Ducati Deel #121 Xmas edition

In de gebruikershandleiding van de 999S 2006 staat dat er verschillende bougies erin kunnen.
Champion:
RG4HC
8654
RG59V

NGK:
CR9EK

Ik heb dus de NGK CR9EK besteld, maar die blijkt dus een kop te hebben met schroefdraad in tegenstelling tot
de Champion met een nippel. Het gedeelte waar de bobine op zit.

NGK CR9EK:
[afbeelding]

Champion RG4HC:
[afbeelding]

Mijn vraag is gaat dit zo werken?
Is het een issue?

Nippel overzetten van oude bougie?
 
Nee zeker niet overdreven,een grote buurt kost 1295,- (zie prijslijst Naamloos document ) als je zelf het nodige kan doen scheelt dat natuurlijk.
Ook zijn er wel bedrijven die het goedkoper doen,maar persoonlijk zou ik een Ducati alleen maar naar Biggelaar brengen.Maar dan nog blijft het heel wat prijziger dan een gemiddelde Japanner.Prijzen zijn afhankelijk van de km stand en of de motor er nog netjes uit ziet
en nog veel belangrijker goed onderhouden is.Ik zou nooit een Ducati kopen zonder onderhoudshistorie en dan nog het liefst gedaan door Biggelaar er zijn zelfs mensen die
speciaal daarvoor uit het buitenland komen om hun Ducati door Biggelaar te laten tunen en
onderhouden.
Prijzen liggen gemiddeld zo tussen de 3500 tot 5000,- euro.
Maar waarom specifiek een 748 en geen 916,prijzen voor
de 916 zijn maar een fractie hoger.


Kom op, Biggelaar is goed, maar wel echt duur, en echt niet de enige die goed werk levert!
Gewoon beetje rondvragen bij dealers/specialisten bij je in de buurt. Eventueel naam hier in het topic gooien om te vragen naar ervaringen.
 
Kom op, Biggelaar is goed, maar wel echt duur, en echt niet de enige die goed werk levert!
Gewoon beetje rondvragen bij dealers/specialisten bij je in de buurt. Eventueel naam hier in het topic gooien om te vragen naar ervaringen.

Wat is duur?

Als bij een grote beurt je hele motor uit elkaar wordt gehaald en extra gecontroleerd wordt op de pijnpunten van het model, als de koppen eraf gaan en tevens je carter van binnen een visuele inspectie krijgt(inclusief lagerspelingcheck op het big end) en ook je kleppen ingeslepen worden en dat daarna de klepspeling op 1/100e pas wordt gemaakt en je daardoor minder vaak kleppen hoeft te stellen.

Of als je voor weinig een voelermaatje op bezoek krijgt en er verder wordt gedacht "If it ain't broke, don't bother and wait till it brakes" methode wordt toegepast en je een half jaar later alsnog een kapotte motor hebt en je nog een keer geld uit moet geven om het sluimerende probleem uiteindelijk weer op moet lossen.....

De Bottom line is,HOE LANG WIL JE ERMEE BLIJVEN RIJDEN?

Rij je er zeker nog 25.000 km mee dan is de grote Biggelbeurt niet duur, rij je 2000km en wil je dan weer iets anders..... dan kun je de normale manier aanhouden. (Wat Biggelaar overigens ook gewoon doet als je daarom vraagt.)

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, (of in dit geval misschien Bologna), maar de 748 uit bepaalde jaren is wel een veel geziene gast in de hoek van de versleten nokvolgers.(bij lage kilometerstanden kan dat nog best wel een issue zijn)
 
Bij de latere bouwjaren van de 748 liepen de big end lagers er al vrij snel uit. Ik zou ook voor een 916 gaan of een 996
 
Zoals hierboven...eerder een 916/996/998 serie gaan......ook vermogen kom je dan goed mee.

Mijn 888 Superbike:

Ohja, gekeken mbt Biggelaar beurt..laatste keer kleppenstellen bij 84k km’s (dus 995 euro toentertijd) was in 2008, gaat volgens hun ook 20k mee!

Laten checken in 2014 bij 105k (en dus 20k verder) waren de kleppen nog steeds binnen tolerantie. Overigens dit laten uitvoeren bij Aral motorservice; een ducati specialist. Kortom, hun bewering klopt!

Inmiddels op 114k km’s en alles nog origineel behalve een set nieuwe lagers in 2008 bij 84k km’s. Kortom, die Biggelaar klepstelbeurt heeft zijn diensten bewezen, zeker mbt mijn hobbie gebruik versus kosten!

Begin maart nog mee gereden, starten en rijden.....en de getunde (koppen flowen/ eprom aangepast) 888 loopt nog als de brandweer... :] Ik heb hier nog een foto vd max. snelheid op mijn navi staan....kuch; doe ik nooit weer... ;)

Dus buiten alle gewone dingen die stuk gaan SR, dynamo, oliekeerringen vd voorvork en alle slijtagedelen niks bijzonders anders dan het een bijzondere en fraaie motor blijft van ruim 25 jaar oud.... :} :}



Ik heb nu voor het comfortabele ritten een Honda VFR vtec erbij....met ABS....want ik word een dagje ouder... _O-

full
 
Laatst bewerkt:
Wat is duur?

Als bij een grote beurt je hele motor uit elkaar wordt gehaald en extra gecontroleerd wordt op de pijnpunten van het model, als de koppen eraf gaan en tevens je carter van binnen een visuele inspectie krijgt(inclusief lagerspelingcheck op het big end) en ook je kleppen ingeslepen worden en dat daarna de klepspeling op 1/100e pas wordt gemaakt en je daardoor minder vaak kleppen hoeft te stellen.

Of als je voor weinig een voelermaatje op bezoek krijgt en er verder wordt gedacht "If it ain't broke, don't bother and wait till it brakes" methode wordt toegepast en je een half jaar later alsnog een kapotte motor hebt en je nog een keer geld uit moet geven om het sluimerende probleem uiteindelijk weer op moet lossen.....

De Bottom line is,HOE LANG WIL JE ERMEE BLIJVEN RIJDEN?

Rij je er zeker nog 25.000 km mee dan is de grote Biggelbeurt niet duur, rij je 2000km en wil je dan weer iets anders..... dan kun je de normale manier aanhouden. (Wat Biggelaar overigens ook gewoon doet als je daarom vraagt.)

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, (of in dit geval misschien Bologna), maar de 748 uit bepaalde jaren is wel een veel geziene gast in de hoek van de versleten nokvolgers.(bij lage kilometerstanden kan dat nog best wel een issue zijn)

Ik zeg niet dat je geen waar voor je geld krijgt, maar er zijn echt wel meer goede Ducati-specialisten, die echt wel zien wanneer iets moet worden vervangen.
Biggelaar levert over het algemeen uitstekend werk, geschikt voor mensen die de motor uitgebreid op het circuit gebruiken. Voor gewoon straatgebruik is 'goed' echter ook gewoon 'goed genoeg'.

En ook bij d'n Big worden fouten gemaakt, heb ik in het verleden een aantal keer gezien. Deze werden uiteraard netjes opgelost, maar ook dat gebeurt bij andere specialisten, zoals het hoort.
 
Super voor de tekst en uitleg mannen.
Dit is info waar ik wat mee kan.

De reden dat voor de 748 is dat deze wat 'tammer' is dan de 916 en grotere broers.
Dit ivm een wat eerdere ervaring op een Italiaan.
Geen idee of deze jongens vergelijkbaar zijn??

Heb dus al een keer een RSV Mille gehad, en eerlijk gezegd te hebben, die was mij
de baas.
(of ik ben gewoon lomp met het gas).

Voorbeeldje:
Rij in een bocht, met een auto voor mij, die naar mijn zin te langzaam ging.
Dus vol op het gas om er voorbij te gaan.
Jawel, in een bocht, en kijkend naar de mooie blauwe lucht..
Was wel SPANNEND, maar niet LEUK..
En ook een beetje een Japanse 600 stijl, in een bocht hangend en dan vol gas de bocht uit
versnellen.
Deed ik dus ook met (meer probeerde) met de RSV.
En wederom, wel SPANNEND niet LEUK.
(zelfde gekkigheid gehad met mijn 98ér R1 trouwens)

Daar de 748 'maar' onder de 100PK zit, beetje vergelijkbaar met mijn Jappie van 100PK

Ok, uiteraard is een Duc niet te vergelijken met een Jap.
Enige aanpassing in rijstijl is vereist :Y ..

Nogmaals,. jullie ervaringen zet toch wel toe aan denken..
Daar het alleen voor de 'mooie zondagen' zou worden O-)
 
Super voor de tekst en uitleg mannen/vrouwen.
Dit is info waar ik wat mee kan.

De reden dat voor de 748 is dat deze wat 'tammer' is dan de 916 en grotere broers.
Dit ivm een wat eerdere ervaring op een Italiaan.
Geen idee of deze jongens vergelijkbaar zijn??

Heb dus al een keer een RSV Mille gehad, en eerlijk gezegd te hebben, die was mij
de baas.
(of ik ben gewoon lomp met het gas).

Voorbeeldje:
Rij in een bocht, met een auto voor mij, die naar mijn zin te langzaam ging.
Dus vol op het gas om er voorbij te gaan.
Jawel, in een bocht, en kijkend naar de mooie blauwe lucht..
Was wel SPANNEND, maar niet LEUK..
En ook een beetje een Japanse 600 stijl, in een bocht hangend en dan vol gas de bocht uit
versnellen.
Deed ik dus ook met (meer probeerde) met de RSV.
En wederom, wel SPANNEND niet LEUK.
(zelfde gekkigheid gehad met mijn 98ér R1 trouwens)

Daar de 748 'maar' onder de 100PK zit, beetje vergelijkbaar met mijn Jappie van 100PK

Ok, uiteraard is een Duc niet te vergelijken met een Jap.
Enige aanpassing in rijstijl is vereist :Y ..

Nogmaals,. jullie ervaringen zet toch wel toe aan denken..
Daar het alleen voor de 'mooie zondagen' zou worden O-)

Pas op! Van dit model heb ik zelf alleen ervaring met een 748, maar deze schijnt echt heel anders te rijden dan de grotere broers 916, 996 en 998: niet per se tammer.
Minder vermogen betekent niet altijd automatisch veiliger voor je rijbewijs.
Ga vooral proefrijden op verschillende modellen.
Voor alle modellen geldt wel: geef gas met gevoel (het blijven Italianen)
 
Als je een Mille al te veel vermogen vind hebben kan je inderdaad beter voor een 748 gaan.
Ik heb een Mille R gehad en vond die juist nogal futloos,maar die kocht ik na een Hayabusa. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerder uitgaan vd vermogensafgifte en die is juist bij de grotere broers vlak tov een 748. Kortom minder effect dat hij flink gaat accelereren, highsider effect, tijdens je bochten. Maarja, ieders zijn gevoel....

Ik weet van de mijne met 101pk op het achterwiel dat ik mijn handen vol aan heb maar nooit het gevoel dat hij de baas is, ik ben de baas en bovendien heb ik zelf de controle met mijn rechterhand. Maar juist voluit in de bochten: stabiliteit in bochten uit....basis idee toch.....

Proefrit zou je toch moeten maken....maar wil je het racy idee hebben dan maar de 748.

Iig met de vfr heb ik het racy effect als de extra vtec kleppen bijkomen vanaf 7k omw/min en door tot 13k... _O- mijn duc trekt lineair van 4-10k...Heeft ook wel wat maar ff aanzetten bovenin is er niet bij.


Belangrijkste is dat je eerst een goede 748 oid vindt....de rest is gevoel/voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit op een 916 gereden, wel eens op een 888 en een 848. De vermogensafgifte van een 748 is in verhouding wel heel anders. Een 748 is wat dat betreft een klein beetje vergelijkbaar met een japanse 600, pas wat hoger in de toeren (7k+) begint hij echt power te krijgen.

Ik zou zeggen, beide proefrijden :]
 
Na nog wat meer huiswerk te hebben verricht.
Toch maar besloten om het bij een 'foto aan de muur' te houden.

Verstand heeft gewonnen (ook voor het eerst).
En nee, ga ook niet proef-rijden, iets van het spek op een kat binden :+

Maar iig bedankt voor de eerlijke antwoorden mannen..
:t
 
Wat is duur?

Als bij een grote beurt je hele motor uit elkaar wordt gehaald en extra gecontroleerd wordt op de pijnpunten van het model, als de koppen eraf gaan en tevens je carter van binnen een visuele inspectie krijgt(inclusief lagerspelingcheck op het big end) en ook je kleppen ingeslepen worden en dat daarna de klepspeling op 1/100e pas wordt gemaakt en je daardoor minder vaak kleppen hoeft te stellen.

Of als je voor weinig een voelermaatje op bezoek krijgt en er verder wordt gedacht "If it ain't broke, don't bother and wait till it brakes" methode wordt toegepast en je een half jaar later alsnog een kapotte motor hebt en je nog een keer geld uit moet geven om het sluimerende probleem uiteindelijk weer op moet lossen.....

De Bottom line is,HOE LANG WIL JE ERMEE BLIJVEN RIJDEN?

Rij je er zeker nog 25.000 km mee dan is de grote Biggelbeurt niet duur, rij je 2000km en wil je dan weer iets anders..... dan kun je de normale manier aanhouden. (Wat Biggelaar overigens ook gewoon doet als je daarom vraagt.)

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, (of in dit geval misschien Bologna), maar de 748 uit bepaalde jaren is wel een veel geziene gast in de hoek van de versleten nokvolgers.(bij lage kilometerstanden kan dat nog best wel een issue zijn)
Reclamepraatje 8-)
 
Belangrijkste is dat de mijne het nog steeds probleemloos doet...... :o

En morgen dat het droog weer is..... :]
 
Laatst bewerkt:
Na nog wat meer huiswerk te hebben verricht.
Toch maar besloten om het bij een 'foto aan de muur' te houden.

Verstand heeft gewonnen (ook voor het eerst).
En nee, ga ook niet proef-rijden, iets van het spek op een kat binden :+

Maar iig bedankt voor de eerlijke antwoorden mannen..
:t
Zeker de vrij hoge onderhoudskosten die je van je plan afgebracht hebben?
Ik vind de 748 en 916 ook super mooi,maar ben toch voor een modernere Ducati gegaan,
onderhoudsintervallen zijn veel langer en zijn betrouwbaarder,al is het laatste meer een kwestie van goed onderhouden. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb diverse motoren gehad van Jap tot Duits,maar op 1 of andere manier koop ik toch steeds weer een Italiaanse motor :9~ 8-)
 
Laatst bewerkt:
Dan wellicht tot morgen (als je de Koningsasserdag in gedachten hebt).
Voor ons helaas ingeblikt, we hebben naderhand een extra passagier mee naar huis.
Ik hou buienradar nog wel in de gaten.......er is ook een opening in Zwolle. Uiteindelijk hangt het af of ik zin heb, vd week al genoeg gereisd.. ;)
 
Voor de beste antwoorden, toch maar hier vragen.
(en eigenlijk te lui om tig topics te moeten door snuffelen..)

Als Jappenman, vindt ik de lijnen van de 748 toch wel het mooist.
En speel al hééél lang met de gedachte om er een zondag fiets te nemen..
En dan ook echt heel lang.

Maar zoals iedereen die nooit geen Duc heeft gehad, kent men de verhalen wel over de Ducati's in de zinnen van stukga.....
(nee, wil niemand kwetsen).

Dus mijn vraag als komplete Duc leek..
Is het nu idd zo dat de 748's meer aandacht willen hebben, en meer/hogere onkosten hebben?
Of valt dat allemaal in de regel wel mee?
(ten opzichte van de Jappen)

En waar kan je beter een eerlijk antwoord krijgen dan hier on het Ducatisten gedeelte.
Ik weet een 748 te koop, Pm me maar voor meer info
 
Ik hou buienradar nog wel in de gaten.......er is ook een opening in Zwolle. Uiteindelijk hangt het af of ik zin heb, vd week al genoeg gereisd.. ;)
Zaterdag naar beide evenementen geweest...206km gereden.... :]

Frisjes en goed te doen,...
 
Terug
Bovenaan Onderaan