Ducati 848-1098-1198 Topic Deel 10, met lekker veel koppel !

Mijn blok is dit jaar met nieuwe carters opgebouwd, de bak is er na de 3e race van het seizoen nieuw ingegaan. Het blok heeft zo'n 2.500km circuit kilometers gedraaid en ik was eigenlijk van plan om pas bij 3.500 te gaan reviseren.
Ik wil nu een fris en licht getuned 1198 blok erin hangen zodat dit 1098 blok als reserve kan dienen.


En tja tuning en vering: Goede afgestelde vering is inderdaad een must. Ik laat mijn vering ieder jaar servicen door SO products en die heeft de showa vork omgebouwd naar mijn wens. Dat bevalt me prima. Keurige slijtage en een goed gevoel. achter zit een TTX en ik heb nog de standaard stuurdemper. Het hoeft dus niet perse meteen heel duur te zijn om toch lekker vlot rond te kunnen komen.

Naar mijn mening heb je het goed aangepakt! Met een fris blok beginnen en gewoon netjes opbouwen zonder al teveel poespas dan gaat het best goed. Zodra er wordt getuned en blokken op knappen worden gezet qua compressie en verhoging van toerental dan zijn er mooie vermogenswaarden uit een Duc te peuteren. Maar de betrouwbaarheid komt dit vaak niet ten goede. Mijn 848 heeft 1 volledig seizoen gedraaid in de 848 challenge in engeland. Toen ik hem heb gekocht is het blok volledig opnieuw gelagerd en geblueprint. Daarnaast een PC5 met autotune om hem netjes af te stellen. Vering is achter ook een TTX36, ohlins stuurdemper en een ohlins kit in de showa voorvork. Ik zit eraan te denken om volgend jaar in de twincup te gaan rijden. Lijkt me leuk om na een lange poos weer eens een compleet seizoen te gaan rijden!

Hoeveel pk heeft een 1198 meer tov een 1098?
 
Naar mijn mening heb je het goed aangepakt! Met een fris blok beginnen en gewoon netjes opbouwen zonder al teveel poespas dan gaat het best goed. Zodra er wordt getuned en blokken op knappen worden gezet qua compressie en verhoging van toerental dan zijn er mooie vermogenswaarden uit een Duc te peuteren. Maar de betrouwbaarheid komt dit vaak niet ten goede. Mijn 848 heeft 1 volledig seizoen gedraaid in de 848 challenge in engeland. Toen ik hem heb gekocht is het blok volledig opnieuw gelagerd en geblueprint. Daarnaast een PC5 met autotune om hem netjes af te stellen. Vering is achter ook een TTX36, ohlins stuurdemper en een ohlins kit in de showa voorvork. Ik zit eraan te denken om volgend jaar in de twincup te gaan rijden. Lijkt me leuk om na een lange poos weer eens een compleet seizoen te gaan rijden!

Hoeveel pk heeft een 1198 meer tov een 1098?

een nieuwe uit de winkel draaide 160 resp 170 pk aan de krukas.

@alfamale 2500 is bij een 1198 een kritische kilometerstand of de 1098 heel veel meer aankon.... geen idee, maar is ook afhankelijk van je rondetijden en rijstijl
 
Laatst bewerkt:
een nieuwe uit de winkel draaide 160 resp 170 pk aan de krukas.

@alfamale 2500 is bij een 1198 een kritische kilometerstand of de 1098 heel veel meer aankon.... geen idee, maar is ook afhankelijk van je rondetijden en rijstijl

Ok dat wist ik niet. Werd me geadviseerd om niet over de 4.000 te gaan. Maar goed om rekening mee te houden dat het misschien wel sneller aan de beurt is.
Ben het seizoen heel rustig begonnen dus dat scheelt natuurlijk :+

@Chris: Dat is dan bijna dezelfde setup qua vering zoals ik hem ook heb. Leuk als je ook komt Twincuppen! Hoe meer twins hoe beter :)
 
Ok dat wist ik niet. Werd me geadviseerd om niet over de 4.000 te gaan. Maar goed om rekening mee te houden dat het misschien wel sneller aan de beurt is.
Ben het seizoen heel rustig begonnen dus dat scheelt natuurlijk :+

@Chris: Dat is dan bijna dezelfde setup qua vering zoals ik hem ook heb. Leuk als je ook komt Twincuppen! Hoe meer twins hoe beter :)

wat ook heel veel scheelt is als je bijvoorbeeld al voor het rode lampjesmoment schakelt.

4000 is momenteel een beetje de ondergrens voor de 1199 (tussen de 5 en 6 is het al geregeld bingo)

de 1198 is zeker als advies 2500km gehele revisie inclusief krukas( of je moet een r hebben)
 
wat ook heel veel scheelt is als je bijvoorbeeld al voor het rode lampjesmoment schakelt.

4000 is momenteel een beetje de ondergrens voor de 1199 (tussen de 5 en 6 is het al geregeld bingo)

de 1198 is zeker als advies 2500km gehele revisie inclusief krukas( of je moet een r hebben)
Wat is dan "bingo"? Big end lager? Of krukas lagers? Moet je krukas dan vervangen bij een 1198 bij 2500km?
 
Wat is dan "bingo"? Big end lager? Of krukas lagers? Moet je krukas dan vervangen bij een 1198 bij 2500km?

Bingo bij de 1199 is dan ook echt de Jackpot. Blok volledig naar zijn grootje.
vanaf 5K komen de drijfstangen in de gevarenzone en bij 6K de krukaslagers. ( weet er in NL ook al iemand met 4K, maar of de kmstand klopt........tis namelijk nogal vroeg)

bij de 1198 is de krukas vanaf 2500 km aan de beurt. Kan natuurlijk zijn dat "jouw" motor het langer volhoudt, maar onder de 2500 komt het eigenlijk niet voor en er boven veelvuldig.

Bij de 1198 breekt de krukas gewoon doormidden
 
drijfstang 1199
10334316_862734370417159_2581096184609436263_n.jpg


en de binnenkant van je blok

10653594_862734337083829_3727441829956476284_n.jpg


en ook de carters van de 1199 scheuren n steeds.:(
 
Bingo bij de 1199 is dan ook echt de Jackpot. Blok volledig naar zijn grootje.
vanaf 5K komen de drijfstangen in de gevarenzone en bij 6K de krukaslagers. ( weet er in NL ook al iemand met 4K, maar of de kmstand klopt........tis namelijk nogal vroeg)

bij de 1198 is de krukas vanaf 2500 km aan de beurt. Kan natuurlijk zijn dat "jouw" motor het langer volhoudt, maar onder de 2500 komt het eigenlijk niet voor en er boven veelvuldig.

Bij de 1198 breekt de krukas gewoon doormidden

Sjeezuss.... wat een horrorfoto's...

Maar even voor mijn beeldvorming, zeg je nu dan dat een standaard 1198 krukas 2500 km's meegaat? Of gaan de kruksaslagers kapot? Of zijn deze blokken ook zogenaamd "getuned"?
Dus met andere woorden, bij 5k van een Pani zeg jij dus dat je nieuwe drijfstangen en bij 6k nieuwe krukaslagers moet hebben?? En als je een 1198 hebt dan kun je ff iedere 2500km's een nieuwe krukas aftikken??

De 899's gaan ook al kapot in de UK challenge.. drijfstangen die gewoon afbreken.
 
Sjeezuss.... wat een horrorfoto's...

Maar even voor mijn beeldvorming, zeg je nu dan dat een standaard 1198 krukas 2500 km's meegaat? Of gaan de kruksaslagers kapot? Of zijn deze blokken ook zogenaamd "getuned"?
Dus met andere woorden, bij 5k van een Pani zeg jij dus dat je nieuwe drijfstangen en bij 6k nieuwe krukaslagers moet hebben?? En als je een 1198 hebt dan kun je ff iedere 2500km's een nieuwe krukas aftikken??

De 899's gaan ook al kapot in de UK challenge.. drijfstangen die gewoon afbreken.

Bij de 1198 is het echt de krukas die gewoon breekt

Maar er zijn er ook genoeg die langer doen met hun mooie Ducati, maar om je kosten enigszins te beperken die samenhangen met een ontploft blok kun je beter investeren in een nieuwe krukas :( ( de R krukas is wel goed). Bij de 1098 breken er ook geen krukassen ( nog niet gehoord)

in de UK denk ik dat ze teveel spelen met de verhoging van de toerentallen. er wordt gefluisterd dat ze meer dan 12K draaien ( bij navraag is het enige dat daarmee sneller gaat, de desintegratie van de motorblokken. Je hebt weinig vermogenswinst in de extra toeren.

maar er bleven er veel meer heel dan dat er stuk gingen ;)
 
4000km op mn 1098 gereden, niets aan gedaan en niets kapot gehad.. blok had 11k gelopen en waarvan 7k straat toen ik m kocht de overige op het circuit..
Ken Pani's met 6/8k race km die niets hebben die bij het openhalen gewoon weer inelkaar gezet zijn.

Maarja ken er ook een die na koppenflowen vrij snel plofte..
 
Laatst bewerkt:
Dat bedoel ik,je moet gewoon geluk hebben met motoren.
Als je een Honda koopt,is het ook niet gegarandeerd dat z'n spanningsregelaar stuk gaat.
4000km op mn 1098 gereden, niets aan gedaan en niets kapot gehad.. blok had 11k gelopen en waarvan 7k straat toen ik m kocht de overige op het circuit..
Ken Pani's met 6/8k race km die niets hebben die bij het openhalen gewoon weer inelkaar gezet zijn.

Maarja ken er ook een die al na 500km na koppenflowen bij Biggel uitelkaar spatte..
 
Mocht iemand hier nog een set DB killers zoeken voor nieuwe type Termignoni 848/1098/1198 ik heb nog een nieuw setje over.
Mag weg voor 70 euro :)
full
 
wat ook heel veel scheelt is als je bijvoorbeeld al voor het rode lampjesmoment schakelt.

4000 is momenteel een beetje de ondergrens voor de 1199 (tussen de 5 en 6 is het al geregeld bingo)

de 1198 is zeker als advies 2500km gehele revisie inclusief krukas( of je moet een r hebben)

Schakelen doe ik altijd voor of bij het eerste lampje. Doortrekken heeft geen zin als je naar de vermogen/koppel kromme kijkt.

Maar 2500km met een 1198 krukas is idd geen lekker vooruitzicht.

Ik heb het dit jaar erg naar mijn zin gehad met de Ducati en ondanks dat de bak een keer vervangen is en dus de laatste race mijn dynamo spoel afgebroken is, heb ik heel veel plezier gehad. Meer dan de afgelopen 2 jaar op mijn 600'tjes...

Dus maar een nieuw blok erbij en mijn oude als reserve houden. Op naar Almeria 2015 :)
 
Speurders

Ff voor mijn beeldvorming, een preekstoel houder en lambrisering?
Ik weet dat de IDM een aparte klasse is, maar heb je daar lambrisering op je 1098 nodig?





Wel carbon lambrisering, dat dan weer wel!! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan