DUCATI 848 vs. 1098(S) : De test

Status
Niet open voor verdere reacties.

Duccer 1098

MF veteraan
21 feb 2003
7.768
0
Belgie
Vandaag eindelijk de kans gekregen om eens een keertje op een 848 te gaan sturen.. nl. de demo van mijn dealer Ducati Zolder , lichtjes gepimpt met enkele mooie spulletjes en gespoten in hun '848 Racing Team colours ' ...

Website van hun racing team dat ze samen met Ducati Herzele runnen vind je overiges hier :


Deze namiddag na het werk met mijn eigen 1098S naar Zolder gereden en even afscheid van 'r genomen om ze te gaan bedriegen met een mooie maagdelijk witte 848 })

Starten na ff de koppeling en remhandles ingesteld te hebbe op mijn handen ging vlotjes,niet die typische trage start van de 1098 waarbij ie ff rondgaat en dan aanslaat maar een snelle in één slag start.
De stuurdemper , een DP model bovenop de kroonplaat ook maar wat lichter gezet zodat ik 'm tijdens het rijden naar verlangen kon bijregelen moest ie wat licht worden vanvoor)

Dan maar vertrokken om wat bochtjes te gaan pakken :] ...

Eerste indruk was direct de veel soepelere vering van de 848 tov de ohlins van de 1098S , ze is veel vloeiender verend afgesteld (zachter) dan de stugge voorvork van de 1098S...minder egale wegen zijn dan ook veel leuker om te berijden,je voelt immers niet ieder putje,laagje bitumen of steentje op de weg :)

De voorband stond wat slapjes want ik kreeg 'm moeilijker van oor tot oor gelegd en die heb ik bij een tankstop ook direct op druk gezet ( 2.6 voor - 2.8 achter voor de SC's )
Na die stop ging het inneens een stuk flitsender en ging ie ook veel beter de lijn houden *O*

Mooie rit gemaakt van ong 75km , en 'm goed aan de tand gevoeld op zowel betonbanen,autowegasfalt als dorpskernen over klinker en kasseien })
Wat me daar opvalt is dat hij door de zachtere vering std op de kasseien en klinkers heel mooi zijn lijn hield,alle trillingen en schokken mooi opving, net als op de betonbanen waar ie tov mijn eigen 1098S ( die achteraan 1cm hoger dan std is gezet en iets strakker afgeveerd ) niet het hobbelgevoel kreeg waarbij hij begint te slaan met de kop in de bocht maar je mooi op het gas kon gaan zonder gevaar voor tankslappers :}

Autowegen nam ie ook goed,minder flitsend als de 1098S vanaf dat je boven de 200 komt, hij gaat minder goed de lijn houden in lange snelle bochten en een beetje deinen, kan makkelijk pgelost worden door 'm ietsje strakker te zetten vanachter en evt ook een cm hoger, zodat ie wat meer op zijn neus komt te staan...

Dat viel ook wel goed op dat die van mij dan buiten die cm hoger achteraan ook nog eens veel lichtere velgen heeft, het verschil marchesini forged vs de std alu marchesini, dat verschil voel je echt wel als je 'm instuurt, remt en omlegt van het ene oor op het andere...
Het gaat allemaal net iets trager met de std veersetup en de zwaardere velgen dan met de 1098S , die je zonder druk uit te oefene zomaar gooit waar je wil })
Setje forged's monteren en eens aan de vering werken om 'm voor egaal wegdek perfect te krijgen en dan heb je echt wel een snelle circuitfiets volgens mij *O* })

De remmen, heb ik niets over op te merken, de 4 zuiger radiale brembo's van op de 999 series doen heel goed hun werk icm de rempompen, mooi doseerbaar, niet TE bijterig zoals op mijn eigen monoblocs :o waardoor je echt fors vertaagt op hoge snelheid maar evenzeer goeie vertraging,zonder over je fiets gekatapulteerd te worden of een blokkerend voorwiel te krijgen bij 150km/h }) :o
Fiets blijft mooi stabiel onder alle omstandigheden en hij geeft enorm veel vertrouwen,de 1098S doet 't nog beter maar die is ook met beter spul uitgerust en beter uitgebalanceerd qua gewicht,de voorkant is veel lichter,geef een veel betere corrigerende werking bij bijsturen naar een bocht terwijl je komt aanremmen...

Het blok zelf dan...
Draait mooi rond ( fiets was uitgerust met een setje termi's,de einddempers in carbon alleen,incl ecu enz.. ) mooi brul,lekker donker,niet zo aso hard brullend als mijn 70mm systeem en dat rijd ergens toch aangenamer... je hebt zonder doppen toch net iets minder gehoorbeschadiging })
Het typische turbogevoel aanzuiggeluid bij ca 3900 tpm dat mijn 1098S maakt heeft ie nergens,hij heeft dan ook minder kleine potten vooruit te duwen en zal ook wel wat kleinere inlaatkanalen hebben :Y , niettemin maakt hij tijdens het rijden een erg mooie roffel en klinkt hij echt 100% Ducati, al mis ik het gerammel van de koppeling wel...

De koppeling dan...een nat exemplaar... ontkoppelt goed,wat laat en minder direct tov de droge van de 1098S,minder zwaar om te doseren dan weer wel,en dat maakt filerijden veel aangenamer.
Filerijden zelf dan of gewoon met 't verkeer meerijden gaat veel soepeler,je merkt dat hij veel straatvriendelijker is dan die brute 1098 , hij ontwikkelt veel minder koppel onderin,ook al mis je het wel dan om weg te rijden,het rijd lekkerder als je veel verkeer moet doorkruisen...
Bij het terugschakelen moet je ook veel minder je versnellingen tellen want hij gaat minder snel die stap opzij zetten en gaan blokkeren door het negatief koppel op je achterwiel :) , slipper hierop en weer een punt voruit voor circuit :W

De power komt er geleidelijk tegen het middengebied veel gebruiksvriendelijker in,bij 6000tpm begint hij zicht goed te voelen en tot een 9500 gaat het inneens hard, maar bovenin mist hij toch die extra punch tov de 1098s die er dan tegenwijs voor een 2cilinder een lap op geeft en er nog eens extra hard vandoor gaat bij 7000tpm }) :+ *O*
Je maakt beduidend minder snelheid door de versnellingen heen door het mindere koppel en de pk's, voor straatgebruik is het veel beter voor je rijbewijs }) , waar ik met mijn fiets op dezelfde gasstand en schakelmomenten al snel aan de 230km/h zit blijf je met de 848 op een goeie 180km/h steken , vergis je niet, het gaat meer dan vlotjes, hij is ong even snel als mijn 2000 model RSV mille R :)

Verder heb ik er geen vergelijkingspunten meer tussen buiten 1 ding en dat is de zit.. nu ik een neopreen DP zitje heb en nog eens op zo'n originele zat voel ik echt wel dat ik de juiste keuze maakte... veel meer grip, betere grip op hellingshoek en minder schuiven naar de tank toe als je achteruit wil gaan zitten en niet op het gas gaat...
aanrader voor wie dus niet echt lekker zit,'t is ff wenne zo'n hardere plank,maar eens je 'm gewend bent wil je geen originele meer en voelt 't best goed op die neopreen :Y

Dan nog ff de plus en de minpuntjes tov de 1098(S)

+ Punten :

Gebruiksvriendelijkere vermogensafgifte
Doseerbare remmen
Soepelere zachtere vering
Minder brute power,beter voor je rijbewijs,lekker knallen en toch geen al te hoge snelheden halen op secundaire wegen

- Punten :

Minder flitsend stuurgedrag dan de 1098S door de zwaardere wielen
Mindere remvertraging op hoge snelheid
Achterveer mag strakker stan dan std.


Verder heb ik geen opmerkingen over deze geweldige leuke bike,verbruik heb ik niet kunne testen,zal wel wat minder zijn dan de redelijk dorstige 1098,bandenslijtage zal ook beduidend minder zijn door de minder brute vermogensafgifte...

Eindconclusie :

'Een echte aanrader zowel voor de openbare weg als circuit,waar hij mits wat afstelwerk aan de vering een hele snelle jongen kan zijn :Y '
Wil je niet verongelukken door de immens harde bijters van de 1098 en de brute vermogensafgifte en heb je genoeg aan een fiets die meer dan hard genoeg loopt(lees in het 848 topic snelheden van rond de 290km/h op de teller) en waar je sneller mee door de bocht zal gaan omdat je niet goed 't vermogen de baas kan van de 1098 moet je echt voor deze kiezen :Y

Tot slot nog enkele plaatjes :













Met dank aan Ducati Zolder voor het ter beschikking stellen van hun demo , is al de 2de fiets die ik bij Johan mag testen na de HM-S een tijdje geleden :) , maakt ie geen probleem van,echt wel een topzaak, ze nemen de tijd voor je,om je zo goed mogelijk te helpen, nooit lang wachten voor een afspraak, kan nu dinsdag mijn 1098S al binnen brengen in de megadrukke periode voor wat mechanisch afstelwerk , uurloon van 38€/u incl btw is heel laag en de technici zijn heel bekwaam,heb van iedereen die ik ken en er komt nog nooit klachten gehoord *O* :}


Hoop dat het leuk lezen was,ben niet zo goed in reviews,wou 't ff neerzetten om de twijfelaars tussen de 848 en 1098 wat gebruikerservaring te geven...

Greetz Gerd
 
Laatst bewerkt:

Racekip #1

MF veteraan
9 mrt 2003
49.018
70
Erg leuk stukje om te lezen. *D
En jij heb je blijkbaar goed vermaakt op de 848. *O*
 

Saluti di Monstro

MF veteraan
15 sep 2005
4.823
0
Kop van NH
Bezoek site
:} :] :}
Boeiende recentie, waarvoor een rode (of witte ;-) pluim !!!
Had al eerder gelezen over het Herzele team...

Ik hou je in de gaten en jij kan tenminste over de 848 zeggen:

T' is in de sjakos (fonetisch)


Saluti :W

Rob
 

Duccer 1098

MF veteraan
21 feb 2003
7.768
0
Belgie
het was ook zeer leuk,voor de dealer is er niet veel aan omdat ik 'r toch geen koop :) daarom maar ff een stukje neergeschreven over hun team en een lanyard gekocht om het team te sponsoren :W

maar voor mensen die 'r een wille kopen en twijfelen is het denk ik wel interessant om te lezen...

voor mij zou 't eigelijk een betere fiets zijn dan de 1098 maar ik hou van die uitdaging om 'm proberen te temmen,zo'n 1098 is gewoon een beest qua vermogensafgifte , snap nu tarzan ook wel dat ie wou inruile op een 848 omdat ie 't gas niet durfde opendraaien in de bochten, ze zijn ook TE bruut en je moet 't echt durven om 'm overal vol open te gooien en laat te gaan remmen }) , op die 848 ga je op straat veel harder rond in langzamere bochten, al trek je op de 1098 dan weer veel harder weg door dat vette koppel :Y

heb vandaag ook weer wat opgestoken over mijn eigen veringafstelling, weet nu eigelijk precies wat ze moet gaan doen..

dinsdag gaat ie binnen bij de dealer om koppeling,remmen,ketting,vervanghandles,gaskabelspeling,motormanagement (ze gaan de duc corse mapping voor de race ecu er in laden btw,wordt ie veel vloeiender van qua vermogensafgifte en krijgt ie nog wat power bij...) en de vering af te stellen... nu ie goed ingereden is wordt 't daar wel ff tijd voor om 'm 100% goed te hebben,rijd ook veel relaxter dan :Y ,ketting moet wel eens gedaan worden,hangt wat slapjes maar heb die tool niet,zij wel ;)

vrijdag mag ie dan naar een andere dealer in kortijk om gestript en gespoten te worden als de R *O* *O* *O*

greetz
 

Saluti di Monstro

MF veteraan
15 sep 2005
4.823
0
Kop van NH
Bezoek site
Tja, ik dacht het al... Zo'n 2 jaar geleden reed ik met een Triumph 675 Daytona al een R1 helemaal zoek...
Ben héél errug benieuwd naar je update's, qua vermogen en qua "R"layout :9~ :9~ :9~
Deze had je al gezien toch ?

Saluti
 
Laatst bewerkt:

Duccer 1098

MF veteraan
21 feb 2003
7.768
0
Belgie
Tja, ik dacht het al... Zo'n 2 jaar geleden reed ik met een Triumph 675 Daytona al een R1 helemaal zoek...
Ben héél errug benieuwd naar je update's, qua vermogen en qua "R"layout :9~ :9~ :9~
Deze had je al gezien toch ?

Saluti
ik reed vroeger r1's helemaal zoek in de ardennen met m'n rs250 }) :P
wel in de bochten O-)

zo'n desmo is wel leuk, maar het is niets voor mij,vind ze niet mooi(wel de onderdelen)
zou dan liever een R hebbe :Y
 

Saluti di Monstro

MF veteraan
15 sep 2005
4.823
0
Kop van NH
Bezoek site
Ahhhhh 2 -takt liefhebber geweest.... :]

Mijn eerste was een Suz GT 750, renderdenderden enz...) daarna een RD 350 (replica Boet van Dulmen), vervolgens een snellere (nieuwe uitv. met roterende membraaninlaten YPVS uitv. en als laatste een Freddy Spencer racer (NS400R)

Zie hier...


Fantastisch .... alleen niet om erachter te rijden in de rookpluimen _O-

Daarna kwamen de viertakten en met de leeftijd kwam gelukkig ook het verstand.... de Italianen...
 
Laatst bewerkt:

AaiUtDeWaai

MF veteraan
19 apr 2007
5.714
0
Haha mooi....vering vond ik overigens helemaal niks, heb het binnenwerk laten veranderen en hij staat nu kei hard!

Je ken 'm op een knooppunt nu vol de bocht in remmen met een 150 kilometer alwaar de std. vering net een dansende honolulu is!

Voor de iets minder sportieve rijden overigens prima!

Ben overigens net voor het eerst aangehouden door onze blauwe vrienden!
 

DUC_ATJE

Geblokkeerd account
30 apr 2008
103
0
Oost Groningen
Damm jij mazzelaar. Goed verhaal. Beter dan een aantal slappe hap verhalen van motorjournalisten die alleen maar vergelijken met 4 cylinder jappen. Ben niet zo in de moderne motoren, maar zou na het lezen bijna naar de dealer gaan om een 848 te rijden....
 

Jeroen Cupra

MF'er
6 feb 2005
202
0
39
Hoeksche Waard
Mooi verhaal, leuk om te lezen, zag vandaag nog zo`n 848 staan bij Goedhart, blijft een ernstig mooie fiets, ben alleen niet zo`n fan van dat digitale dash, misschien ooit eens een proefritje maken in de toekomst :Y
 

Duccer 1098

MF veteraan
21 feb 2003
7.768
0
Belgie
Mooi verhaal, leuk om te lezen, zag vandaag nog zo`n 848 staan bij Goedhart, blijft een ernstig mooie fiets, ben alleen niet zo`n fan van dat digitale dash, misschien ooit eens een proefritje maken in de toekomst :Y
klokje kan je wel verandere :Y , ik vind 't wel cool,ga alleen eens kijke voor een andere kleur licht...
 

Saluti di Monstro

MF veteraan
15 sep 2005
4.823
0
Kop van NH
Bezoek site
Is de verlichting van je koplampen ook al aangepast...m.a.w. branden ze allebei met gedimt-groot ?
Dashboardverlichting blijft moeilijk af te lezen...enne het oog wil ook wat *D

Dit vind ik ook nog één van de mooiste "standaard 1098" :} :} :}
 

B1098S

Die hard MF'er
25 jan 2007
262
0
48
... en verstand heb ik dan altijd gehad ...
NOT, in T-shirt rondbollen :+ :+ ,

k kwam net van een dagje raggen op Zolder, goed zweten in dat natte pak toen ik je zag afslaan aan Autos Bulent ! Enkel T-shirt en Jeans. Zelfs de HarleysFreaks die aant rood licht stonden waren veiliger gekleed.
 
Laatst bewerkt:

Duccer 1098

MF veteraan
21 feb 2003
7.768
0
Belgie
:} :} :} :9 (en ik ben nog helemaal niet zo'n fan van moderne fietsen)
koplampen heb ik nog niet voor mekaar... wil graag xenon maar dan zit ik nog met 1 lamp tegelijk :/
die corse uitvoering is wel leuk, vind alleen die smalle tricolore kopkuipsticker te smal,net als bij de tri -O-
zou graag m'n dashboardverlichting neongroen maken })
zou 'n elektrisch printschema van dat ding willen bemachtigen,kan ik misschien een aanpassing solderen :P

daarstrakx mooi ritje 'rondgetoerd' in zomertenue btw, 1 x rode 848 gespot in hasselt , wel grappig toen er ff later een andere motard bij ons kwam staan en me vroeg of bij mij iets stuk was omdat die van mij rammelde en die andere zelfde motor niet _O-
 

Saluti di Monstro

MF veteraan
15 sep 2005
4.823
0
Kop van NH
Bezoek site
...wel grappig toen er ff later een andere motard bij ons kwam staan en me vroeg of bij mij iets stuk was omdat die van mij rammelde en die andere zelfde motor niet _O-
Erg begripvol dat ze meedenken.... ;) allez, de kans is groot dat Saluti voor de 848 zal gaan en mijn Rizoma dame ga inleveren... maar dat rammelen zal ik dan wel missen...evenals de opmerkingen hiertoe _O-

Kan ik m niet héééél eventjes maar droog laten lopen :? :z :? (vijf inbusjes toch)
 

bunghole

Die hard MF'er
10 jun 2007
280
0
Ahhhhh 2 -takt liefhebber geweest.... :]

Mijn eerste was een Suz GT 750, renderdenderden enz...) daarna een RD 350 (replica Boet van Dulmen), vervolgens een snellere (nieuwe uitv. met roterende membraaninlaten YPVS uitv. en als laatste een Freddy Spencer racer (NS400R)

Zie hier...
[afbeelding]

Fantastisch .... alleen niet om erachter te rijden in de rookpluimen _O-

Daarna kwamen de viertakten en met de leeftijd kwam gelukkig ook het verstand.... de Italianen...
roterende membraaminlaten? :?
 

Duccer 1098

MF veteraan
21 feb 2003
7.768
0
Belgie
Erg begripvol dat ze meedenken.... ;) allez, de kans is groot dat Saluti voor de 848 zal gaan en mijn Rizoma dame ga inleveren... maar dat rammelen zal ik dan wel missen...evenals de opmerkingen hiertoe _O-

Kan ik m niet héééél eventjes maar droog laten lopen :? :z :? (vijf inbusjes toch)
je kan ze ombouwen hoor :Y beetje kostelijk dat wel, ok 't is dan wel geen 100% ducgevoel zo met die natte maar vond ze wel goed voor de power die die 848 had,droge is veel directer qua overbrenging,deze kan je meer slippend doseren bij filerijden enz...

leuk dat je voor de 848 gaat, nog 'n keertje proefrijden dan he :)
 

Saluti di Monstro

MF veteraan
15 sep 2005
4.823
0
Kop van NH
Bezoek site
je kan ze ombouwen hoor :Y beetje kostelijk dat wel, ok 't is dan wel geen 100% ducgevoel zo met die natte maar vond ze wel goed voor de power die die 848 had,droge is veel directer qua overbrenging,deze kan je meer slippend doseren bij filerijden enz...

leuk dat je voor de 848 gaat, nog 'n keertje proefrijden dan he :)
Ik hou je op de hoogte en kijk ook uit naar je R-make-over... *O*
Kom 1 x per 2 maanden in Vlaanderen, ná Hazeldonck zal je me zeker horen aankomen met de open-termi's ;) want die bestel ik er meteen bij... :Y
 

Duccer 1098

MF veteraan
21 feb 2003
7.768
0
Belgie
Ik hou je op de hoogte en kijk ook uit naar je R-make-over... *O*
Kom 1 x per 2 maanden in Vlaanderen, ná Hazeldonck zal je me zeker horen aankomen met de open-termi's ;) want die bestel ik er meteen bij... :Y
ga je een 848 kopen?
een rooie toch eh ;)

waar kom je meestal in vlaanderen?
ben zelf van midden limburg... keertje meet'en dan he })
 

Saluti di Monstro

MF veteraan
15 sep 2005
4.823
0
Kop van NH
Bezoek site
i.d.d. het zal een rode worden... over de inruilprijs zijn we het al eens (dankzij) de opwaardering van Ducati (zie hun site) geldig tot 14 mei.

We zijn het nog niet eens over de extra's die ik wil... (ook spuitwerk)

Mijn ega is nog steeds een west Vlaamse, dus regelmatig naar Bredene (Oostende) met het gezin. Veel vrienden (alsook familie) in A'werpen, Gent, Lommel e.d. Fantastisch land... behalve de wegen....
Laatst nog vlak ná kennedytunnel (een vreselijk stuk) gaten van 15cm diep in het wegdek.... en rommel op de rijbaan....amai ! Kon 'm nog net houden....

Meeten doen we zeker een keer.... er moet straks snel 1000 km op staan :) enne ik woon in het kopje van NH... vlak onder Den Helder....dus best een stukkie...

Mocht je ooit ri Adam komen... laat t weten...(wellicht Ducati Clubdagen in Assen ???)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.