Ducati betrouwbaarheid is een imageprobleem

Kwaliteitsprobleem is Imageprobleem

  • eens

    Stemmen: 64 58,2%
  • oneens

    Stemmen: 46 41,8%

  • Totaal aantal stemmers
    110

Duwgati

MF'er
2 dec 2002
148
0
Ja hoor, weer zo’n topic over de (vermeende?) kwaliteitsproblemen van Ducati’s. En dan vooral in tegenstelling tot de (schijnbare?) onverwoestbaarheid van andere fietsen van vooral Duitse of Japanse makelij.

Wat mij is opgevallen; veel mensen hebben wel een mening over, maar geen ervaring met een Ducati.

Ik wil wel eens wat genuanceerde reacties zien van mensen over hun eigen ervaringen. Dus niet het vooroordeel waarmee je behept bent, maar de feiten.

Ik zal eens wat voorbeelden geven.
Sinds 1997 rijd ik Ducati en sinds die tijd lijkt het geheugen van mijn motormaatjes ineens sterk verbeterd te zijn. Weliswaar selectief, maar toch. Ze herinneren zich feilloos iedere gelegenheid waarbij er iets aan mijn Duc mankeerde: versleten koppeling, versleten accu (2x), een uitgebrande spanningsregelaar (zowaar een echt Duc probleem) en een defect alarm. Dit laatste is overigens het enige probleem aan mijn huidige Duc tot nog toe. Vreemd is wel dat de slijtageproblemen aan andere fietsen wordt afgedaan als “normale slijtage”, terwijl diezelfde slijtage bij mijn Duc telkens wordt gememoreerd als een defect :?

De keren dat we stilvielen door problemen met BMW’s en diverse japanse fietsen zijn op 2 handen niet te tellen, maar toch willen die herinneringen maar niet blijven hangen. Een typisch geval van selectief geheugen lijkt me.

Op basis van mijn eigen ervaringen denk ik dat de vermeende kwaliteitsproblemen van Ducati’s veel meer een imageprobleem zijn dan een echt kwaliteitsprobleem.
 
Ducati's rijden er niet zoveel rond als bijv. Suzuki's O-) , dus valt het meer op als je hoort dat er iets mee is. Maar ik hoor hier op het forum wel vaker over problemen met Ducati's. Dus in hoeverre het alleen een imagoprobleem is weet ik niet.....
 
Laat ik het zo zeggen: Blijf me konstant vergapen aan een ducati als ik een motorzaak binnen kom. Ik ga er denk ook een keer aan geloven, als mijn bankrekening toestemming geeft })
 
Laat ik het zo zeggen: Blijf me konstant vergapen aan een ducati als ik een motorzaak binnen kom. Ik ga er denk ook een keer aan geloven, als mijn bankrekening toestemming geeft })

:^ Alleen duurt het nog wel ff voor mijn bankrekening zoiets toestaat.
Maar ik vind die nieuwe serie Duc's 999 met die uitlaten echt geen gezicht. :(
 
Een vriend van mij (nu op vakantie, dus kan niet zelf reageren) heeft een 750 Supersport van het nieuwe type en die was niet echt vlekkeloos.

Hoewel hij er erg gek mee is, had hij er toch wat mindere ervaringen mee. Zo is tot twee keer toe zijn ketting er bij +80 km/u af gelopen en o.a. door het koppelingshuis geslagen '( (de fiets heeft absoluut géén achterstallig onderhoud). Daarnaast heeft hij problemen gehad met de remmen.

Alles is netjes onder garantie vervangen, maar zeker bij het gevalletje met die ketting had het heel anders kunnen aflopen. Hij heeft zelfs over inruil op een R6 gedacht. :X
Inmiddels is het vertrouwen al helemaal herwonnen en hoor ik hem weer over niks anders meer dat Ducati...
 
ik ben het helemaal eens met de stelling.

Niet ducati rijders blijven ouwe koeien uit de sloot aan het halen. Als er al iets stuk gaat aan een moderne duc (zeg maar vanaf bouwjaar 1998 is de betrouwbaarheid aanzienlijk verbeterd) dan staan ze meteen klaar met hun opmerking: "ducati stukgaatie", maar als er een japanner stuk gaat, dan is het altijd iets 'eksemplarisch'
 
Als ik het onderhoud van een 998 kon betalen kocht ik mij er één.
Ik vind ze meer hebben dan al die japs, duc is een passie.
Maar prijzig om er mee te rijden.
Slecht moto's worden er volgens mij niet meer gemaakt.

Je rijdt een VTR Sp-1 neem ik aan? Wedduh? Dat het onderhoud van een 998 niet duurder is?
 
Een bekende van me heeft een 916... hele mooie motor maar binnen 5000 km ook al 5 keer stilgestaan omdat de motor niks meer deed...
 
Als ik het onderhoud van een 998 kon betalen kocht ik mij er één.
Ik vind ze meer hebben dan al die japs, duc is een passie.
Maar prijzig om er mee te rijden.
Slecht moto's worden er volgens mij niet meer gemaakt.
Slechte motoren worden nog wel gemaakt, maar die worden bijna hier nooit gezien.
Meestal koreanen en aanverwanten.

En over kapote motoren gesproken, werp eens een blik bij de dealer in de werkplaats wat er in de rij staat met defecten.
 
Een bekende van me heeft een 916... hele mooie motor maar binnen 5000 km ook al 5 keer stilgestaan omdat de motor niks meer deed...

Kijk, hier komt een imageprobleem vandaan. Eenzijdige verhalen van 1 kant. Wat was de oorzaak van het 5 x stilstaan?
 
Als ik twee motorblokken met vergelijkbare prestaties met elkaar zou moeten vergelijken m.b.t. kwaliteit, lijkt me dat heel simpel.

Bekijk de onderhoudskosten per km en trek je conclusie.....
Degene met de hoogste onderhoudskosten is naar mijn mening kwalitatief de mindere.
Ik heb geen exacte cijfers, maar wel een vermoeden wie d'r als duurste uit de bus komt.
 
italie.gif


Ik zou m'n R6 direct inruilen voor een 748, maar ik weet zeker dat me dit veel €'s extra gaat kosten in onderhoud...
Vooral omdat ik niet naar een niet-merkdealer zou gaan


De keer dat mijn R6 het begaf kwam door de italiaanse spyball
 
Laatst bewerkt:
Kijk, hier komt een imageprobleem vandaan. Eenzijdige verhalen van 1 kant. Wat was de oorzaak van het 5 x stilstaan?
Electrische problematiek voor zover ik weet.... het is uiteindelijk opgelost met een onderdeel van Japans fabrikaat. O-)
 
Als ik twee motorblokken met vergelijkbare prestaties met elkaar zou moeten vergelijken m.b.t. kwaliteit, lijkt me dat heel simpel.

Bekijk de onderhoudskosten per km en trek je conclusie.....
Degene met de hoogste onderhoudskosten is naar mijn mening kwalitatief de mindere.
Ik heb geen exacte cijfers, maar wel een vermoeden wie d'r als duurste uit de bus komt.

En dat is precies waar dit topic over gaat. Je hebt geen exacte cijfers omdat een Duc geen duurdere onderhoudskosten heeft tov een R1. Is echt onzin!
 
Vriend van mj had een Duc gekocht, zijn "speeltje", na 6 maand begon het kader te scheuren, garantie geen probleem, maar de motor moest wel terug naar Italie, heeft daarvoor bedankt en heeft zijn kader thuisbezorgd gekregen en zelf de boel overgezet.
 
Electrische problematiek voor zover ik weet.... het is uiteindelijk opgelost met een onderdeel van Japans fabrikaat. O-)

Uiteraard, want dat was waarschijnlijk al japans :) Maar je weet dus niet waar het aan lag.. verhalen en weer geen feiten.
 
ik ben het helemaal eens met de stelling.

Niet ducati rijders blijven ouwe koeien uit de sloot aan het halen. Als er al iets stuk gaat aan een moderne duc (zeg maar vanaf bouwjaar 1998 is de betrouwbaarheid aanzienlijk verbeterd) dan staan ze meteen klaar met hun opmerking: "ducati stukgaatie", maar als er een japanner stuk gaat, dan is het altijd iets 'eksemplarisch'
Kheb van jou anders ook vrij spannende posts gezien... dus ik kan me er wel iets bij voorstellen..

Zelf heb ik na 12 jaar japanner rijden geen kapotte blokken of andere dingen meegemaakt. (wat dat betreft maar saaie fietsen :P )

Ik denk dat elk merk een naam heeft hoog te houden.
[*]Yamaha's zijn olieboten
[*]Kawa's zijn rammelbakken
[*]Honda's zijn naaimachines
[*]Ducati's gaan kapot terwijl je er naar kijkt
[*]enz enz..

bottomline: maak je niet zo druk, elk merk heeft zijn charme en nukken.
 
En dat is precies waar dit topic over gaat. Je hebt geen exacte cijfers omdat een Duc geen duurdere onderhoudskosten heeft tov een R1. Is echt onzin!
Datzelfde misverstand heerst dan ook onder veel Ducati rijders.
"Tja, de onderhoudskosten van m'n Duc zijn dan wel wat hoger, maar hij is 't waard hoor!"
Om elk misverstand te voorkomen, ik vind 't schitterende fietsen, ik wordt alleen niet vrolijk van 't mechanische geluid van die dingen, geluid uit de Termignoni's wordt daarentegen wel weer op prijs gesteld. :} :)

R1:
Elke 10.000 km een beurtje, bij 40.000km een keertje kleppen stellen.
Tussendoor alleen benzine er in gooien en :]
 
ik ben het helemaal eens met de stelling.

Niet ducati rijders blijven ouwe koeien uit de sloot aan het halen. Als er al iets stuk gaat aan een moderne duc (zeg maar vanaf bouwjaar 1998 is de betrouwbaarheid aanzienlijk verbeterd) dan staan ze meteen klaar met hun opmerking: "ducati stukgaatie", maar als er een japanner stuk gaat, dan is het altijd iets 'eksemplarisch'
het is weer zwaar K*T met de duc (en dan nog erger

En weer is de duc kapot. Affetto wat een prutsers

I rest my case :X :X :X

Karakter noemen ze dat. O-)
 
Een Ducati ging vroeger gewoon vaak kapot. Nu kun je niet ineens verlangen dat dit image ineens wordt vergeten, omdat ze nu wel betrouwbare fietsen maken!

Maar ze zijn gewoon te mooi om te laten staan :P
 
Hoeveel km gaat een moderne duc zonder revisie mee?
Of was de 10.000 beurt gewoon een complete revisie?
 
Een collega van me ging in '99 naar motormaniacs (ducati dealer)om eens te kijken naar een 996 van toen.
De dealer zei toen tegen hem: "koop jij die blade die daar staat maar, misschien zie ik je binnen 2 jaar terug voor een akkefietje. Van die 996 weet ik dat nog niet zozeker".
Hij heeft 3 jaar met de blade probleemloos rondgereden.
Nu rijdt hij op een rsv mille
 
Datzelfde misverstand heerst dan ook onder veel Ducati rijders.
"Tja, de onderhoudskosten van m'n Duc zijn dan wel wat hoger, maar hij is 't waard hoor!"
Om elk misverstand te voorkomen, ik vind 't schitterende fietsen, ik wordt alleen niet vrolijk van 't mechanische geluid van die dingen, geluid uit de Termignoni's wordt daarentegen wel weer op prijs gesteld. :} :)

R1:
Elke 10.000 km een beurtje, bij 40.000km een keertje kleppen stellen.
Tussendoor alleen benzine er in gooien en :]

Ja, daar is Yamaha sterk in, kleppenstellen pas na zoveel km. Kan Yamaha zowiezo wel waarderen als wat mij betreft de japanse fabrikant die het meest vernieuwend bezig is.
M'n vriendin heeft een Thundercat, kan de kosten mooi vergelijken. Komen uit de dezelfde portemonnee :) Had hiervoor (heb de 749 pas 2 maand) een 900SSie uit '99, die was zeker vergelijkbaar qua onderhoudcentjes met de Cat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan