Ducati Deel #121 Xmas edition

Als ik echt terug wil naar t jaar kruik. Dan heb ik deze Italiaan nog , alles aluminium staal en lomp 😃👍🏻
 

Bijlagen

  • 4B4009AF-C5A9-4103-8C32-C7C429A462F1.jpeg
    4B4009AF-C5A9-4103-8C32-C7C429A462F1.jpeg
    530,3 KB · Weergaven: 8
Vindt je? In die tijd reed ik Laverda. Was een Duc in mijn beleving voor watjes😅
Niet slecht bedoeld hoor. Heb ooit de "fout" gemaakt om een oit nieuw gekochte Honda 350/4 weer aan te schaffen. Schrok me dood o.a. van de remmen en het totale gebrek aan vermogen! Daarom begin ik ook maar niet meer aan een 996, hoewel........🤔

Daar kan ik mij iets bij voorstellen. Ik heb 1 keer mogen proberen de koppeling van een Laverda in te knijpen. Met twee handen lukte het mij net, maar dat rijdt best onhandig...
Oké, de eigenaar had kolenschoppen en ik espressolepeltjes, maar het probleem zat 'm niet alleen in de afstand van hendel tot stuur 🤣
 
Vindt je? In die tijd reed ik Laverda. Was een Duc in mijn beleving voor watjes😅
Niet slecht bedoeld hoor. Heb ooit de "fout" gemaakt om een oit nieuw gekochte Honda 350/4 weer aan te schaffen. Schrok me dood o.a. van de remmen en het totale gebrek aan vermogen! Daarom begin ik ook maar niet meer aan een 996, hoewel........🤔

Herkenbaar. Toen ik de Duc SL kocht, had ik een FZ750, die ik toen heb verkocht aan een vriend.
Na een paar weken heb ik de FZ nog eens geleend voor een ritje met de FZ-club. Het verschil in vermogen was wel merkbaar maar geen probleem (al miste ik de schop onder mijn reet wel). Het gebrek aan remkracht van de FZ des te meer 😲

Zelfs de 350 Alazzurra in mijn eerdere post (zelfde bouwjaar als de FZ) remde stukken beter.
 
Is helaas met veel moderne customs zo.

Niet alleen vrouwen behoren een kont te hebben..
 
Is er iemand hier op het forum die een 8mm shimset in bezit heeft en deze evt. tegen betaling wil uitlenen?
Ik ben de klepspelingen van mijn S2R 800 aan het controleren als onderdeel van een grote beurt, maar ik heb het idee dat de sluiters nog iets strakker kunnen; zitten op de verticale cilinder allebei rond de 0.05mm waarvoor "as close as possible to 0.00mm" wordt aanbevolen.

Ik hoor het wel, ik zit in Venlo:+ :t
 
Mijn dunste voelermaat is 0.05. als die al een beetje plakt zou ik niet voor nog minder opening gaan. Hoe wil je dan nog meten of het niet té strak staat?
 
volgens mij lopen ze met 0.1 mm op, dus moet je gaan slijpen om het closer te krijgen.
Oh ik meen met 0.05, maargoef zolang je ondergrond vlak is zou het geen problemen moeten opleveren.
Mijn dunste voelermaat is 0.05. als die al een beetje plakt zou ik niet voor nog minder opening gaan. Hoe wil je dan nog meten of het niet té strak staat?
Ik heb met de 'loaded/unloaded' methode geprobeerd, daarmee kom ik uit op die 0.05. Je kunt hem richting 0 krijgen door te voelen wanneer je weerstand op de riempoelie begint te voelen als je eraan draait. Ik stel de speling dus sowieso af met de riemen niet gemonteerd.
 
dikte meten en los bestellen, nadeel van een set is ook dat er van elke maat maar 1 in zit.
heb je wel de tool om de dikte te meten?
Die moet ik sowieso nog eigenlijk kopen ja.

Enfin, ik was bezig met mijn klepspelingen te controleren. Wat ik vanmiddag bij de inlaatzijde van de horizontale cilinder tegenkwam werd ik helaas niet erg vrolijk van. Het contactvlak van de openduwende tuimelaar lijkt compleet weggevreten te zijn, afgezien van een paar opstaande 'lijntjes'. Ook de shim heeft een soort kuil in het midden zitten, dit is waarschijnlijk gevormd door de tuimelaar.
Het frappante is dat de Monster (S2R 800) perfect heeft gelopen, zonder rare bijgeluiden (ja je hoort een beetje het tikken van de klepaandrijving maar dit lijkt me normaal met desmo). Kan iemand mij vertellen of er nog een bepaalde coating op het loopvlak hoort te zitten (zoals de chroomcoating bij de vierkleppers waar je nog wel eens wat verhalen over hoort), of is het gewoon het gepolijste geharde staal van de rest van de tuimelaar? Het glimt totaal niet zoals aan de kant van de nokkenas.

Foto's spreken boekdelen:
IMG_20210101_161240.jpgIMG_20210101_165955.jpgIMG_20210101_170244.jpg
 
die heeft te strak gestaan, anders had je een veel te grote klepspeling gemeten.
je kan kijken of van den Biggelaar een tuimelaar voor je heb, die laat ze wel opnieuw verchromen.
 
Speling was gewoon 0.127 mm (0.005"), misschien wat aan de hoge kant voor de inlaat maar dan verwacht je dit juist niet lijkt me. Aan de kant van de nokkenas is hij inderdaad niet ingesleten. Dat van het niet verchroomde verwachtte ik al, volgensmij is het gewoon gehard staal wat ze hebben gepolijst.

De middelste verhoging zit nét uit het midden, je kunt ook zien dat er op de shim nog net een klein puntje in het midden zit dat niet is weggevreten (de shim draait natuurlijk vandaar dat het weggevreten gedeelte rond is). In feite kun je door die verhogingen op de nok de speling niet goed meten maar het is in ieder geval niet minder dan 0.10 mm ofzo want juist door die verhoging zou ik een kleinere speling moeten meten.
 
Maakt ook weinig meer uit, feit is iig dat je op zoek kunt naar een tuimelaar. En Biggel kan je die leveren, dan heb je een gebruikte tuimelaar met nieuw verchroomd loopvlak. Dealer kan ook, maar dan betaal je de hoofdprijs.
 
Haha dat klopt inderdaad. Ik heb via Ebay al een nieuwe uit de VS gekocht, scheelt me de helft t.o.v. StarTwin OEM (wat overigens verekkes handig is om aan originele onderdelen te komen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan