Duc mist info op display

hondel

Rookie
12 apr 2015
3
0
Breda
Ik heb een Ducati ST3 uit 2004. Na een winterslaap van een paar maanden was het eindelijk weer tijd om te rijden. Helaas mis ik wat informatie op het display dat er voorheen wel stond. Ik kan niet meer zien hoe laat het is en ook zie ik niet meer hoeveel benzine er in de tank zit. Als ik de tijd wijzig blijft het zichtbaar totdat de motor uitgezet wordt. De volgende keer dat de motor gestart wordt is de tijd weer verdwenen. Het benzine niveau zie ik helemaal niet meer. Iemand een idee?
full
 
even een ander voorbeeld, als je een andere autoradio en je auto zet heb je diverse draadjes lopen naar je spanning. als je wat aanpassingen aan die draadjes doet kan je zorgen dat er een ''constante spanning'' op je radio blijft zodat de instellingen bij het uitzetten van het contact gewoon onthouden worden.

Weet niet precies hoe dit zit met de display van je motor. Maar misschien is er onlangs wat met de draadjes gebeurd, en kan dit een richtlijn zijn om de oorzaak te ontdekken
 
"muis in de badrading", kan ook, zeker na de winterslaap, maar ik neem aan dat TS niet zelf iets met de bedrading heeft gedaan, anders had hij dat wel gemeld, toch ;)

Digitale displays hebben de neiging wat gevoelig te zijn voor te lage spanning. Meet de accuspanning eens op en laad de accu eens op met een druppellader, of ga een goed stuk rijden (niet 10 km, echt een dagje). Is het probleem er dan ook nog?
 
Niet toevallig de accu proberen op te laden met een autolader terwijl die nog aangesloten zat in de motor? Daar zijn al meerdere dashboards door overleden helaas.

Wat ook een hele goede mogelijkheid is, is dat er een batterijtje/condensator in het dashboard zit die kapot is. Mijn eigen motorfiets heeft dat ook, waardoor de tijd zich steeds reset naar 12:00 als ik de motor aan en uit zet. Bij sommige dashboards is het batterijtje relatief makkelijk te vervangen, bij andere moet er een nieuw batterijtje/condensator in gesoldeerd worden (zoals bij mij). Ik weet niet hoe het bij jouw Duc geregeld is..
Het is alleen wel raar dat je tankmeter dan ook niet meer werkt.
 
Jammer, ik had gehoopt op 2 x B, 5 seconden A ingedrukt houden, enz.
Vanavond andere verplichtingen maar morgen gaan we met een multimeter, inbussleutel en schroevendraaiers aan de slag.
Ik laat weten hoe het afloopt.

Groeten, Jeroen
 
Een eitje, als je het weet.

Net nog een keer de zekeringen na gekeken en die waren (nog steeds) allemaal goed. Ook maakte ze goed contact en was er geen roest of aanslag op de contactpunten. Tot mijn verbazing werkte het display nu ineens wel goed.

De truc is dat je eerst de hoofd zekering moet doen en daarna de zekering van de teller. Als je de zekering van de teller weer terug stopt hoor je de toerenteller rammelen (kalibreren). De eerste keer had ik eerst de zekering van de teller gecontroleerd en daarna de hoofd zekering en dan werkt het niet.
Daarna nog een keer uit nieuwsgierigheid de hoofdzekering er uitgehaald en weer miste ik info. Na de zekering van de teller er nog een keer uit en in gedaan te hebben werkte het weer goed.

full


THX
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan