Ducati 916/996 vraagje

penose1970

MF'er
10 nov 2011
31
0
Tiel
Een kennis van me, woonachtig in Tsjechië, heeft vorige week zijn Ducati 996sps bij mij laten bezorgen om te proberen in Nederland te verkopen... helaas is deze tijdens transport omgevallen en heeft kuipschade.
Op alle kuipdelen staat 996SPS, er schijnt tevens een 996 blok in te zitten, ohlins achtervering etc... echter op de kroonplaat zit een serieplaatje van een 916SPS (op de papieren staat hij ook geregistreerd als 916sps).
Ik heb de eigenaar gesproken voor wat opheldering, die heeft mij verteld dat het een gemodificeerde 916 betreft.
Is er iemand die mij kan vertellen waaraan ik nog meer verschillen kan herkennen tussen een 996 en een 916? Ik wil hem binnenkort te koop gaan aanbieden maar ben bang dat ik met mijn mond vol tanden sta als ik hierover weinig kan vertellen.
Thanx:)
full
 
Lijkt mij een aardig bouwpakketje. Geen origineel spuitwerk, kuip is ook niet origineel. De 916 SPS had ook een 996 cc blok met versterkte drijfstangen. Geen Öhlins voorvork en ook zaten er 3-spaaks Brembo wielen in, en niet deze Marchessini's.
 
aan een liefhebber zul je deze niet meer slijten !!
er zit wellicht een SPS blok in , maar daar is alles mee gezegd , en maakt deze motor nog geen SPS !! Ondanks het kroonplaatje
Als 1e zou ik onder de zit kijken of daar de grote P8 computer zit
verder moet er een carbon airbox opzitten , 2 injectoren per cil
Op dit type zitten org 3 spaaks Brembo`s en zeker geen rode 5 spaaks Marchesini`s
verder hoort er een Öhlins stuurdemper op te zitten !!
Op een SPS staat geen aanduiding SPS op de kuip
een 50 mm termi set hoorde bij een SPS , Carbon voorspatbord, carbon nummerplaat houder
enz . org hoort hij rood te zijn, Mocht dit ooit een originele SPS zijn geweest
en hij wordt zo door iemand verbouwd cq verneukt , die zou opgesloten moeten worden
dus al met al een samenraapsel van onderdelen waar een Ducati van gebouwd is ......
Ik zou me niet al te veel illussies maken bij de verkoop van deze motor ter illustratie
dit is mijn SPS bjr 2000
full
 
Bedankt, dit is wel info waar ik iets aan heb... ik zal hem zaterdag eens ontmantelen en zien wat ik aantref
 
de 916 sps had verder een in zand gegoten carter en titanium drijfstangen.
dit kwam omdat er geen ruimte voor de krukas van een 996 cc was in het 916 blok.
Ducati deed dit bv ook met de de 851 sp 2 en 3 waren eigenlijk 888 cc motoren.

ik heb zelf ook een 916 sps , maar ook een 996 sps. en daar zit wel degelijk verschil in, ik zal eens een foto van beide naast elkaar maken en hier plaatsen.
het blijven mooie fietsen als ze niet verkracht/verbouwd worden.
de fiets van je vriend is leuk voor een beginnend motorrijder, die willen alles graag pimpen, maar zoals andere al zijden niet voor een liefhebber van de 916 serie (zoals ikzelf)

Het is overigens erg moeilijk om een mooie en originele 916 sp, sps of senna in Nederland te vinden.
Ik zoek zelf namelijk nog steeds een originele 916 senna 1 en senna 2, en dan moet dit ook op het kenteken genoteerd staan en niet alleen een plaatje op de kroonplaat. Er is namelijk veel nep op de markt, want alelen een kuip zegt niet veel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan