Ducati Deel #121 Xmas edition

Onderhoud is blijkbaar bij de nieuwe nauwelijks nodig
Bij de 950 elke 15000 olie en 30000 kleppen was vorig jaar nog 12 en 24
In de praktijk maakt het weinig uit want de mijne had 8500 km al de derde verversing
Gelukkig weet ik als automonteur het verschil tussen voorgeschreven onderhoudsinterval en benodigd interval.
Bij Citroën zijn er bedrijfsbusjes die 50.000km als verversingsinterval hebben voor de motorolie.
Persoonlijk houd ik het lekker bij max. 15000km of een jaar, dan kan je een stuk langer van je spulletjes genieten.
 
Gelukkig weet ik als automonteur het verschil tussen voorgeschreven onderhoudsinterval en benodigd interval.
Bij Citroën zijn er bedrijfsbusjes die 50.000km als verversingsinterval hebben voor de motorolie.
Persoonlijk houd ik het lekker bij max. 15000km of een jaar, dan kan je een stuk langer van je spulletjes genieten.

Elk jaar nieuwe in doen...of max 15000 km bij langere stukken..of 10.000 kortere ritjes.
Ik dus om de 3000 en elk jaar..
 
Welke kilometerstanden dan? En ik begrijp ook wel dat betrouwbaarheid afhankelijk is van hoe je ermee omgaat.
Is bij elke motor merk….ze kunnen allemaal stuk gaan.

Aantoonbare onderhoud en een stuk geluk moet je hebben….anders moet je niet aan beginnen.
 
Welke problemen?
In eerste instantie ging na 500km ofzo de koppelings cilinder op het blok lek.
1000km later bleek de 848 niet meer te laden, uiteindelijk was dat een stel afgebroken bouten van de stator, waarschijnlijk door een slechte reparatie van een eerdere eigenaar/monteur, getuige de blauwe kit die aan het deksel zat.
Dat was, ondanks dat ik alles zelf doe, een aardig prijzige reparatie met nieuwe stator, regelaar, accu, en een gebruikt statordeksel.

Elk jaar nieuwe in doen...of max 15000 km bij langere stukken..of 10.000 kortere ritjes.
Ik dus om de 3000 en elk jaar..
Ja, bij mij was het met de Audi vorig jaar ook wel 3500km tussen de verversingen :+
 
Waarom zoveel?
Ik had hem met 3500 km gekocht een demo ze hebben er toen nieuwe olie in gedaan, toen de jaarbeurs bij goed 8000 km dus 1000 , 3500 , 8000 km
Denk niet dat veel Ducati rijders 15000 km in een jaar doen dus beetje papieren interval
Kleppen bij 30000 km is wel lekker
 
Vraagje hier aan de mensen met kennis van Ducati:
Zag een Evo 848 op marktplaats. Lijkt mij een pracht fiets maar klopt dat ook? Ofwel, betrouwbaar, echt uniek, aanschaf waard?

≥ Ducati 848 Evo 2011 UNIEK — Motoren | Ducati — Marktplaats
Hoe verhoudt de prijs zich t.o.v. andere 848 evo's? Kijkend naar het aanbod op Marktplaats is dit zeker niet de goedkoopste.
Het spuitwerk mag er zijn, maar wat gebeurt er als je de 848 in de toekomst wil verkopen... Ik zou niet snel een overgespoten motor kopen. Bij Ducati Zaltbommel staat een 848 Evo te koop (hetzelfde bouwjaar en kilometerstand). Deze 848 is 800 euro goedkoper en waarschijnlijk krijg je er nog zes maanden garantie bij.

Bij een Ducati moet je er in ieder geval vanuit gaan dat de onderhoudskosten hoger zijn. Bij de aankoop van mijn 749 heb ik op de volgende zaken gelet:
- hij moet zo origineel mogelijk zijn (geen andere hendels, rem- en schakelset, knipperlichten, kentekenplaathouder of kuipwerk). Oftewel "onverprutst".
- ik wil in ieder geval de onderhoudsgeschiedenis van de laatste vier a vijf jaar weten (bij een motor van 16 jaar oud is het lastig om de volledige onderhoudsgeschiedenis te achterhalen).
- Als er accessoires gemonteerd zijn moeten dat "A-merken" zijn
- Bij een Ducati hoort (wat mij betreft) een andere demper of dempers
- Lichte schade is ok zolang de verkoper er eerlijk over is
- de slijtagedelen moeten in redelijke staat verkeren
- Liever niet te veel verschillende eigenaren
Met name punt 1 en 2 waren voor mij erg belangrijk met het oog op het aanschaffen van een Ducati.
 
Ik heb altijd begrepen dat de 848/1098/1198 allesbehalve probleemloos (:X) zijn, maar ik weet niet of ook echt zo is...
 
Ik heb altijd begrepen dat de 848/1098/1198 allesbehalve probleemloos (:X) zijn, maar ik weet niet of ook echt zo is...
Zoals gezegd, ik heb met de mijne wel het 1 en ander gehad(848), maar afgezien van de afgebroken stator bouten is eigenlijk alles onderhoud.(denk er ook om, mijn 848 staat inmiddels op 45.000km)
Dat ik er dan meteen voor kies om diverse dingen te upgraden( oberon koppelings cilinder, niet OEM stator en regelaar, bij lekke vorkkeerringen meteen nieuwe veren en achter shock) is een keuze die ik zelf maak, waardoor ik misschien wel goedkoper uit had kunnen zijn, maar nu heb ik wél delen naar mn zin.
 
Ik kijk weinig naar recente onderhoudsgeschiedenis.
Het is een duc. Bij aankoop krijgt ie volledig onderhoud.
Wat de vorige eigenaar gedaan heeft, ben je nooit zeker van.
 
Als ik mijn 848 tzt ga verkopen , zal dat ook een dingetje worden. Ook niet meer origineel. Maar wel beter dan een standaard. Evo. Met nieuwe onderdelen van o a Panigale als upgrade. 330 mm zwevende schijven. M50 remklauwen RSC rempomp Akrapovic TTX 36. Öhlins achter. Spider remschakelset verstelbaar. En verstelbare hoogteversteller.
 

Bijlagen

  • 61694632-E16E-4873-B55D-5E5BAA340B26.jpeg
    61694632-E16E-4873-B55D-5E5BAA340B26.jpeg
    452 KB · Weergaven: 21
Bij spuitwerk word ik altijd zenuwachtig, heeft de motor geen schade gehad?

Wat betreft betrouwbaarheid, alles staat of valt bij goed onderhoud. Ducati's zijn hier naar mijn mening net zo gevoelig in als andere motoren, enkel is het wat omslachtiger. Door het Desmo kleppen systeem en de distributieriemen kost het soms iets meer tijd en geld dan met de gemiddelde japanner. Maar die riemen heb je eens in de 5 jaar, dus als dat alles is...

Ik heb zelf met m'n 999 werkelijk 0 problemen gehad wat betreft betrouwbaarheid. Een 848 rijdt wel echt fantastisch. Ik heb nog niet eerder op een motor gereden die zo makkelijk de bocht in viel.
 
Mijn 848 is ook verre van standaard.
-Grootste deel zwart plastic vervangen voor Carbon
-Termignoni 70mm systeem
-Vorkpoten goud geanodiseerd en öhlins veren erin
-Öhlins achtershock van een 1098s
-Iets verhoogd smoke kuipruit
C02FCD79-E3B0-4A3D-9A99-C47D18E036C1.jpeg



Maar goed, ik (ver)bouw mn motor voor mezelf, niet voor een ander.
Daarnaast, op zolder liggen alle originele onderdelen nog, mócht ie ooit weg gaan en de nieuwe eigenaar heeft em liever origineel.
 
Dank allen voor de reacties. Motoren is emotie. Als ik op internet kijk zie ik ook wel goedkopere Duc's maar deze is in mijn ogen echt wel uniek en niet zo standaard. In ieder geval niet de kleurstelling. Uitgaande wat de verkoper zegt, pro-spuiter en afname keur denk ik dat het wel goed zit. Kijken naar de onderhoudsgeschiedenis is zeker een aanrader. Zal toch nog eens goed nadenken en de opmerkingen hier meenemen.
 
Bij spuitwerk word ik altijd zenuwachtig, heeft de motor geen schade gehad?

Wat betreft betrouwbaarheid, alles staat of valt bij goed onderhoud. Ducati's zijn hier naar mijn mening net zo gevoelig in als andere motoren, enkel is het wat omslachtiger. Door het Desmo kleppen systeem en de distributieriemen kost het soms iets meer tijd en geld dan met de gemiddelde japanner. Maar die riemen heb je eens in de 5 jaar, dus als dat alles is...

Ik heb zelf met m'n 999 werkelijk 0 problemen gehad wat betreft betrouwbaarheid. Een 848 rijdt wel echt fantastisch. Ik heb nog niet eerder op een motor gereden die zo makkelijk de bocht in viel.

5 jaarmet j riemen? Das best veel??
 
Ik snap niet zo zeer wat de angst voor spuit en schadewerk is. Ik heb 2 keer een schuiver gemaakt met een motor waarbij er delen vervangen en of gespoten moesten worden. Daarmee waren ze gewoon weer 100%.
 
Ik heb een 748E/998S/Hypermotard 1100S/1098S gehad en nu een 996SPS en de enige grote reparatie, waren de glijlager schalen bij de 748 (bj 2000) die onder garantie vervangen zijn (maar dat was een bekend euvel bij die serie) voor de rest weinig problemen gekend, ja een TPS die vervangen is en de spanningsregelaar, beide op de 996, maar die is al 25 jaar oud.......
 
grootste kostenposten zijn banden en brandstof:+
851 complete revisie bij 100.073km
ST4s schakelvork bij 60.000km
oh ja, bij de 851 en keer de spanningsregelaar, maar ja wat wil je dat is Japanse troep die ook bij Honda gebruikt wordt:?
 
grootste kostenposten zijn banden en brandstof:+
851 complete revisie bij 100.073km
ST4s schakelvork bij 60.000km
oh ja, bij de 851 en keer de spanningsregelaar, maar ja wat wil je dat is Japanse troep die ook bij Honda gebruikt wordt:?
mijn historie is wel bekend, grootste onkostenpost was de grote beurt bij vd Biggelaar met 78k….inmiddels 119k, de bekende SR en een tweedehandse stator van Rob…. _O-
 
Dank allen voor de reacties. Motoren is emotie. Als ik op internet kijk zie ik ook wel goedkopere Duc's maar deze is in mijn ogen echt wel uniek en niet zo standaard. In ieder geval niet de kleurstelling. Uitgaande wat de verkoper zegt, pro-spuiter en afname keur denk ik dat het wel goed zit. Kijken naar de onderhoudsgeschiedenis is zeker een aanrader. Zal toch nog eens goed nadenken en de opmerkingen hier meenemen.
Uiteindelijk is het jouw beslissing natuurlijk;). Het spuitwerk is smaakvol gedaan. Misschien is het wel een reden om de motor extra goed na te lopen op eventuele beschadigingen. Het is in ieder geval fijn dat er onlangs nog veel geld in de motor is gestoken.
Iedereen spreekt vanuit zijn of haar perspectief. Ik zou niet snel/nooit een motor kopen die overgespoten is, daar ik waarde hecht aan originaliteit op dat vlak. Helemaal als dat betekent dat de betreffende motor duurder is dan vergelijkbare motoren. In mijn beleving zou deze motor juist goedkoper moeten zijn;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan