ducati goed of slecht?

tippie!

Rookie
9 jun 2004
18
0
rucphen
Hoi, ik heb vandaag een ducati 400 ss uit `92 gekocht en vroeg me af of ze motorisch wel een beetje betrouwbaar zijn.
Ik weet dat het een beetje laat is, ik heb hem nl. al gekocht, maar vroeg het me toch af.
Hij maakt wel een ongelooflijk mooi geluid en rijd erg lekker. had misschien wat sneller gemogen, maar een duc is een duc, toch?? *D
 
niet goed maar FANTASTISCH !!!

:9 :] :} :] :} :)

Die 2-cilinder 2-kleppers zijn niet kapot te krijgen. Ik heb nu al 80.000 km op mijn M750 e^n geen enkel motorisch probleem gehad ooit. Ik heb ook al "oude" SS'en gezien met 100K km, en zelfs 150K kms op de klok.
 
in ieder geval zijn die 400'tje zeldzaam. Heb vorig zelf op het punt gestaan eentje te kopen, enkel maar om 'm te hebben. Rood met wit kader. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik pas mijn ST4 gekocht had en 3 bikes een tikkie te veel was. Moet ze ook nog ergens kunnen parkeren, eh....
 
Zijn ze echt zo zeldzaam??
Ik heb trouwens een foto gevonden op de pagina van het bedrijf waar ik hem gekocht heb.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/97394/5cbbaf9a4094d949656fb55905156a53 (retrieveimage.gif)​
 
En alweer tot uw dienst:

full
 
de mijne heeft 34000 km gelopen en nog nooit een probleem gehad


[-imgatt]

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/97398/73d8fcb3932df6dd18ea77c3b512de73 (index.jpg)​
 
Een Ducati 400 SS is niet leuk hoor. Je mist het vermogen zoals een viercylinder 400 dat heeft en je mist de vette klappen zoals een grote twin dat heeft.

Stuurt lekker, maar je zal waarschijnlijk vrij snel puf tekort komen. Een motor als een CB-1 draait rondjes om een Ducati 400 SS...
 
aangezien het topic goed of slecht heet is het niet eenvoudig om tot een eenduidig antwoord te komen.
mensen die denken dat een duc een soort mooie japanner is vinden hem waarschijnlijk slecht.
het rijdt en stuurt italiaans goed en heeft dus een enorme funfactor.
je zal hem echter met liefde moeten behandelen, als je hem net als een jap vanaf de koude start tot aan het rode gebied doortrekt zal hij al gauw olie gaan zweten en steeds meer gebreken vertonen.
behandel hem met liefde en probeer niet op olie, filters en onderhoud te besparen dan heb je een fijne fiets.
veel plezier ermee :}
 
Dus een japanse motorfiets kun je direct na een koude start gelijk de toerenbegrenzer injagen? Gaaf!

aangezien het topic goed of slecht heet is het niet eenvoudig om tot een eenduidig antwoord te komen.
mensen die denken dat een duc een soort mooie japanner is vinden hem waarschijnlijk slecht.
het rijdt en stuurt italiaans goed en heeft dus een enorme funfactor.
je zal hem echter met liefde moeten behandelen, als je hem net als een jap vanaf de koude start tot aan het rode gebied doortrekt zal hij al gauw olie gaan zweten en steeds meer gebreken vertonen.
behandel hem met liefde en probeer niet op olie, filters en onderhoud te besparen dan heb je een fijne fiets.
veel plezier ermee :}
 
Of dat echt verstandig is is een tweede maar ja de jappen zijn in het algemeen iets steviger, de Italianen hebben meer liefde nodig, maar dat komt omdat een Italiaan echt een eigen karakter (of moet je zeggen een eigen wil?) heeft.
 
Ik heb na 3 Japanners een '93-er duc 750 ss met 43 kkm gekocht en met 61 kkm weer ingeruild. Motorisch geen problemen; alleen wat met de choke (garantie; plunjers kapot) en op 't laatst wat electraproblemen.
Ik rijd nu Cagiva maar met 't duc 900 ss (ie) blok aan boord; ben nu aan de 20 kkm beurt toe. Ook geen problemen met het blok (wel accu en balhoofdlagers).

T.o.v. de Japanners zal je idd wel vermogen missen en wat meer preventief onderhoud moeten plegen. Intervallen tussen beurten is juist weer wat groter, en wat mij betreft zijn er maar weinig Japanners die 't halen bij de uitstraling van Italiaanse fietsen in 't algemeen en Ducati in het bijzonder.
 
Dus een japanse motorfiets kun je direct na een koude start gelijk de toerenbegrenzer injagen? Gaaf!

het kan blijkbaar want ik kom regelmatig mensen tegen die het regelmatig doen.
dat heeft waarschijnlijk te maken met de persoonlijke binding die mensen hebben met hun fiets.
het is kennelijk niet mogelijk een relatie te hebben met een japanner.
het zal wel zitten in het onvermogen dat japanners hebben om persoonlijkheid te bezitten.
van een duc hou je of niet dat is pure liefde, dan geef je hem(haar) ook koosnaampjes en voel je medelijden als hij iets mankeert.
een jap woon je uit en als hij stuk is en niet economisch te repareren koop je gewoon een nieuwe.
 
Dat is natuurlijk gelul van de bovenste plank: ook met een Jap kun je een emotionele band hebben.
Dan zijn het meestal wèl oudere of zeldzame modellen,okee.
Ikzelf rij met/op twee XS-sen 750,de beruchte driecylinder uit eind jaren '70: ik zeg berucht,want er waren nogal wat kinderziektes met het eerste model,waardoor de motor gedoemd was tot een kort bestaan...er rijden er ook niet veel meer van rond (mede door de leeftijd).
Maar wat dacht je bijvoorbeeld van de CB750,of een 'Black Bomber',een 'waterorgel' (Suuz GT750),of een Z900 om maar eens een paar voorbeelden te noemen?
Te oud; goed de NR750,de eerste 'Fireblade',of de nieuwe Kawa Z-serie met die mooie RVS pijpen??
Dat zijn niet alleen fietsen voor-de-mooi,neem van mij aan dat die ook met liefde/respect worden behandeld.
Meer liefde dan met de wedergeboorte-modellen van Laverda,Benilli of MV.
 
Dat is natuurlijk gelul van de bovenste plank: ook met een Jap kun je een emotionele band hebben.
Dan zijn het meestal wèl oudere of zeldzame modellen,okee.
Ikzelf rij met/op twee XS-sen 750,de beruchte driecylinder uit eind jaren '70: ik zeg berucht,want er waren nogal wat kinderziektes met het eerste model,waardoor de motor gedoemd was tot een kort bestaan...er rijden er ook niet veel meer van rond (mede door de leeftijd).
Maar wat dacht je bijvoorbeeld van de CB750,of een 'Black Bomber',een 'waterorgel' (Suuz GT750),of een Z900 om maar eens een paar voorbeelden te noemen?
Te oud; goed de NR750,de eerste 'Fireblade',of de nieuwe Kawa Z-serie met die mooie RVS pijpen??
Dat zijn niet alleen fietsen voor-de-mooi,neem van mij aan dat die ook met liefde/respect worden behandeld.
Meer liefde dan met de wedergeboorte-modellen van Laverda,Benilli of MV.

inderdaad dat zijn klassiekers.
ik weet niet of je het nog kan herinneren maar begin jaren tachtig kocht je voor weinig een ouwe z900 die spoot je dan op een middag kawagroen en kon je iedereen bij het stoplicht eruit rijden, dan deed je toch wel een jaar met zo'n gebakje en kocht je weer een andere.
ik ken mensen die met die dingen 1500 km met een achterband deden.
het is niet voor niets dat het nog steeds barst van de oude europeanen en je bijna geen oude jap meer vind ondanks dat daar veel meer van gemaakt zijn.
het is gewoon een andere mentaliteit van de kopers
ga eens kijken wat de vraagprijs is van een vijf jaar oude fireblade en ga mij dan nog eens vertellen dat de eigenaar van zijn fiets houdt, hij wil gewoon een nieuw speeltje.
pas als ze bijna uitgestorven zijn ontdekken mensen als jij dat het boeiende fietsen zijn en steken geld en moeite in zo'n ding
dat gaat overigens ook op voor de meeste "nieuwe" oude europeesche merken
 
Ja weltrusten: in de jaren '80 kocht je ook een 'Liberator' voor een kratje pils,motoren waren sowieso geen donder waard toen (europees,amerikaans of japponnees).
-dat een Z-rijder z'n fiets toen groen spoot gebeurt nu nog (zij het matzwart,maar uit "hetzelfde" Gamma-spuitbussie).
-oproken van een achterband is al zo oud als het verschijnsel 'motorfiets', dat voorrecht ging in de jaren ervoor naar de engelse fietsen.
-dat er in verhouding weinig oude jappen rijden heeft te maken met de wegwerpcultuur van de jaren '80 en '90,plus het feit dat een jap relatief duur is om te restaureren/reviseren,vergelijk bijvoorbeeld maar eens met een H-D/BMW.
-zie jij ook nog veel oude Italianen dan? Ik kan de 851's,de 3L's (Lav) en LeMans1-en op een hand tellen...

Dit niet om je af te kammen, maar merk/type heeft geen ene ruk met affiniteit te maken.
Er rijden genoeg Goldwing-rijders en Firebladerijders met Honda-ondergoed rond, net alsdat er ook Jawa-mensen zijn die hetzelfde hebben.
Idioten die hun fiets in zo kort mogelijke tijd proberen te trashen vind je ook onder Ital-rijders, daar doet een gemiddeld Duc-rijder niet voor een Japsport-rijder onder...
Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten, wat jij mooi vindt vindt een ander om te kotsen etc.
Wees blij dat dit zo is: als we allemaal dezelfde smaak hadden lagen we allemaal bij elkaar in één bed!
En reden we waarschijnlijk allemaal XS750-caféracers... O-) ;)
 
hmm, wil me er toch even mee bemoeien........
Smaken verschillen nu eenmaal of je nu japans of italiaans rijdt, jappen heben het vermogen, italianen het design en de exclusiviteit.

De meeste moderne japanse fietsen draaien rondjes om mijn italiaantje heen (zelfs toen het span er nog niet aan zat) maar toch heeft het iets (en de sound is natuurlijk subliem)
Over de betrouwbaarheid wil ik alleen het volgende kwijt; bouwjaar 1985, kmstand 196.000 en dat alles zonder grote revisies, alleen de koppeling (incl vliegwiel) heb ik vorig jaar vervangen en de kleppen zijn er een paar jaar geleden uitgegaan om die ouwe bak geschikt te maken voor loodvrij.
Dat er net zo weinig oude italianen te zien zijn komt door de lagere verkoopcijfers.
als je trouwens een beetje kijk op types hebt zul je zien dat vooral in de toer en lange afstand catagorieen van BMW en Guzzi veel meer oude als nieuwe fietsen rondhobbelen.
Ducaties zie je helaas niet veel (oud of nieuw) en alleen s'zomers gewoon omdat het voor de meeste mensen speelgoed of hobby is.
Ik rij iedere winter gewoon door en wat je ziet is Guzzi, BMW en Honda (de tour-modellen) en een enkele verdwaalde sportfiets of all-road

Steven
Moto Guzzi 1000 SP II + EZS compact
 
Terug
Bovenaan Onderaan