Ducati fabrieksteam verlaat WSBK

Dani-81

MF veteraan
17 sep 2005
3.276
0
Ducati withdraws factory support for 2011

Ducati has won 13 of the 22 titles since the World Superbike Championship began in 1988.
Ducati will not compete in the 2011 World Superbike Championship in a factory-backed capacity, it has been announced.

The Italian manufacturer, the most successful brand in the history of the production-based series, has made the shock decision as part of plans to transfer its resources into product development instead.

As a result, it will scale back its direct involvement in the championship but will continue to provide some support to customer teams.

“This decision is part of a specific strategy made by Ducati, the aim being to further increase technological content in production models that will arrive on the market in the coming years,” said Ducati CEO Gabriele Del Torchio.

“In order to achieve this objective, the company's technical resources, until now engaged with the management of the factory Superbike team, will instead be dedicated to the development of the new generation of hypersport bikes, in both their homologated and Superbike race versions.

“I would like to thank Nori and Michel, and all of the riders that have contributed to the great history of Ducati in Superbike, but above all the Ducati employees; it is their hard work and professionalism that has allowed us to achieve such important results.

“A big thank you also to all of the partners that have supported us, first and foremost Xerox of course. I would also like to acknowledge the Flammini brothers who have managed the championship for so long, and the FIM, the organization with which we have continuous, constructive relations.”

Ducati's official withdrawal will come as a major blow to the World Superbike Championship, not least because of the manufacturer's immense success at this level over the years and marketing pull.

Since 1988, Ducati has won 16 titles, 285 wins and 704 podiums - no other manufacturer can get close to these tallies.

While Ducati has always been well represented by customer teams, not least in 2010 with Carlos Checa leading the factory outfit for Althea Racing, it remains to be seen exactly what support they will offer in 2011.

Nonetheless, Ducati maintains the customer teams will be well looked after.

"The task of testing innovative technical solutions in Superbike racing will therefore be entrusted to external
teams in the coming years, teams that will have the chance to receive technical support from Ducati
personnel.

"This choice will allow the teams to benefit from even more competitive machines and parts."

Ducati's announcement comes as they are on the cusp of losing their manufacturers' crown to Italian rivals Aprilia.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel heel erg schokkend nieuws inderdaad! Zouden de prestaties van het Ducatifabrieksteam, en de overstap van Rossi naar Ducati in de GP's daar wat mee te maken hebben?
 
Dat is wel heel erg schokkend nieuws inderdaad! Zouden de prestaties van het Ducatifabrieksteam, en de overstap van Rossi naar Ducati in de GP's daar wat mee te maken hebben?

Het zal mij niets verbazen als dat een rol heeft in deze beslissing.
 
zoals ik 't lees.. wordt de kennis uit 't wsbk nu gebruikt, voor nieuwere/betere weg-motoren te realiseren.. :/

zeg maar 't zelfde wat Triumph deed in het eerste seizoen van de 675.. privé team volledige support geven (als 't dan fout gaat, sta jij als fabrieks-team niet voor l*l) om vervolgens, met 'n paar nieuwe technieken o.i.d. over 2 jaar weer in 't hele circus te stappen. :Y

Magoe, geloof niet dat Rossi zoveel teweeg brengt dat ze bij Ducati zo'n succes story als wsbk over boord zetten.. :N Of 't moet financieel zo'n aanslag zijn om de Doctor te laten rijden, dat 't om economische redenen wordt stop gezet :')
 
Ik snap het echt niet. Hoe kunnen ze dit nou doen?
Schijnbaar vindt Ducati het niet zo leuk dat de WSBK meer en meer met prototype onderdelen werkt, dat wordt ze te duur. Daarnaast zijn ze met hun tweecylinders niet zo competitief meer, dus moeten ze er meer geld tegenaan gooien én winnen ze nog niks...

Je zou misschien graag zien dat je Rossi de schuld kunt geven, maar neem één blik naar de huidige stand van het Xerox Ducati team en je weet genoeg.
 
*slik* :? Het gaat inderdaad niet lekker dit jaar, maar een fabrieksteam hoort toch wel in het SBK. Het houd het niveau in ieder geval hoog.
 
Een superbike zonder ducati is een grote aderlating '( .
Enerzijds uiteraard voor de ducatisti anderzijds ook voor de "haters",alles is nu 4 cilinder en valt er niks meer te "zeiken" :P .

Na 22 jaar,ik weet nog de eerste keer op assen,1996 fogarty(toen op honda :P ) versus kocinski op ducati,maakte flink wat indruk toen die twins langs kwamen bulderen :Y
Helaas de komende tijd even niet ;(
 
Laatst bewerkt:
Een superbike zonder ducati is een grote aderlating '( .
Enerzijds uiteraard voor de ducatisti anderzijds ook voor de "haters",alles is nu 4 cilinder en valt er niks meer te "zeiken" :P .
Zo'n ramp is het ook niet hoor

Ze gaan alleen niet door met het fabrieksteam, maar er zullen nog wel ducati's blijven die voorin meerijden, misschien zelfs wel kampioen worden :)

Ze doen 't gewoon net als Honda. Want Ten Kate is toch ook geen echt fabrieksteam :? Ze krijgen wel technische ondersteuning van HRC, maar dat krijgen de privé ducati's ook wel denk ik
 
Ik vind het een beetje zwak van Ducati om te stoppen met een fabrieks team.
Nu het een jaar niet zo gaat als verwacht, want Ducati had verwacht dat ze om de titel hadden kunnen strijden met Haga en Fabrizio. Maar dit jaar is gewoon een ramp jaar, Dan vind ik het jammer dat er volgend jaar geen fabrieks team meer is...
 
:o Denk je even op het forum te komen...

Geen Xerox Ducati volgend jaar!! Fabrizio naar Cal zijn plaats en haga naar Kawasaki.
 
Een superbike zonder ducati is een grote aderlating '( .
Enerzijds uiteraard voor de ducatisti anderzijds ook voor de "haters",alles is nu 4 cilinder en valt er niks meer te "zeiken" :P .
Nou, het is de vraag wie er nou eigenlijk aan het zeiken =is natuurlijk:
Ducati hints regulations affected pull-out decision

Jarenlang was de superbikes een ducati-cup met 750cc viercilinders als tegenstanders en nu rijden de 1000cc vierpitters nog met restrictors omdat de ducatis ze anders niet bij kunnen houden... ;)
 
Nou, het is de vraag wie er nou eigenlijk aan het zeiken =is natuurlijk:
Ducati hints regulations affected pull-out decision

Jarenlang was de superbikes een ducati-cup met 750cc viercilinders als tegenstanders en nu rijden de 1000cc vierpitters nog met restrictors omdat de ducatis ze anders niet bij kunnen houden... ;)

The following Engine configurations compose the Superbike class.
Homologation Homologation Engine configuration Minimum Diameter
Year valid for and displacements weight of restrictor
Until 2006 5 years Over 750cc up to
(included) 1000cc 2 cylinders 162 kg n/a (*)
**(1000cc 2 cylinders)
As from 2006 5 years Over 750cc up to
1000 cc 3- cylinders
and 1000cc 4 cylinders
162 kg n/a (*)
**(1000cc 3 & 4 cylinders)
As from 2008 5 years Over 850 cc up to
1200cc 2 cylinders 168 kg 50 mm
**(1200cc 2 cylinders)
(*) n/a = not applicable
(**) Reference used in the Articles hereunder

volgens officieel fim regelement :

http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/Codes_et_reglements/REG_SBK_SS_SST_Eng.pdf pagina 52 :Y

Kan het fout hebben maar lijkt erop : geen restrictors 1000 cc
 
Laatst bewerkt:
Kan het fout hebben maar lijkt erop : geen restrictors 1000 cc
Je heb gelijk. Bij 2 cilinders is een 50mm inlaatrestrictor verplicht, bij 4 cilinders is de inlaat vrij.

Edit:
Volgens mij waren een paar jaar terug, toen zowel 2 als 4 cilinders maximaal 1000cc waren, restrictors voor 4 cilinders wel verplicht. De 2 cilinders waren toen vrij.
 
Laatst bewerkt:
En hoe moet dat bijvoorbeeld met de SBK in Assen, waar de Ducatisten tot nu altijd te gast waren van Ducati? Heeft iemand daar al aan gedacht? Is ook voorbij natuurlijk nu ze zich terug trekken.
 
En hoe moet dat bijvoorbeeld met de SBK in Assen, waar de Ducatisten tot nu altijd te gast waren van Ducati? Heeft iemand daar al aan gedacht? Is ook voorbij natuurlijk nu ze zich terug trekken.
lijkt me vrij simpel he, als ze te gast waren bij ducati, en ducati is er niet zijn ze ook niet meer te gast bij ducati.

voor de rest is het altijd jammer als een team zich terugtrekt vind ik.
 
Rare stap van Ducati, het enige waarvan ducati bekend is zijn hun super racers. Uit sbk :S vind ik persoonlijk domme move ik hoef geen ducati meer :P ben nu meer yamaha fan
 
Dit stukje kan ik niet helemaal rijmen met de stap die Ducati zet :?

will instead be dedicated to the development of the new generation of hypersport bikes, in both their homologated and Superbike race versions.

Is het niet juist zo, dat een groot deel van de ontwikkeling van hun straatmodellen afhangt van de technieken die ze opdeden in het WSBK :? Maar goed ... als ze wel technische ondersteuning kunnen verlenen aan bijvoorbeeld Althea Ducati dan rijdt "hun" merk zich voor minder centen alsnog in de kijker :Y
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan