Ducati - Audi

oldandgrey

MF'er
2 okt 2011
215
0
Wat ik mij al ff zit af te vragen, wat Audi wil of van plan is met Ducati en dan met name de motorsport.

Audi is op vele fronten actief in de autosport, geen kleine speler en...succesvol.
Het wil er bij mij niet in, dat ze Ducati overgenomen hebben ...alleen voor het hebben.

Zijn zij in staat om Ducati in de motorsport op een nog hoger level te krijgen? Met nog betere en kwalitatief goeie motoren en of blokken?
Ook al is het de autosport waar Audi het al vele jaren goed in doet, en is motorsport een ander verhaal. Toch, is het voor de audi motorblok-techneuten evengoed mogelijk een top motorblok te ontwikkelen?

Peet
 
Als je kijkt dat Audi al sinds eind jaren 90 eigenaar is van Lamborghini en de autosport activiteiten zijn sinds die tijd nou niet echt toegenomen als je dat met een Ferrari vergelijkt. Tuurlijk zal er wel een samenwerking komen maar het zijn natuurlijk wel twee aparte disciplines. Ik verwacht daar nog weinig van de komende tijd. Het grootste voordeel op dit moment van de overname is dat het Budget flink omhoog kan en dat is dan wel weer goed voor de ontwikkeling van de Desmosidici MotoGP en Panigale SBK motoren.
 
de grootste bijdrage van een duitse baas in een italiaanse firma is dat de betrouwbaarheid er met enorme stappen op vooruit gaat, je wil niet weten hoe onbetrouwbaar die Lamborghini's waren voor 't audi-tijdperk ;)
 
Misschien wordt er nu wel en keer een betrouwbare ducati gebouwd en geen rokende panigale die in de inloopperiode een liter olie verbruikt!!!!!!
 
Volgens mij is het blok nooit het probleem geweest bij de Ducs, de problemen zitten in de rest van de bike.
 
Bij Audi hebben ze misschien ook wat meer verstand van geluidsisolatie, kon ook wel eens handig zijn (linkje). Kan die Pannekoekale toch nog het circuit op :+
 
Als je kijkt dat Audi al sinds eind jaren 90 eigenaar is van Lamborghini en de autosport activiteiten zijn sinds die tijd nou niet echt toegenomen als je dat met een Ferrari vergelijkt. Tuurlijk zal er wel een samenwerking komen maar het zijn natuurlijk wel twee aparte disciplines. Ik verwacht daar nog weinig van de komende tijd. Het grootste voordeel op dit moment van de overname is dat het Budget flink omhoog kan en dat is dan wel weer goed voor de ontwikkeling van de Desmosidici MotoGP en Panigale SBK motoren.

Op korte termijn zal er niet snel wat veranderen, althans wat voor ons zichtbaar is denk ik.
Maar dat het budget al flink omhoog gaat, is natuurlijk al een must voor Ducati en de verdere ontwikkeling.

2 aparte disiplines heb je wel gelijk in, zonder meer! Nu ben ik geen motortechneut, maar ik zou me kunnen voorstellen, dat mensen die motorblokken ontwikkelen voor de autosport, dat die dat ook voor de motorsport wel kunnen. Basisprincipe is toch veelal gelijk?

Zou Audi een motorblok mee kunnen helpen ontwikkelen, die voor een bepaald frame en motogp eisen het meest effectief is? Daarmee ook de aansturende electronica voor het enorme vermogen?

Juist omdat Audi veel meer geld heeft dan Ducati had, zouden zij toch in staat moeten zijn om eigenlijk mede DE perfecte motogp fiets te bouwen?

Feit is dat in elke race geen enkele Ducati binnen de motogp met de top kan mee strijden om de nummer 1 positie.
Daarom ben ik zeer benieuwd of men het roer in de toekomst echt om gaat gooien en ...dan ook hoe.
Want het gaat er bij mij niet in, dat Audi accepteerd dat Ducati niet om de hoogste eer kan strijden.

Peet
 
Op korte termijn zal er niet snel wat veranderen, althans wat voor ons zichtbaar is denk ik.
Maar dat het budget al flink omhoog gaat, is natuurlijk al een must voor Ducati en de verdere ontwikkeling.

2 aparte disiplines heb je wel gelijk in, zonder meer! Nu ben ik geen motortechneut, maar ik zou me kunnen voorstellen, dat mensen die motorblokken ontwikkelen voor de autosport, dat die dat ook voor de motorsport wel kunnen. Basisprincipe is toch veelal gelijk?

Zou Audi een motorblok mee kunnen helpen ontwikkelen, die voor een bepaald frame en motogp eisen het meest effectief is? Daarmee ook de aansturende electronica voor het enorme vermogen?

Juist omdat Audi veel meer geld heeft dan Ducati had, zouden zij toch in staat moeten zijn om eigenlijk mede DE perfecte motogp fiets te bouwen?

Feit is dat in elke race geen enkele Ducati binnen de motogp met de top kan mee strijden om de nummer 1 positie.
Daarom ben ik zeer benieuwd of men het roer in de toekomst echt om gaat gooien en ...dan ook hoe.
Want het gaat er bij mij niet in, dat Audi accepteerd dat Ducati niet om de hoogste eer kan strijden.

Peet

Budget zomaar omhoog schroeven is zeker niet altijd een antwoord. Zeker een fabriek als Ducati loopt op een gegeven moment tegen de grenzen aan van hun race-afdeling.
Daarnaast, als je kijkt naar het verkoopsucces van de Panigale, heeft Ducati de MotoGP blijkbaar helemaal niet nodig....Ik denk eerder dat Audi de stekker uit het project trekt op termijn, en weer met een fabrieksteam de WSB in wil.
Er zijn al meerdere autoblokkenbouwers geweest die dachten dat deze techniek (Cosworth bijv heeft F1 ervaring, Illmore) toepasbaar was voor brommers, maar die kwamen van een kouwe kermis thuis. Is toch een heel ander pak koek. Kijk eens hoe lang het geduurd heeft totdat de S1000RR succes in de WSB begon te hebben....En dan is de motoGP nog een treetje hoger.
 
Budget zomaar omhoog schroeven is zeker niet altijd een antwoord. Zeker een fabriek als Ducati loopt op een gegeven moment tegen de grenzen aan van hun race-afdeling.
Daarnaast, als je kijkt naar het verkoopsucces van de Panigale, heeft Ducati de MotoGP blijkbaar helemaal niet nodig....Ik denk eerder dat Audi de stekker uit het project trekt op termijn, en weer met een fabrieksteam de WSB in wil.
Er zijn al meerdere autoblokkenbouwers geweest die dachten dat deze techniek (Cosworth bijv heeft F1 ervaring, Illmore) toepasbaar was voor brommers, maar die kwamen van een kouwe kermis thuis. Is toch een heel ander pak koek. Kijk eens hoe lang het geduurd heeft totdat de S1000RR succes in de WSB begon te hebben....En dan is de motoGP nog een treetje hoger.

OK, tegen de grenzen aan van hun race-afdeling...daar zit natuurlijk wat in, en heb ik minder bij stilgestaan.
En waar ik niet direct aan dacht, waar gaat Audi zich op focussen ... racen of straatmachines. Ik hoop op racen ...zowel WSB als ook de MotoGP en dat ze een zeer sterke tegenstander worden voor het Japanse spul.

"Lang geduurd"? qua tijd en gevoel, vind ik dat BMW het nog snel gedaan heeft. Helemaal als je ziet dat ze dit jaar misschien wel meer dan alleen een paar races winnen. Natuurlijk hebben zij een andere achtergrond dan Audi, anderzijds heeft Audi natuurlijk nu grip op de race know-how van Ducati.
Ik ben echt enorm nieuwsgierig hoe dit gaat lopen!

Peet
 
Ik moet het eerst maar eens zien of er echt zoveel veranderd gaat worden..
Het nadeel van ducati is dat ze zelden hun concept veranderen, dit is het doe het er maar mee want wij geloven hier in.(in de motogp) Ik denk dat ook al is audi nu de baas dat ze stront eigenwijs blijven :+


Maar ik hoop stiekem (althans voor de GP ) dat ze een ommekeer kunnen maken en weer mee kunnen doen vooraan met rauwe ducati power :9
 
Tijdens gespreken een aantal weken terug tussen Audi en Ducati, heeft Audi nadrukkelijk aangegeven dat Ducati, Ducati zal blijven.
 
Ik moet het eerst maar eens zien of er echt zoveel veranderd gaat worden..
Het nadeel van ducati is dat ze zelden hun concept veranderen, dit is het doe het er maar mee want wij geloven hier in.(in de motogp) Ik denk dat ook al is audi nu de baas dat ze stront eigenwijs blijven :+


Maar ik hoop stiekem (althans voor de GP ) dat ze een ommekeer kunnen maken en weer mee kunnen doen vooraan met rauwe ducati power :9

Euhhh :?

Panigale: geen droge koppeling meer, geen trellisframe meer, geen L-twin meer...
MotoGP: geen trellisframe meer, carbon/alu-frames
 
OK, tegen de grenzen aan van hun race-afdeling...daar zit natuurlijk wat in, en heb ik minder bij stilgestaan.
En waar ik niet direct aan dacht, waar gaat Audi zich op focussen ... racen of straatmachines. Ik hoop op racen ...zowel WSB als ook de MotoGP en dat ze een zeer sterke tegenstander worden voor het Japanse spul.

"Lang geduurd"? qua tijd en gevoel, vind ik dat BMW het nog snel gedaan heeft. Helemaal als je ziet dat ze dit jaar misschien wel meer dan alleen een paar races winnen. Natuurlijk hebben zij een andere achtergrond dan Audi, anderzijds heeft Audi natuurlijk nu grip op de race know-how van Ducati.
Ik ben echt enorm nieuwsgierig hoe dit gaat lopen!

Peet

Wat ik bedoelde is dat je niet zomaar een winnende fiets hebt gebouwd, zelfs niet al ben je onderdeel van een mega autoconcern. Vergelijk de prestaties van de RSV4 eens met de S1000RR. Tegelijk in het WSB gestapt, allebei een splinternieuwe fiets. De Aprilia wist in z'n eerste jaar races te winnen, 2e jaar waren ze WK en nu zijn 2 jaar achter elkaar titelkandidaat. De BMW begint nu pas echt op stoom te komen, da's dus in het 4e jaar. Aprilia is een heeeeeeeel kleine keutel vergeleken met BMW, maar ze hadden wel ervaring, daar waar BMW er blanco instapte. Ook Audi heeft nul ervaring met motoren en ondanks het grote concern wat erachter zit, zie ik ze niet 1,2,3 die Ducati omtoveren tot winnaar, met hun expertise.
 
Getver -O- Dat mag misschien passen binnen Audi, maar das geen Duc meer. :)

_O- zeiden ze over de Monster, zeiden ze over de Multistrada, zeiden ze over de 999 serie, zeiden ze over de Panigale omdat die geen Trellisframe heeft.. :')

Hell. de eerste generatie 2-kleppers moest al niks hebben van de 4-kleppers watergekoeld.. })

Dus.. zolang er een desmoblok inhangt met de stans van Ducati is het gewoon een Ducati.. ongeacht wat eromheen hangt :Y
 
Euhhh :?

Panigale: geen droge koppeling meer, geen trellisframe meer, geen L-twin meer...
MotoGP: geen trellisframe meer, carbon/alu-frames

Dat is allemaal vrij recent... en ik had het niet over de straat fietsen ;)
als je kijkt naar de jaren daarvoor deden ze niet veel.
Ik heb ducati nog nooit zoveel zien proberen voordat Rossi erop reed. :N
Het is dat stoner van zichzelf zo hard kon gaan op de duc.. het ding werd gewoon amper aangepast in mijn ogen voor stoner en zijn voorgangers terwijl ze wisten dat er iets mis was.
 
Dat is allemaal vrij recent... en ik had het niet over de straat fietsen ;)
als je kijkt naar de jaren daarvoor deden ze niet veel.
Ik heb ducati nog nooit zoveel zien proberen voordat Rossi erop reed. :N
Het is dat stoner van zichzelf zo hard kon gaan op de duc.. het ding werd gewoon amper aangepast in mijn ogen voor stoner en zijn voorgangers terwijl ze wisten dat er iets mis was.

Als die dat kon waarom kon Rossi hem dan op echte stuurcircuits verslaan en op de banen met lange strekken niet.. :?

Weet niet of je je het nog herinnert maar de Ducati was gemiddeld 20 km/h sneller op het rechte stuk.. dat telt flink aan per ronde..
 
Weet niet of je je het nog herinnert maar de Ducati was gemiddeld 20 km/h sneller op het rechte stuk.. dat telt flink aan per ronde..
Niet alle jaren. ;)

Stoner kon tot het einde van zijn dienstverband op de Duc (na zijn rentree van een allergie) wedstrijden souverein winnen op stuurmanskunsten. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan