ervaring met deze motor op 25kw?
(600ss of 900ss uitvoering is bijna hetzelfde, dus die info is ook fijn voor mij)
 
nog even de specificaties van de duc 750 ss:
V-twin
748cc
50kw (68pk)
toerentalmax vermogen: 8500
Drooggewicht: 179kg
Maximum koppel weet ik niet? zal in de buurt van de 60 liggen?

Met 25kw dus 0,14kw per kilo, max is 0,16.
Dit is best gunstig lijkt mij..
 
Heb even snel je verhaal doorgelezen. Een duc 750ss lijkt mij wel makkelijk terug te krijgen naar 25kw. Die prijzen voor het begrenzen vind ik wel erg veel voor een half uurtje werk en 2 stuks metaal. Waar je ook aan kunt denken is een gasbegrenzing te nemen. Dan kan je gashandel bijvoorbeeld nog maar 2/3 open. Dit is niet slecht voor het blok omdat die zijn originele brandstof/zuurstof mengsel houdt.

Je kan dit zelf ook proberen te maken (bijvoorbeeld een schroef die de gasklep bij de carbs tegen houdt) of kijken of er zo iets voor te krijgen is. Dan even op een testbank plaatsen en de begrenzing goed afstellen :)

Een begrenzing setje lijkt mij erg lastig te vinden voor die motor.
 
ik denk dat je met 380 euro in de goede richting zit. Dat is dan voor materiaal, manuren en op kenteken zetten. Ik spreek niet uit ervaring, wel uit kennis van mijn werk in de motorbranche.

die setjes zijn bij elke goede ducati dealer wel te krijgen en zelfs bij veel niet-Ducati dealers.
 
ik denk dat je met 380 euro in de goede richting zit. Dat is dan voor materiaal, manuren en op kenteken zetten. Ik spreek niet uit ervaring, wel uit kennis van mijn werk in de motorbranche.

die setjes zijn bij elke goede ducati dealer wel te krijgen en zelfs bij veel niet-Ducati dealers.
Op kenteken zetten gaat niet lukken. Bij mijn ZX6R was de begrenzing 4 euro aan materiaal en 1 uur werken. Daarom is 380 euro erg duur.


Wat je natuurlijk ook kan doen is informeren hoe duur een begrenzingssetje kost. Die kan je er zelf op zetten en dan kan je de motor op een testbank zetten.
 
Op kenteken zetten gaat niet lukken. Bij mijn ZX6R was de begrenzing 4 euro aan materiaal en 1 uur werken. Daarom is 380 euro erg duur.


Wat je natuurlijk ook kan doen is informeren hoe duur een begrenzingssetje kost. Die kan je er zelf op zetten en dan kan je de motor op een testbank zetten.

als je hem 25kw op kenteken wilt moet je toch door een dealer in laten bouwen, die een verklaring aflegt oid?
 
nee, het kan ook via een andere weg (hier dus; zelf inbouwen), maar er moet altijd een verklaring van de dealer zijn inderdaad.

Bij de duc is het materiaal wat duurder as far as I know, het is ook geen 13-in-een-dozijn ZX6R (no offence meant!)
 
Zoals ik al zei: Op kenteken gaat niet lukken. Een duc 750ss heeft 99% zeker geen 2e typegoedkeuring.
 
idd niet iedereen vind hem mooi, en sommigen zijn duc gek..
ik ook dus..

maar mijn neefje gebruikt zijn gaspal van zijn 600ss niet meer.
zou ik hiermee verder kunnen?
(zou hij op een 750 passen?)

morgen bel ik even naar star twin, wat zij voor mij kunnen betekenen, en wat dat zou gaan kosten.
bekend adresje onder de duc rijders denk ik..
 
Ik ben even bij safe langs geweest.

Hier kreeg ik te horen dat hij idd geen tweede typegoedkeuring heeft.
Ze kunnen voor mij een gaspal en uitdraai maken voor 150 euro.

over een uurtje kan ik naar startwin bellen, dan is degene die hierover gaat weer aanwezig.
Ik ben benieuwd voor hoeveel zij het kunnen doen.




nog even tussendoor.
ik weet dat je kan rijden met uitdraai.
maar nu hoor ik iets over een certificaat?
:?
 
Het lijkt wel of de dealers zelf nog niet doorhebben wat er allemaal in de 25kw wereld gaande is..

Startwin bleek niet te weten, dat als er voor een bepaalde motor geen tweede typegoedkeuring is, dat ze dan soms op uitdraai terug gevoerd, en vervolgens gewoon verzekerd worden.

Tot mijn verbazing wist biggelaar dit ook niet?

Ik heb zojuist een mailtje naar knmv verzekeringen gestuurd met de vraag of zij idd op deze manier verzekeren.
Als ik een positief antwoord krijg dan zal ik dat mailtje eens naar startwin mee nemen.. Ze wouden mij namelijk niet geloven!

Ik had niet verwacht dat er nog zoveel problemen zijn met het keuren van een motor op 25 kw, terwijl het fenomeen 25kw toch al zo lang bekend is?
 
Ik heb zojuist een mailtje naar knmv verzekeringen gestuurd met de vraag of zij idd op deze manier verzekeren.

Doen ze, heb mij zx6r daar verzekerd en toen vroegen ze zelfs of ik wel even een uitdraai van een vermogensbank wilde meesturen terwijl hij op kenteken 25kw is :+ . Gewoon kopie kentekenbewjs gestuurd natuurlijk maar ze verzekeren wel op uitdraai.

Zou wel even vragen of je je zwart op wit kunnen geven dat het met uitdraai goed is want je weet maar nooit wat ze je proberen te flikken als je een ernstig ongeluk veroorzaakt. En 25kw met uitdraai betekend wel dat je de kans loopt een boete kan krijgen als je een "slechte" agent tegenkomt, maar dat wist je waarschijnlijk al.
 
Laatst bewerkt:
Doen ze, heb mij zx6r daar verzekerd en toen vroegen ze zelfs of ik wel even een uitdraai van een vermogensbank wilde meesturen terwijl hij op kenteken 25kw is :+ . Gewoon kopie kentekenbewjs gestuurd natuurlijk maar ze verzekeren wel op uitdraai.

Zou wel even vragen of je je zwart op wit kunnen geven dat het met uitdraai goed is want je weet maar nooit wat ze je proberen te flikken als je een ernstig ongeluk veroorzaakt. En 25kw met uitdraai betekend wel dat je de kans loopt een boete kan krijgen als je een "slechte" agent tegenkomt, maar dat wist je waarschijnlijk al.

dankjewel, heel fijn!
ik heb ze al een mailtje gestuurd met deze vraag, en heb een ontvangsbevestiging gehad, dus binnenkort krijg ik zeker antwoord. maar zal idd toch nog even een bewijsje zwart op wit aanvragen bij het afsluiten, hele goede van je!

jah slechte agenten dat wist ik al ja..
maar heb hier op het forum maar één keer vernomen dat er ééntje een echt slechte bui had, dus hier ben ik niet zo heel bang voor :]
 
Doen ze, heb mij zx6r daar verzekerd en toen vroegen ze zelfs of ik wel even een uitdraai van een vermogensbank wilde meesturen terwijl hij op kenteken 25kw is :+ . Gewoon kopie kentekenbewjs gestuurd natuurlijk maar ze verzekeren wel op uitdraai.

Zou wel even vragen of je je zwart op wit kunnen geven dat het met uitdraai goed is want je weet maar nooit wat ze je proberen te flikken als je een ernstig ongeluk veroorzaakt. En 25kw met uitdraai betekend wel dat je de kans loopt een boete kan krijgen als je een "slechte" agent tegenkomt, maar dat wist je waarschijnlijk al.

dankjewel, heel fijn!
ik heb ze al een mailtje gestuurd met deze vraag, en heb een ontvangsbevestiging gehad, dus binnenkort krijg ik zeker antwoord. maar zal idd toch nog even een bewijsje zwart op wit aanvragen bij het afsluiten, hele goede van je!

jah slechte agenten dat wist ik al ja..
maar heb hier op het forum maar één keer vernomen dat er ééntje een echt slechte bui had, dus hier ben ik niet zo heel bang voor :]
 
Okee stel nou dat het wel kan, wat heb je dan aan zo'n Duc op 25kw?

Je onderhoudskosten zijn torenhoog, je betaalt je scheel aan verzekering, als je valt heb je zoveel kosten dat je wel een andere fiets kan kopen en je bent even snel als een 125cc brommer :z

Als het nou om de looks gaat.. tja.. je kan dat ding toch ook over 2 jaar kopen? heb je ook niet dat gesodemieter met die kit, je kan eerst nog wat sparen, eerst ervaring opdoen op een ander goedkoper fietsje; goedkoper in onderhoud, verzekering en mocht je hem eens laten donderen, geen problemo genoeg onderdelen en de kosten zijn te overzien.

De topics van 600/750cc supersports op 25kw komen ook als paddo's uit de grond de laatste tijd, het lijkt wel of tegenwoordig niemand meer durft te rijden op een (lelijk) oud barrel, en ik snap niet waarom. Je bent nog jong, je begint net met motorrijden.. de kans dat je eens een foutje maakt is groter en dan wil je niet meteen je droommachine afschrijven die je gekocht had voor na de 25kw periode. Maar een supersport is ook gaaf natuurlijk, ik weet het. Als ik niet 25kw hoefde had ik er ook eentje gehaald. Voor mij komt er volgend jaar eentje, als ik al ervaring heb opgedaan met mijn GS-je.

Naja ik kan hier nog lang over doorlullen, maar ik kap er maar mee. Schiet mij maar af :z

Groeten Fulcrum, die inmiddels 21.000 kilometer heeft afgelegd in 13 maand
 
afschieten doe ik je niet haha

ik heb idd lang zitten twijfelen, en had een leuke beginnersmotor goedkoop op kunnen kopen..

maar toen ik erop reed kon ik helemaal geen plezier beleven!
Eigenlijk vond ik het echt saai om te rijden.
en juist voor dat gevoel heb ik me motorrijbewijs gehaald.
toen ik op een duc 600ss reed had ik helemaal het gevoel en voelde me helemaal te gek.

optie was om gewoon twee jaar te wachten, en dan een keer een motor te kopen..
maar dat is niet echt serieus ten sprake gekomen.
 
afschieten doe ik je niet haha

ik heb idd lang zitten twijfelen, en had een leuke beginnersmotor goedkoop op kunnen kopen..

maar toen ik erop reed kon ik helemaal geen plezier beleven!
Eigenlijk vond ik het echt saai om te rijden.
en juist voor dat gevoel heb ik me motorrijbewijs gehaald.
toen ik op een duc 600ss reed had ik helemaal het gevoel en voelde me helemaal te gek.

optie was om gewoon twee jaar te wachten, en dan een keer een motor te kopen..
maar dat is niet echt serieus ten sprake gekomen.


Nouja het gaat er wel om wat voor gevoel je erbij hebt ja.. maar wat voor fiets was dat dan? Ik bedoel, ik heb ook liever een supersport ja, maar ik vermaak me super op mijn GS500 :}
 
Nouja het gaat er wel om wat voor gevoel je erbij hebt ja.. maar wat voor fiets was dat dan? Ik bedoel, ik heb ook liever een supersport ja, maar ik vermaak me super op mijn GS500 :}
[me]MacReal heeft in zijn 25KW periode tussendoor een leen CB-500 gehad en grote lol gehad *O* [/me]

ik heb dus een supersport voor wie em niet doorhad ;)

maar waarom (als je dan toch een duc wilt) geen monster :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan