Ducati Deel #121 Xmas edition

Fysiek niet veel denk ik, maar ik denk dat het blokkarakter nog redelijk voelt als de 748. Voor 2004 was er een en ander veranderd. Ik heb nog exact geweten wat, maar ben het vergeten. Ik weet dat er een groot verschil was in feeling van het blok toen ik beide testte..

Edit: Of de S had in 2003 nog hetzelfde blok als de gewone 749 (en dat was ongeveer even sterk als in de 748), en in 2004 kwam een lichtere krukas en andere koppen voor wat meer power denk ik. Of iets in die aard. Als ik t me goed herinner.
 
Laatst bewerkt:
Toen was het echt opvolger van dd 916. En zo’n icoon opvolgen...forget it.
Tegenwoordig zie je het meer als “alleenstaande” Duc, en is de waardering groter. Als je begrijpt wat ik bedoel

precies, de 1098 werd in tweede instantie dus de opvolger qua uiterlijk van de 916 (stiekem de MV natuurlijk toen).
 
Net even naar die 749R gaan kijken.
Verbazingwekkend dat dit echt geheel een andere motor is dan mijn S. Er zijn maar heel weinig onderdelen écht identiek.

Prachtig ding, met wel wat gebruiksschade hier en daar (10tal beschadigingen van 1 vierkante cm), maar hij is dan ook flink gebruikt. Eigenaar is een ducverzamelaar en schat 2000 euro extra om m tip top te krijgen, ik kan me daar wel in vinden.
Carbon delen zijn duidelijk gevoeliger dan de plastieken, ik denk niet dat er 1 onbeschadigd was.
Niet kunnen rijden wegens platte batterij (verbaast me steeds weer dat mensen dat niet even opladen als een potentiële koper komt kijken).
Onderhoudshistorie aanwezig, maar toe aan riemen (2 jaar).

Vraag is of die prijs dan verantwoord is gezien de staat..

IMG_20200316_182730.jpg

IMG_20200316_180715.jpg

IMG_20200316_180704.jpg
 
IMG_20200316_180700.jpg


Nog een foto voor de liefhebbers.
Er is me beloofd dat de batterij wordt opgeladen en ik dan mag komen testrijden.

Ik denk niet dat ik m koop, ik weeg dit af tegen een gele 996, was destijds mijn eerste duc ervaring... En weet niet of ik r de tijd en moeite wil insteken om m perfect te krijgen.

Het is wel het juiste model, 2004 met full carbon kuipen. Nieuw origineel zadel, remhendel, koppelingsdeksel, hugger en afdekkapje in de kopkuip, kuipen herstellen, spuiten en correct monteren, riemen en vorkkeringen en niet gerulde bandjes, en je hebt n hele mooie.
 
Laatst bewerkt:
In zo'n fiets geld stoppen geeft uiteindelijk misschien wel winst, alleen of het nu de beste tijd is om de volle mep te betalen?
Het is wel een erg gaaf ding, succes met beslissen.
 
Ik ga het toch maar plaatsen...zal wel een schop onder mn hol krijgen :+

Ik ben mn 749 uit 2006 (vol termi oa) aan het onderhouden.
Vervang oa de bougies van champion naar NGk (omdat ze via mn werk een drol kosten).
Ducati PF filters reinigen en olieen.
alle vloeistoffen vervangen.
banden zijn gedaan
en ben met de kleppen en riemen begonnen.

Nu is het zo dat ducati een debiele manier heeft ontwikkeld voor het stationair afstellen.

Je zou via de bypass schroeven icm een 4 gastester en vacuummeter de gasklephuizen moeten afstellen zodat je een mooi idle bereikt van zeg 1200-1300 rpm. bij 4 -6 % co.
Van de rod en schroef voor balanceren afblijven... so far so good.

Maar..waarom niet gewoon het 4 mm inbusje van de aanslag verder indraaien? Daardoor gaan de vlinderkleppen open en verhoog je mooi simultaan (als er geen ruimte zit op je rods) het stationair. De tps fop je niet.want die gaat mee met verdraaien van de kleppen.

reden waarom ik het vraag...hij viel nog wel es bij idle uit. Logisch...het rpm is te laag. Bij alle motoren zowat zit er een stelschroef op om dit te verhogen. Imo..dus ook met het inbusje.

Ja je kan voor 125 euro de ecu laten flasehn...in mijn ogen ben je dan de boel software matig aan het foppen. net zoals een PC3



Barst los!
 
Dat is een van de redenen dat ik eerder onderstaande zei:
Starten gaat soms zwaar (maar verder probleemloos), motor durft soms inderdaad uitvallen (valt weg te werken) en aan deze dingen is eigenlijk niet zelf te werken.

Ik heb de gaskabel iets te strak staan, als dat helpt ;-) Mijne valt niet meer stil sindsdien.
1300 euro beurt bij de officiële dealer bracht geen soelaas, dus ik denk dat de dealers voor die procedure rekenen, maar ze zelf niet uitvoeren.

Dacht dat nokkenastiming ook nauw stak, met micrometerverstelling van de poelies. Of herinner ik me dat verkeerd?
 
In zo'n fiets geld stoppen geeft uiteindelijk misschien wel winst, alleen of het nu de beste tijd is om de volle mep te betalen?
Het is wel een erg gaaf ding, succes met beslissen.
Volle mep is relatief.. Topstaat en met heel wat minder km's gaan ze £14000, die ene keer per jaar dat er eentje te koop komt.
 
Ik ga het toch maar plaatsen...zal wel een schop onder mn hol krijgen :+

Ik ben mn 749 uit 2006 (vol termi oa) aan het onderhouden.
Vervang oa de bougies van champion naar NGk (omdat ze via mn werk een drol kosten).
Ducati PF filters reinigen en olieen.
alle vloeistoffen vervangen.
banden zijn gedaan
en ben met de kleppen en riemen begonnen.

Nu is het zo dat ducati een debiele manier heeft ontwikkeld voor het stationair afstellen.

Je zou via de bypass schroeven icm een 4 gastester en vacuummeter de gasklephuizen moeten afstellen zodat je een mooi idle bereikt van zeg 1200-1300 rpm. bij 4 -6 % co.
Van de rod en schroef voor balanceren afblijven... so far so good.

Maar..waarom niet gewoon het 4 mm inbusje van de aanslag verder indraaien? Daardoor gaan de vlinderkleppen open en verhoog je mooi simultaan (als er geen ruimte zit op je rods) het stationair. De tps fop je niet.want die gaat mee met verdraaien van de kleppen.

reden waarom ik het vraag...hij viel nog wel es bij idle uit. Logisch...het rpm is te laag. Bij alle motoren zowat zit er een stelschroef op om dit te verhogen. Imo..dus ook met het inbusje.

Ja je kan voor 125 euro de ecu laten flasehn...in mijn ogen ben je dan de boel software matig aan het foppen. net zoals een PC3



Barst los!
Was een bekend verschijnsel dat ze 749 etc spontaan afsloegen.

Je kunt eventueel rond bellen bij de echte specialist of ze iets willen loslaten hoe ze het opgelost hebben....TPS iets verdraaien tov 0 om zodoende een paar millivolt extra naar de ecu te sturen.

Aan mijn injectie (P8 ecu) kom ik niet aan behalve een stelschroef om de beide gaskleppen tegelijk ietsjes open te gooien. En ook vastzit aan de zgn choke regelaar (verhoogd toerental) aan mijn stuur...de rest van de stangen blijf ik vanaf.
 
Of net stijgen, beleggen in waardevaste materiële dingen...
Mijn vrouw vindt dat ik geen plaats heb om 'm te zetten, maar volgens mij kan 'ie gewoon neus aan neus tegenover de 749S in de eetkamer.
 
De S in de woonkamer was nochtans haar idee..

En ergens heeft ze wel gelijk, dan kan de kelderdeur niet meer open.
 
Gisteren nog even geïnformeerd ivm stilvallen:

Er is destijds voor de eerste generatie een update geweest voor het stilvallen.



De timing moest opnieuw afgesteld worden, ik moet het eens opzoeken wat er juist moest gebeuren.

Het volledig wegkrijgen ging wel niet dacht ik, dit heeft te maken met de iets “agressievere” nokkenassen bij deze modellen.
 
Via een BVA auctions op markplaats een stel Ducati’s te koop. Waaronder een echte Senna?

Verder hier geen interesse en er komt vast een opkoper langs...
 
Thanks you :)

We gaan ermee aan de slag.

Vraagje ..

een alu monoposto frame van de face lift vinden is lastig. Althans..een leuke prijs vinden.
Nu wil een biposto frame kopen...aanpassen en de mono erop zetten. Naar mijn inziens klopt alles ervan en hoef ik alleen het gedeelte van het slot oa eraf te halen? Daarna knap aflassen, stralen en spuiten.....

Klopt dit??
rest zoals termi en verlichting, zadel enzo moet 1 op 1 passen??


Gisteren nog even geïnformeerd ivm stilvallen:
 
Terug
Bovenaan Onderaan