Ducati fabrieksteam verlaat WSBK

Dit vind ik samen met de 916 de mooiste die ze ooit gemaakt hebben.
full
 
Word zeker emotioneel dit weekend, niet alleen bij Ducati, maar ook bij BMW:
Tardozi mag de pits niet meer in en er zijn zelfs monteurs die willen gaan staken...

Bron: crash: Tardozzi leaves BMW

Davide Tardozzi splits from BMW, some mechanics threaten to strike at this weekend's Magny-Cours finale.
Reports in the European press claim that team manager Davide Tardozzi has split from BMW with immediate effect, meaning he won't be present for this weekend's Magny-Cours World Superbike season finale.

Some reports say Tardozzi was sacked by BMW, others that he chose to quit due to irreconcilable differences.

Tardozzi made the surprise decision to leave the factory Ducati team at the end of last season, after helping the Italian brand claim 16 WSBK titles.

This year, the second for BMW in WSBK, the S1000RR has taken its first two podiums and a pole position, all with Troy Corser, although the Australian is only tenth in the championship.

Tardozzi's sudden exit isn't the only trouble brewing at BMW, which recently announced the signing of Leon Haslam for next season.

The non-German mechanics are threatening to strike this weekend due to a lack of pay and uncertainly over 2011 contracts.
 
Laatst bewerkt:
Ducati is gewoon een slechte verliezer. Ze hebben er alles aan gedaan om de regels hun kant op te buigen zodat ze nog enigszins competitief zouden zijn. Het vals spelen heeft niet geholpen en nu stopt men er maar mee.
 
Laatst bewerkt:
Ducati is gewoon een slechte verliezer. Ze hebben er alles aan gedaan om de regels hun kant op te buigen zodat ze nog enigszins competitief zouden zijn. Het vals spelen heeft niet geholpen en nu stopt men er maar mee.

Oud zeer?

Ducati heeft idd jaren voordeel gehad,totdat in 2003 bijna alle japanse fabrieken eruit stapten,Flammini kreeg toen bijna een hartwip. :Y
Het huidige regelement(alweer enkele jaren oud) is door alle partijen getekend,en neem van mij maar aan als iemand het toen(en nu)niet zag zitten was het er niet gekomen :N
Ducati zal natuurlijk nooit(officieel) toegeven dat je uit een 4 cilinder 1000cc nu eenmaal meer jus haalt dan uit een 2 cilinder 1000cc :P .
Vandaar die 1200 cc(met allerhande voorwaarden),daar de 999 nog verder opfokken te veel ging kosten.
Dat ze nu uit de wsbk stappen heeft volgens mij andere redenen :Y
 
het ontbreken van een off. ducati fabrieksteam zal zeker een groot gemis zijn voor het wsbk, vergelijkbaar met het stoppen van ferrari in de F1. '(

Ducati was er altijd bij, ook in slechte tijden.

Hopelijk blijft ducati wel een beetje investeren/ontwikkelen voor de priveteams en komen ze over een tijdje inderdaad terug met een fabrieksteam.

Ik denk niet de de salarissen van de coureurs het grootste probleem zullen zijn. De ontwikkelingskosten zijn volgens mij veel duurder.

Als Ducati denkt met de huidige fiets niet om het kampioenschap te kunnen strijden, snap ik best dat ze een jaartje (of 2) stoppen om met een nieuwe terug te komen
 
Ik hoorde dat ducati met een korte slag 1200cc 2 cilinder bezig is die rond de 14000 toeren z'n topvermogen moet gaan leveren. Daarmee willen ze dan ook terugkomen in 2012
 
Ik hoorde dat ducati met een korte slag 1200cc 2 cilinder bezig is die rond de 14000 toeren z'n topvermogen moet gaan leveren. Daarmee willen ze dan ook terugkomen in 2012

Dat stond idd in de strada enige tijd terug,het is nogal ,14000 rpm ,met 2 van die pannekoeken :o
 
Ik hoorde dat ducati met een korte slag 1200cc 2 cilinder bezig is die rond de 14000 toeren z'n topvermogen moet gaan leveren. Daarmee willen ze dan ook terugkomen in 2012

Onderstaand verhaal van de site van Motorfreaks:

Het 2011 seizoen moet nog gaan beginnen, maar de eerste geruchten doen op Internet al de ronde over een nieuwe Ducati superbike, die in 2012 de huidige 1198 moet gaan vervangen. Gesproken wordt over een fiets met carbon monocoque frame die 20 pk meer en 10 kilo minder heeft dan de huidige machine.

thumb_Ducati_Superquadrata.jpg


Het is geen publiek geheim dat in Italië in het diepste geheim wordt gewerkt aan een opvolger van de huidige 1198, maar hoe de fiets er qua techniek uit zal komen te zien is vooralsnog de vraag. Het biedt in ieder geval ruimte aan speculanten die beweren - al dan niet met 'inside information' te weten wat we in 2012 van de Italianen kunnen verwachten.

Zo zal Ducati's nieuwe superbike volgens onze Britse collega's van Visordown (het voormalige TWO magazine) worden aangedreven door een compleet nieuw ontwikkelde V-Twin met zwaar oververkante boring/slag verhouding, ofwel een ultrakorte slag en grote boring. Het door de Italianen tot Superquadrata (wat oververkant betekent) gedoopte motorblok werd door Ducati al ontwikkeld voor toepassing in de MotoGP, maar moest uiteindelijk het veld ruimen voor de V4. Bij het Amerikaanse weblog Asphaltandrubber gaan ze nog een stap verder door te stellen dat die motor 20 pk sterker zal zijn dan de huidige 1198, waarmee het vermogen van de tweecilinder op hetzelfde niveau komt als de huidige ZX-10R en S1000RR.

Ook wordt gesuggereerd dat de Superquadrata in een carbonfiber monocoque chassis zal worden opgehangen, dat niet zozeer een frame is maar meer een airbox waar alle andere delen aan zijn opgehangen. Het motorblok maakt daarbij als dragend deel uit van het rijwielgedeelte. Zo zal een deel van de monocoque de cilinderkop met het balhoofd verbinden terwijl een ander deel het carter met de achterbrug verbindt. Ofwel, een soortgelijke constructie als Ducati bij de GP9 en GP10 MotoGP racers heeft toegepast. Volgens de Amerikanen zou de fiets zo'n 20 pond (iets meer dan 9 kilo) lichter zijn dan de huidige 1198.

Vooralsnog is het allemaal speculaas, want niet verkeerd is rond de tijd van Sinterklaas, maar er zou best wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten. Het is in ieder geval een interessante ontwikkeling die we op de voet zullen blijven volgen.

Bron: Visordown en Asphaltandrubber

Update:
We hadden het artikel nog maar koud gepubliceerd toen we vanuit Italië uit betrouwbare bron (de om begrijpelijke redenen anoniem wenst te blijven) aanvullende informatie kregen over Ducati's ophanden zijnde nieuwe Superbike.

Volgens de insider is Ducati volop bezig aan een compleet nieuw concept, dat een ware revolutie zal gaan betekenen op supersport gebied. Het probleem van de huidige 1198 is dat het concept van de L-Twin in een trellis buizenframe compleet is uitontwikkeld binnen de huidige reglementen van het SBK en er geen ruimte meer is voor verbetering. Hetgeen op circuits het afgelopen jaar al pijnlijk duidelijk is geworden, waar menig klantenfiets sneller was dan de échte Corsa fietsen. Dat was in het verleden wel anders.

Om de nieuw ingeslagen weg te begrijpen moet eerst duidelijk worden gemaakt waarom de huidige 1198 aan het eind van zijn Latijn zit. De motor is qua concept nog steeds gelijk aan de 851 waarmee Ducati het SBK avontuur alweer meer dan twintig jaar geleden begon en al die tijd redelijk succesvol is geweest. Doordat Ducati gebruik maakte van een L-Twin (één staande en één naar voren liggende cilinder) in een trellis buizenframe was men beperkt in de mogelijkheden.

Zo vergt een L-Twin qua inbouw meer ruimte, wat door Ducati moest worden gecompenseerd door toepassing van een korte achterbrug, en daar zit 'm de kern van het probleem. Een korte achterbrug biedt namelijk minder tractie dan een lange achterbrug (waar alle Japanse fietsen de laatste jaren op zijn overgestapt). Hetgeen Ducati het afgelopen jaar in het SBK pijnlijk duidelijk werd. Haga klaagde het hele jaar over gebrek aan mechanische tractie, met als resultaat óf teveel wielspin óf te veel ingrijpen van Ducati's uitstekende magnetti-Marelli Traction Control systeem wat weer een verlies aan vermogen betekende.

Kort gezegd was het binnen het huidige concept onmogelijk geworden het in de loop der jaren enorm gegroeide vermogen van de Twin nog op het asfalt te krijgen. Daarnaast heeft een dikke hoogvermogende Twin om goed te kunnen ademhalen een behoorlijk grote airbox nodig (minimaal 9x de cilinderinhoud) wat het huidige trellis buizenframe onmogelijk maakte. Om dus verder te kunnen komen in het SBK moest men bij Ducati uit een compleet nieuw vaatje gaan tappen.

Tot zover de oude fiets, nu het nieuws. Onze insider wist te bevestigen dat bij Ducati inderdaad een nieuwe Twin is ontwikkeld en dat men gaat afstappen van het trellis buizenframe. Net als de MotoGP racers gaat de nieuwe SBK fiets gebruik maken van een monocoque constructie waarvan nog niet bekend is of deze uit carbonfiber of aluminium wordt vervaardigd. Momenteel worden beide constructies getest, maar omdat de fiets ook op straat zal moeten rijden zal naar verwachting Ducati voor de aluminium optie kiezen.

Voordeel van deze constructie is:

  • ze kunnen met een kortere wielbasis rijden en met langere achterbruggen, net als de Japanners.
  • ze hebben megaplaats om megagrote airboxen te plaatsen om de twin van voldoende adem te voorzien.
  • ze lossen meteen een ander SBK probleem op: de benzinevoorraad kan groter, zonder een grotere tank 'op een frame' te hoeven monteren. Het monocoque design biedt plaats genoeg om de tank 'in het frame' te kunnen monteren.

Ducati heeft dus ingezet op een monocoque constructie, die lichter en compacter is dan het huidige concept en ruimte biedt voor de korte wielbasis, lange achterbrug en grotere benzinetank (daar waar je 't gewicht wilt hebben). Al in maart 2010 was op Motorfreaks te lezen dat Ducati hiervoor patent had aangevraagd, en ook toen vroegen wij ons af of dit de basis zou zijn van Ducati's nieuwe Superbike.

Het nieuwe monocoque concept biedt tevens nieuwe mogelijkheden voor een V-Twin (inderdaad, geen L-Twin meer) krachtbron, die nog steeds een desmodromische vierklepper is, maar waarvan de slag ultrakort zal zijn. Volgens onze insider heeft de twin, die geen Testastretta (wat smalle kop betekent) maar Superquadrata (wat oververkant betekent) zal gaan heten, een slag van slechts 60,6 mm, wat aanzienlijk korter is dan de 67,9 mm van de huidige 1198. Een korte slag betekent hogere toerentallen, en hogere toerentallen staat weer gelijk aan meer vermogen.

Onze insider wist tevens te vermelden dat Ducati al ver gevorderd is met de nieuwe fiets. In 2011 zal door de fabriek volop worden getest, waarna de motor eind volgend jaar op de 69e EICMA in Milaan zal worden gepresenteerd. In 2012 zal Ducati met de nieuwe Superquadrata weer zijn opwachting weer gaan maken in het SBK.
 
Laatst bewerkt:
En hier de patenten van Ducati inzake het monocoque concept (Bron: Motorfreaks)

Heeft het conventionele frame zijn langste tijd gehad? Ducati heeft in Amerika een aantal patenten laten vastleggen voor een modulair motorontwerp, waarbij het frame is komen te vervallen en alle componenten direct aan het motorblok worden geschroefd.

thumb_Ducati_frameless_motorcycle_patent_1.jpg


Uit de gepatenteerde schetsen is duidelijk zichtbaar hoe het nieuwe concept is opgebouwd. Het Ducati kenmerkende trellis buizenframe is komen te vervallen, in plaats daarvan zijn zadelunit, balhoofdpartij en achterbrug rechtstreeks aan het motorblok gemonteerd.

thumb_Ducati_frameless_motorcycle_patent_3.jpg


thumb_Ducati_frameless_motorcycle_patent_4.jpg


De balhoofdpartij is het sleutelelement in deze constructie, en dan vooral de box-constructie waar het balhoofd aan is bevestigd. Ontworpen om enerzijds het krachtenspel van de motorfiets op te vangen en anderzijds om functioneel als airbox te fungeren.

Ducati_frameless_motorcycle_patent_2.jpg
 
Dit is de GP9 machine volgensmij... maar deze kant gaat het wel op...

korte slag, grote boring, wel een L-twin en enkelzijdige brug
 
En hier de patenten van Ducati inzake het monocoque concept (Bron: Motorfreaks)

Heeft het conventionele frame zijn langste tijd gehad? Ducati heeft in Amerika een aantal patenten laten vastleggen voor een modulair motorontwerp, waarbij het frame is komen te vervallen en alle componenten direct aan het motorblok worden geschroefd.

[afbeelding]

Uit de gepatenteerde schetsen is duidelijk zichtbaar hoe het nieuwe concept is opgebouwd. Het Ducati kenmerkende trellis buizenframe is komen te vervallen, in plaats daarvan zijn zadelunit, balhoofdpartij en achterbrug rechtstreeks aan het motorblok gemonteerd.

[afbeelding]

[afbeelding]

De balhoofdpartij is het sleutelelement in deze constructie, en dan vooral de box-constructie waar het balhoofd aan is bevestigd. Ontworpen om enerzijds het krachtenspel van de motorfiets op te vangen en anderzijds om functioneel als airbox te fungeren.

[afbeelding]

Mmmm,een beetje het John Britten idee dus.

full
 
Klopt,ik heb hier al eens eerder wat van gezien.
Leuke info,en iedereen maar denken dat het budget op was ivm de komst van Rossi 8-)
 
Mmmm,een beetje het John Britten idee dus.

[afbeelding]

Ook Britten, maar het oorspronkelijke idee is van Colin Chapman. De lotus 49b had in 1967 als eerste een monocoque constructie waarbij de motor als dragend deel voor ophanging en cockpit fungeerde.

Lotus-49-Cosworth_23.jpg


Steeds meer ideëen van Britten en MotoCyz doen intrede bij de fabrieksjongens. Yamaha gebruikt reeds tegengesteld roterende nokkenassen om zo de gyroscopie op te heffen.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan