Duc tankontluchting SS modellen??

Wott

MF'er
11 sep 2003
57
0
Wesepe
Hellow,

Mn Duc 600 SSC houdt er volautomatisch mee op als ik 'm een beetje warm heb gereden, hoe warmer 'ie wordt, des te sneller slaat ie af, en des te langer duurt het voordat ik 'm weer kan starten.

Gehoord dat dit wel eens aan de tankontluchting kan liggen, heb ff gechecked, maar lijkt op zich wel te werken:
Bovenop tank zit zo'n luchtklepje wat er voor zorgt dat er alleen lucht aangezogen kan worden in te tank (en er niet uit kan), als ik hier op blaas (richting tank zeg maar) dan gaat dr lucht doorheen, alleen als ik hard blaas, slaat íe dicht. Is dit normaal bij deze modellen? m.a.w. klopt het dat ie bij bepaalde luchtdruk weer dichtslaat?

Als dit niet zo is zou dit nl wat mij betreft wel eens de oorzaak kunnen zijn voor het uitvallen bij hogere snelheden/motortemperaturen.

Andere mogelijke oorzaken zijn ook welkom natuurlijk :) (en nee, je hoeft me niet te vertellen dat de oorzaak het merk is, want dat is me al vaak genoeg verteld toen ik een uur met het *%$&$%*kreng naar huis kon lopen :P )
 
zou het iig zoeken in de brandstoftoevoer richting carbarateurs. een bekend probleem bij carbarateurs is immers het verdampen van benzine bij een warme motor, waardoor (her)starten bijna onmogelijk word...
 
Thnx,
Was idd al van plan om morgen eens te kijken naar de benzinetoevoer, en de toestand van de carburateurs.
Ik heb in ieder geval een goede tijdsbesteding van mn vakantie.... :)
 
Misschien iets wat je snel kunt testen is wanneer ie ermee ophoudt, de tankdop losmaken. Als ie dan sist, dan betekent het dat je tank vacuum zuigt.
Het zou echter ook kunnen dat je een probleem hebt met je ontsteking... ik heb met een oude GSX250 eens meegemaakt dat de pick-up spoelen ermee ophielden wanneer ze warm werden.
Heb je al eens getest of je bougies nog vonken wanneer ie ermee opgehouden is? Zou het namelijk ook wel eens kunnen zijn.

Succes
 
Bovenop tank zit zo'n luchtklepje wat er voor zorgt dat er alleen lucht aangezogen kan worden in te tank (en er niet uit kan), als ik hier op blaas (richting tank zeg maar) dan gaat dr lucht doorheen, alleen als ik hard blaas, slaat íe dicht.

Als je richting tank blaast zou ie volgens mij niet dicht moeten klappen :?
Misschien plakt het membraampje. Ff stukkie rijden en als ie afslaat, meteen het slangetje lostrekken, als het goed is slaat ie dan weer aan. Als dat zo is ontluchtingsklepje vervangen.
 
Lijkt mij wel normaal dat dat ventiel terug dichtslaat als je zo hard blaast dat er overdruk in de tank ontstaat.

Check eens voor de zekerheid of de "aarding" ofwel de min-verbinding van je ontstekings-unit niet met een (achterlijke) boutverbinding aan chassis ligt; gelukkig doet bijna geen constructeur meer zoiets maar àls het waar is kun je rekenen op een groeiende overgangsweerstand op en om en aan die bout, die aanvankelijk nogal temperatuurgevoelig reageert en niet veel later zorgt voor helemaal geen vonken meer ...

Indien dit zo'n sporadisch geval is, boutje losdraaien en met alle aanhang plus het schroefgat in het chassis behandelen met contactspray; nat weer vastzetten en goed onthouden voor een paar jaar later.

Niet te kwistig zijn met (dure) contacspray: sommige plastics kunnen vervelend reageren op sommige chemicaliën; natuurlijk houden fabrikanten hier al minstens 50 jaar zo goed mogelijk rekening mee maar er worden steeds nieuwere plastics en nieuwere reinigers bedacht. Omstreeks 1970 heb ik zelf wel eens schade vernomen èn na-getest in de handel waar ik werkte: aan de kiep-doppen van tuimel-schakelaars; nix aan te zien maar op de veer-spanning en de klik braken ze plotseling af als er spray van een bepaald merk op was gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, kan wel eens ff kijken naar die bevestiging van de ontsteking, bedankt! blijft een beetje lastig constateren waar het precies mis gaat, omdat ik er in principe een uur goed op kan rijden voordat het mis gaat (zolang ik het niet al te bont maak qua snelheid dan). Heb tankdop al wel geopend na probleem, maar hoor geen gesis, en ook als ik de tankdop niet opendoe, kan ik na een tijdje toch wel weer starten (en een vacuum kan toch niet ineens uit zichzelf wegtrekken lijkt me....).

Ik heb door dat luchtklepje geblazen terwijl íe niet op de tank zat, dus was dan niet tgv overdruk dat ie dichtsloeg....maar als het probleem in de ontluchting zou zitten, dan moet ik direct verder kunnen rijden nadat ik de tankdop open, en dat is ook niet het geval.... :? het houd me dus nog wel ff van de straat, letterlijke en euh... letterlijk :( . Kan m natuurlijk wel naar de garage brengen, maar daar ben ik (voorlopig) nog te eigenwijs voor.

Kga die bevestiging van de ontsteking eens bekijken en de binnenkant van mn carburateurtjes, misschien wordt ik daar wijzer van...
en anders moet ik voortaan gewoon niet harder dan 80 rijden, is wel zuinig :)
 
Ik zeur toch ff door over de ontluchting.

Ik heb het een hele tijd geleden ook gehad, dan was ik een tijdje aan het rijden (uurtje of zo) wanneer mn Duc begon te stotteren (liefst op de snelweg B| )...

Als ik de tank opendeed kon ik ook niet meteen weer starten, pas na een minuut of wat kon het weer. Zou het niet gewoon weer een tijdje duren voordat de carbs weer benzine in de vlotterkamers krijgen? Ik heb vaak genoeg gekeken op zo'n moment of mn bougies nog vonkten terwijl ik daar op de vluchtstrook stond... die deden het dus gewoon. (Checken bij een Nuda gaat trouwens wel iets makkelijker dan bij een volle kuip...)

Na een tijd zo gemodderd te hebben, heb ik dus een tijd je dat klepje tussen de slang weggelaten (tis heus niet zo dat je benzine er nu met liters tegelijk uitklotst...)deed het alsof er niks aan de hand was.... TOEN heb ik dus een nieuw (vervangings) ventiel/klepje gekocht, gemonteerd en NERGENS LAST MEER VAN... (Bij MarcoMoto O-) )


Dus check ff of ze vonken en koop een nieuw ventielklepje... (bouwjaar van je SS is? 96?)
 
Laatst bewerkt:
ik zou zeggen dat het niet je carbs kunne zijn, anders zou je het direct moeten hebben. je vlotterkamer zoals hierboven al genoemd werd...of toch je benzine ont-beluchting

anders zouk het niet zo 123 weten

Sandman
 
Na een tijd zo gemodderd te hebben, heb ik dus een tijd je dat klepje tussen de slang weggelaten (tis heus niet zo dat je benzine er nu met liters tegelijk uitklotst...)deed het alsof er niks aan de hand was.... TOEN heb ik dus een nieuw (vervangings) ventiel/klepje gekocht, gemonteerd en NERGENS LAST MEER VAN... (Bij MarcoMoto O-) )
Dus check ff of ze vonken en koop een nieuw ventielklepje... (bouwjaar van je SS is? 96?)

Ga ik dit toch maar eens proberen, en inderdaad, als ie stopt, dan is het op de snelweg, liefst linkerbaan terwijl er rechts een aanstormende vrachtwagen zit, cute.
BJ is 94, dus heb dit jaar ook nog een jubileum :) .
'k laat nog wel ff weten of dit de oplossing is, thnx!
 
Voor de geinteresseerden:
d8 eerst dat de oorzaak van het probleem in de ontluchting zat, klepje weggehaald, gereden, en op het eerste gezicht geen problemen meer. tijd weinig gereden ('t werd winter :) ) en afgelopen week leende mn broertje de fiets, weer zelfde probleem B|

Eindelijk, EINDELIJK nu de daadwerkelijke oplossing ontdekt (alle eer naar mn broertje) : bleek dat de electriciteitsbedrading van de benzinepomp niet helemaal jofel was (draadbreukje). daardoor liet de benzinepomp het af en toe (tijdens het rijden) afweten.
draadje vervangen, geen vuiltje meer aan de lucht (met ontluchtingsklepje weer teruggeplaatst).
 
Voor de geinteresseerden:
d8 eerst dat de oorzaak van het probleem in de ontluchting zat, klepje weggehaald, gereden, en op het eerste gezicht geen problemen meer. tijd weinig gereden ('t werd winter :) ) en afgelopen week leende mn broertje de fiets, weer zelfde probleem B|

Eindelijk, EINDELIJK nu de daadwerkelijke oplossing ontdekt (alle eer naar mn broertje) : bleek dat de electriciteitsbedrading van de benzinepomp niet helemaal jofel was (draadbreukje). daardoor liet de benzinepomp het af en toe (tijdens het rijden) afweten.
draadje vervangen, geen vuiltje meer aan de lucht (met ontluchtingsklepje weer teruggeplaatst).

En nu gassuh!! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan