Ducati Hypermotard part 5! - Pronto broaappoo!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo, even hier en daar wat schoonmaken en dan in de verkoop :)

Grotefoto-ZUAENP6J.jpg
 
Gisteren weer lekker gesport met mn Hyper, echter niet op de manier zoals bedoeld; 3,5 km duwen... ;(
Hij stond elders ivm winterstalling. Halverwege de stalling de accu gedemonteerd en thuis aan de druppellader gehangen (was zo goed als leeg). Druppellader gaaf aan dat ie weer oke was, maar na het monteren weer een foutmelding op het display (battery LO). Na enkele minuten verdween de foutmelding en was de spanning 10.6 volt (nog steeds te weinig). Allemaal erg vreemd aangezien mijn Optima 4 letterlijk en figuurlijk groen licht gaf.... Bovendien betreft t een nieuwe accu die er pas sinds vorig jaar in zit.
Dan toch overleden na 4 maanden stil staan....??
 
Laatst bewerkt:
Gisteren weer lekker gesport met mn Hyper, echter niet op de manier zoals bedoeld; 3,5 km duwen... ;(
Hij stond elders ivm winterstalling. Halverwege de stalling de accu gedemonteerd en thuis aan de druppellader gehangen (was zo goed als leeg). Druppellader gaaf aan dat ie weer oke was, maar na het monteren weer een foutmelding op het display (battery LO). Na enkele minuten verdween de foutmelding en was de spanning 10.6 volt (nog steeds te weinig). Allemaal erg vreemd aangezien mijn Optima 4 letterlijk en figuurlijk groen licht gaf.... Bovendien betreft t een nieuwe accu die er pas sinds vorig jaar in zit.
Dan toch overleden na 4 maanden stil staan....??

Dit heeft te maken met het zelfontlader van de accu. Dit word nog eens versterkt door de lagere temperatuur van de afgelopen tijd. En wat betreft de 10,6 volt dat is inderdaad heel er weinig wat de cut-off voltage van een accu is 10,5 volt. Je zou het zelfs kunnen uitrekenen hoelang het duurt voordat jouw accu de geest geeft zonder gebruikt te worden. Dit kan de 9 cijfers die op je accu staan aangegeven.
 
Dit heeft te maken met het zelfontlader van de accu. Dit word nog eens versterkt door de lagere temperatuur van de afgelopen tijd. En wat betreft de 10,6 volt dat is inderdaad heel er weinig wat de cut-off voltage van een accu is 10,5 volt. Je zou het zelfs kunnen uitrekenen hoelang het duurt voordat jouw accu de geest geeft zonder gebruikt te worden. Dit kan de 9 cijfers die op je accu staan aangegeven.

wat is het advies dan met accu ?
-demonteren en in huis bewaren aan de 100% aan de druppelader ?
-in de motor (garage, 10 graden) laten en dan 100% aan de druppelader ?

of wat ?

mijn accu heeft in de motor in de garage gestaan, om de maand 2 weken aan de druppelader
bleek bij eerste rit vorige week de accu op 5,2 volt, toen aan acculader voor 2 uur en toen weer druppelader, groen licht...toen ca. 100km gereden, accu komt (bij motor uit ) niet hoger als 10,9 volt, accu is van oktober 2014

wordt een beetje turreluurs van de accu's

advies ? voor stalling ?
 
Laatst bewerkt:
Ik had mijn accu op mijn kamer in huis staan en constant aan de lader.

Ach een kapotte accu is toch een goed excuss voor een upgrade naar een lichtere nieuwe ;)
 
wat is het advies dan met accu ?
-demonteren en in huis bewaren aan de 100% aan de druppelader ?
-in de motor (garage, 10 graden) laten en dan 100% aan de druppelader ?

of wat ?

mijn accu heeft in de motor in de garage gestaan, om de maand 2 weken aan de druppelader
bleek bij eerste rit vorige week de accu op 5,2 volt, toen aan acculader voor 2 uur en toen weer druppelader, groen licht...toen ca. 100km gereden, accu komt (bij motor uit ) niet hoger als 10,9 volt, accu is van oktober 2014

wordt een beetje turreluurs van de accu's

advies ? voor stalling ?

Waar je hem aan de druppellader hangt is niet zo heel belangrijk. Wat deze vult gewoon de stroom weer aan. Want de vuistregel is dat een accu per Ah zon 1mA verliest. Dit betekend voor een gemiddelde accu dat deze zonder gebruik zo rond de 4 maanden zijn cut-off voltage bereikt,
Dus gewoon lekker de accu hele winter aan de druppellader gooien kan je lekker begin van de zomer weer gerust toeren!
 
Al 10 jaar motor in de garage zonder druppellader. Pas een keer een accu kapot gehad (die was ook al 15 jaar oud). Vind het altijd een beetje overdreven met druppelladers en accu binnen in de kast zetten enzo. Spul kan wel wat hebben hoor.
 
Heren, hebben jullie ervaring met het soms uitvallen van de hyper? Afgelopen week tijdens de eerste echte rit viel 2x het vermogen weg, geel lampje op het dashboard en na 2-3 seconden lampje weg en vermogen terug. dit was bij half vermogen / 3/4 vermogen. Heb thuis de accupolen gecontroleerd op loszitten, kan er niks vreemds aan ontdekken. Misschien was het eenmalig, maar het baart me toch enige zorgen. Hebben jullie nog tips? Het is een lastig te reproduceren, maar als het structureel wordt wel een irritant probleem.
 
Heren, hebben jullie ervaring met het soms uitvallen van de hyper? Afgelopen week tijdens de eerste echte rit viel 2x het vermogen weg, geel lampje op het dashboard en na 2-3 seconden lampje weg en vermogen terug. dit was bij half vermogen / 3/4 vermogen. Heb thuis de accupolen gecontroleerd op loszitten, kan er niks vreemds aan ontdekken. Misschien was het eenmalig, maar het baart me toch enige zorgen. Hebben jullie nog tips? Het is een lastig te reproduceren, maar als het structureel wordt wel een irritant probleem.

ik gok op je gelijkrichter....

als de motor loopt zou je ongeveer een laadstroom van 13-14 volt moeten hebben, te meten op je accu....

bel even dealer om te weten hoe je precies kunt weten of het je gelijkrichter is....of zoek even op internet...

succes en laat het ons weten..wel interssant
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan