Duc 999 alleen voor zondags?!?

Diana

MF'er
9 apr 2004
34
0
Naarden
Ben een vervente motorrijdster en rijdt circa 100 km per dag het hele jaar door. Denk na over een Duc 999. Is deze Ducati bestand tegen de soms veschrikkelijke weersomstandigheden als regen, vrieskou of laat het raspaardje het dan afweten. Het belangrijkste is dat ik op mijn motor kan bouwen. Is het naast een sportief scheurijzer ook geschikt als tourmotor om lekker door europa te rijden. waar moet ik nog meer rekening mee houden.
 
En wat betaal je voor zo'n "Biggelaar" beurtje?

Voor een 4 klepskop betaal je of E 995 of E 1095. Dat is niet weinig, geef ik toe, maar ze halen je hele motor uit elkaar( heb ik zelf gezien, staat alleen nog een achterwiel, brug en blok) En ze zijn zo een 15 uur bezig met je motor. Inclusief olie, pakkingen, bougies en wat er meer bij een demontage komt kijken.

Anderen rekenen minder voor een beurt, maar halen dan ook je motor niet uitelkaar, je koppen eraf en kijken alles goed na,( met risico dat je nog steeds met lekkende kleppen rijdt en dus minder vermogen hebt) nee zij rekenen minder en dan als ze iets vinden krijg je een gepeperde rekening omdat ze dan van alles uitelkaar moeten halen, das schrikken achteraf.

Ik heb mijn duc daar ook laten doen en ze vonden bij mij zelfs uitgesleten gasnaaldbuizen(zover gaan ze kijken, bleek ook meteen het bokkende probleem te zijn dat ik ervaarde tijdens constant halfgas)(had dit overigens niet gemeld omdat ik dacht dat het erbij hoorde, je kent de verhalen wel van hoog in toeren houden,omdat je ze niet kan rijden bij lage toeren). heb daarna netjes (zonder te vragen) alle vervangen onderdelen te zien gekregen en mocht ze eventueel meenemen.

BTW ik heb geen aandelen daar maar ben van mening als iemand goed werk verricht , je dit moet delen met anderen. (heb met mijn koekblik hele andere ervaringen met garages/onderhoud)
 
Ergens op dit topic staat een vergelijkje tussen een 999 en een r1. ondankks de mindere pk's in de folder is de duc regelmatig sneller. Qua top scheelt het 2 km ofzo.

Daarnaast geeft ducati achterwiel pk's op en de meeste japanners krukas pk's. Zit een % of 10 tussen.

Ook de opgegeven kg's is een verschil: bij de duc een gewicht halfdroog(met accu, koelvloeistof en halfvolle tank.) Bij japanners wordt een droger dan droog gewicht opgegeven.
 
Vind je wel een held als je met een 999 woonwerkverkeer gaat rijden. Lijkt mij niet ideaal, alleen al omdat in de pekel en modder hij er niet mooier van wordt. Tenzij je na iedere rit met de waterslang en WD 40 aan de gang gaat. Is het dan niet slimmer om naast de 999 er gewoon een pekelfietsje bij te kopen? Koop je vaak al voor een paar honderd euro, en als je er grote motorschade aan krijgt koop je gewoon een andere. Altijd stukken goedkoper en comfortabeler dan zoveel km's maken met een dikke Duc.

Wel een super gave fiets trouwens, als ze niet zo onnodig complex in elkaar zouden zitten zou ik er ook wel een willen hebben.
8-)
 
Haalt een stukgaatie wel eens 100 km aan 1 stuk :?
Zat mooie motoren die wel betrouwbaar zijn met een grotere onderhoudsinterval waar je ook nog eens minder voor betaald.
 
Haalt een stukgaatie wel eens 100 km aan 1 stuk :?
Zat mooie motoren die wel betrouwbaar zijn met een grotere onderhoudsinterval waar je ook nog eens minder voor betaald.

Ach zolang jouw merk er tot op heden er niets van bakt in de MotoGP hebben we zeker met een kenner te maken....... :N

full
 
Vermogen hebben ze niet dus zuinig zijn is niet zo'n kunst


Blaat |( bespeur een hoop frustratie bij onze rijstkokende vrienden.

rij al 18000 km op een 748 met inmiddels 35000km op de teller en heb doe alleen de olie en riemen en check de klepspeling, rijd er regelmatig hele lange afstnaden mee (+700km) en nog nooit maar een probleem, afgezien van de accu, maar dies japans............... :P

een echt goed sturende duc rijd een R1 de snot voor de ogen, ja ok rechtuit loopt ie misschein harder, maar rechtuit kan iedere idioot.

 
Laatst bewerkt:
Niet te hard roepen jongens, zolang er nog steeds rijstkokende onderdelen worden gemonteerd op je duc. En dan heb ik het niet over de accu |(

Ja idd af fabriek.

Ik vind een Duc een prachtfiets maar zo probleemloos als een Jap zijn ze gewoon niet en dat hoor ik van de plaatselijke Ducati specialist alhier waar ik regelmatig kom.

Zou mn TRX trouwens zo voor een mooie Duc ruilen. O-)

Nou geen ruzie meer maken. :+
 
Laatst bewerkt:
Rijstkokende onderdelen!? Da,s waar b.v. relais ( die overigens stuk gaan) accu,s(die stuk gaan)brugsteen banden (bridgestone)denk iets met sponsoring te maken!? O.ja showa vering,hoe komt het dat als het iets meer mag kosten het ineens weer europees is?En zelfs onze rijstvrienden willen deze componenten in hun racers gebruiken.Maar ook onze europese spullen kennen hun beperking niet waar!?En zijn die michelins en pirellis nou echt beter,ik geloof het niet. Maar die ,,ducati specialist,, met zijn uitspraak,verkoopt die ook van die ,,rijstdingen??,,dat hij kan vergelijken!? Lijkt me niet echt een ducatispecialist dan,of wel? Maar dat het demodromische overbodig is,daar ben ik het niet helemaal mee eens.Het is inderdaad complex wat betreft onderhoud,maar naar het schijnt zijn hier met de nieuwere types ook intervallen van 40.000 km. mogelijk! En voordelen!; wat te denken van extreme nokvormen en klepdiagrammen,is maximale vullingsgraad.Of door geringe inslagkrachten supersmalle klepzetels mogelijk,dus grotere effectieve doorlaat,en lichtere kleppen met dunnere stelen,dus minder weerstand etc.De moderne mnaterialen hebben ook hun voordeel met desmodromie! Geloof me gerust dat ook andere fabrikanten dit bekijken,maar ik denk dat er andere overwegingen mede een rol spelen,produktiekosten,vastgelegde patenten,een dealerbestand wat de materie niet beheerst,en denk je niet dat het succes in de superbikes op dit moment er niet een klein beetje mee te maken heeft?Eerlijk is eerlijk,maar er is maar een twin op de hele wereld die kan wedijveren met een 4 cilinder van dezelfde inhoud. en ga zo maar door.Maar weet je; motorrijden is grotendeels EMOTIE.Rationeel rijdt je geen motor,dan koop je een opel of ford op 4 wielen of als je het lef niet hebt een....????? maar een ducati.En gelukkig heeft niet eenieder het lef,en is grijs een neutrale kleur.
 
Als ik dit zo hoor is Ducati de beste fiets ter wereld.
Lijkt me toch een tikkie overdreven.....

Ik las een paar maanden terug de uitslag van een test waar een 999 uit elkaar werd gehaald na 50.000 km. Diverse onderdelen bleken qua slijtage ruim aan vervanging toe. Tja, zei Ducati, dat is normale slijtage, bovendien: na 50.000 km moet het blok so wie so gereviseerd worden..... Ik geloof niet dat er een moderne rijstraket bestaat die "standaard" op 50.000 km gereviseerd moet worden....

Rijd de motor die JIJ prettig vindt. De "beste motor" bestaat ook niet. Als jouw favoriete motor een Duc is, prima. Schitterende fiets.
Maar laten we het niet mooier maken dan het is. Van Ducati is bekend dat ie niet goedkoop is in onderhoud.

Om een lang verhaal kort te maken: als het je droomfiets is en je wilt er elke dag mee rijden, gewoon doen. Maar houd er dan wél rekening mee dat je een gevulde portemonnaie moet hebben.
Een andere optie zou kunnen zijn om er een goedkopere "dagelijkse fiets" bij te kopen en de Duc te gebruiken voor de funritjes in het weekeind.
 
oke ik zal proberen een antwoord te geven op deze brij. :+

Rijstkokende onderdelen!? Da,s waar b.v. relais ( die overigens stuk gaan) accu,s(die stuk gaan)brugsteen banden (bridgestone)denk iets met sponsoring te maken!

Raar dat ze op een Duc dan steeds stuk gaan, maar goed.


En zelfs onze rijstvrienden willen deze componenten in hun racers gebruiken.

Voorbeelden?


Maar die ,,ducati specialist,, met zijn uitspraak,verkoopt die ook van die ,,rijstdingen??,,dat hij kan vergelijken!?

Ja die verkoopt en repareert hij ook dus kan hij zeker vergelijken.


Lijkt me niet echt een ducatispecialist dan,of wel?

Oh als je er japans bij doet ben je opeens geen ducatie-specialist meer?
Leg me dat eens uit.

Maar dat het demodromische overbodig is,daar ben ik het niet helemaal mee eens.Het is inderdaad complex wat betreft onderhoud,maar naar het schijnt zijn hier met de nieuwere types ook intervallen van 40.000 km. mogelijk!

Ja en? is 40.000 zoveel voor een fiets anno 2006? Yamaha hanteerde in 1997 al intervallen van 48000 voor klepspelingcontrole

Maar weet je; motorrijden is grotendeels EMOTIE.

Klopt

Rationeel rijdt je geen motor,dan koop je een opel of ford op 4 wielen of als je het lef niet hebt een....????? maar een ducati.En gelukkig heeft niet eenieder het lef,en is grijs een neutrale kleur.

En waar heb je dat lef voor nodig bij een Duc. Misschien omdat... ach nee laat maar.

Er zal wel nooit een einde komen aan deze eindeloze discussie.
Het blijven prachtfietsen zoals Jan al zegt maar wel met de beide benen op de grond blijven staan hè.
Ieder veel plezier op zn eigen fiets :Y

My 2 cents.
Peke
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan