Ducati Desmosedici RR in WK Superbikes

FalcoBas

MF veteraan
1 jul 2005
1.035
5
Nu Ducati een straatlegale Desmosedici heeft gemaakt, vraag ik me af waarom een team niet op het idee komt deze motorfiets in het Superbike-kampioenschap in te zetten. Ik bedoel, het is een straatfiets met vier cilinders, 989 cc, 200 pk, wat houdt ze tegen? De prijs misschien (65.000 euro)?
 
dan hadden ze niet die 1200cc regel in hoeven voeren

en ducati heeft al uitgelegt dat ze de 1098r (1200r what ever) hun "productie" fiets gaan inzetten

dus desmo16 rr gaat niet door ... (anders wordt straks sbk motogp ><)
 
Nu Ducati een straatlegale Desmosedici heeft gemaakt, vraag ik me af waarom een team niet op het idee komt deze motorfiets in het Superbike-kampioenschap in te zetten. Ik bedoel, het is een straatfiets met vier cilinders, 989 cc, 200 pk, wat houdt ze tegen? De prijs misschien (65.000 euro)?
Denk je werkelijk dat ze er niet aan gedacht hadden?

Maar ze racen om reclame te maken voor hun productie motoren , de desmosedici is niet echt een productie motor en is daarom ook niet gehomologeerd omdat er niet genoeg aantallen van gebouwd worden.En dus daarom uitgesloten van deelname .
 
Maar ze racen om reclame te maken voor hun productie motoren , de desmosedici is niet echt een productie motor en is daarom ook niet gehomologeerd omdat er niet genoeg aantallen van gebouwd worden.En dus daarom uitgesloten van deelname .

Ik snap dat het officïele Ducati fabrieksteam met de 1098 gaat racen, ze willen natuurlijk reclame maken voor deze motor en bewijzen dat ze daarmee de Japanners kunnen verslaan. Maar het zou natuurlijk een leuke stunt zijn als een kapitaalkrachtig privéteam een paar desmo16's op de kop tikt en daarmee ging racen. Tuurlijk is de desmo16 wel een productiefiets, ze gaan er 1500 van bouwen, dus wat aantallen betreft zou homologatie geen probleem moeten zijn. Petronas heeft een paar jaar geleden maar 100 FP1's moeten bouwen om mee te mogen doen, en dat was een fiets die ook oorspronkelijk in de MotoGP ingezet zou gaan worden. En de productie aantallen van de R7 zullen ook niet zo heel hoog hebben gelegen. Er staat me iets van bij dat Japanse fabrieken 200 stuks en andere fabrikanten 100 stuks moeten maken.

Dus ik zie nog steeds geen echt probleem, of het zou de beschikbaarheid van reserve-onderdelen moeten zijn, of - zoals eerder aangegeven - de aanschafprijs c.q. beschikbaarheid van de motoren.
 
Volgens Wikipedia :

Voor de jaren 2008 en 2009 geldt dat er minstens 1000 moeten worden geproduceerd.
Voor 2010 wordt dat verhoogd naar 3000 stuks
Superbike World Championship - Wikipedia
En dan kijken bij 2008 1200 twins

Als ze dus met de Desmosedicci willen gaan racen kan dat hooguit voor twee jaar


EgbertO
 
ik denk dat wel langer met de Desmosedicci mogen rijden dan 2 jaar maar wil men dat. wanneer een type gehomologeerd is kan je er mee racen. maar zoals eerder aangegeven is het maar een beperkte oplage, wat men altijd al deed om zo aan het minimum productie aantal te komen om met dat type fiets te mogen rijden.

maar de SBK is een klasse waar jan met de pet zich kan associeren met de motoren die daar worden gebruikt, dan val je dus terug naar de 1098, want wie een desmo RR wil hebben zal of een 999R moeten hebben om voorrang te krijgen bij de aanschaf er van of een smak geld mee moeten nemen
 
ik denk dat wel langer met de Desmosedicci mogen rijden dan 2 jaar maar wil men dat. wanneer een type gehomologeerd is kan je er mee racen. maar zoals eerder aangegeven is het maar een beperkte oplage, wat men altijd al deed om zo aan het minimum productie aantal te komen om met dat type fiets te mogen rijden.

maar de SBK is een klasse waar jan met de pet zich kan associeren met de motoren die daar worden gebruikt, dan val je dus terug naar de 1098, want wie een desmo RR wil hebben zal of een 999R moeten hebben om voorrang te krijgen bij de aanschaf er van of een smak geld mee moeten nemen
Kan altijd Appie vragen of hij d,r 1 voor mij wil kopen ;) :+
 
:+ :+ Nou reken maar dat de 1098 zijn werk wel doet , de desmosedici is gewoon overkil in de superbikes . Ciao. :P
 
Nu Ducati een straatlegale Desmosedici heeft gemaakt, vraag ik me af waarom een team niet op het idee komt deze motorfiets in het Superbike-kampioenschap in te zetten. Ik bedoel, het is een straatfiets met vier cilinders, 989 cc, 200 pk, wat houdt ze tegen? De prijs misschien (65.000 euro)?

Nee, aan de prijs ligt het niet. 65000 euro is een schijntje in vergelijking met wat een 999R in World Superbike trim kost voor een klantenteam. Een enkele 999R kost namelijk 120duizend Engelse ponden!!! (dus reken maar om...) ... exclusief onderhoud natuurlijk.
In tegenstelling tot wat de meese mensen denken hebben die WSBK machines minder gemeenschappelijk met de straatversies dan je zou verwachten. De gelijkenis op het oog tussen de WSBK race versie en de straatfiets... dat is gewoon een slimme marketingtruuk.

Hier een interview met Tardozzi over de kosten van een 999R in WSBK trim.

Let wel, ik heb het hier over de WSBK versies van de motoren. Dutch Superbikes oid is natuurlijk een heel ander verhaal...
 
denk het niet, een rr is wel bijzonder, maar een wsbk 1098 heeft natuurlijk meer vermogen, veeeeeeeeeeeeel betere vering en electronica en dan natuurlijk ook de remmen, die zullen ook wel heel veel beter zijn
 
Nee, aan de prijs ligt het niet. 65000 euro is een schijntje in vergelijking met wat een 999R in World Superbike trim kost voor een klantenteam. Een enkele 999R kost namelijk 120duizend Engelse ponden!!! (dus reken maar om...) ... exclusief onderhoud natuurlijk.
In tegenstelling tot wat de meese mensen denken hebben die WSBK machines minder gemeenschappelijk met de straatversies dan je zou verwachten. De gelijkenis op het oog tussen de WSBK race versie en de straatfiets... dat is gewoon een slimme marketingtruuk.

Hier een interview met Tardozzi over de kosten van een 999R in WSBK trim.

Let wel, ik heb het hier over de WSBK versies van de motoren. Dutch Superbikes oid is natuurlijk een heel ander verhaal...

Hij kost inmiddels 72.000. En die Petronassen staan nog steeds te koop.
petrfp1race04nx5.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan