Ducati Hypermotard part 5! - Pronto broaappoo!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Welke olie gooien jullie nou erop? Allen Shell? Zag iets voorbij komen van motorex?
Iemand ervaring met Elf 15w50? 11eu per liter

Zoek even op olie in zoekfunctie, dit is een eindeloze terugkerende vraag/discussie

=============

everlasting question...heb je je zelf al eens verdiept in olie? Het is vrij eenvoudig....iedereen heeft er wel een mening over namelijk...

-het begint bij je IOM van Ducati, wat schrijven ze voor? 

-belangrijk is 

A/API grade = kwaliteit van olie

B/SAE norm = vloeibaarheid van olie bij bepaalde temp.

C/ JASO norm = wel of geen droge koppeling

D/ wat zit er nu in je fiets...goed om te weten namelijk.

E/ kwaliteits olie kan duur en goedkoop zijn...het is net als bij je aankoop van Jeans(spijkerbroeken) dus per definitie is olie van de Aldi/Action/Lidl/Hema die redelijk goedkoop zijn niet per definitie slechter als merken als Motul/Shell/enz. Enz. Als je weet waarop je moet letten...weet je wat je koopt...en de verkoper van een dure olie zal altijd zeggen dat zijn olie de beste is en dat je ook het beste elk seizoen het moet vervangen...want dan verdient hij het meeste...het gaat om de kwaliteit die is aangeven op de verpakking en niet hoe mooi de fles eruit ziet
 
Laatst bewerkt:
Mijn voorkeur ging al uit naar Shell advance ultra 4 15w50. Gewoon wat erin moet volgens het boekje.
Kun je niets fout doen. Tenslotte, blijft er altijd een restant oude olie achter.. In hoeverre dit nou kwaad kan? Geen idee..

Bedankt trouwens Rob.

Zag dat de evo modellen motorisch ook nogal wat verschillen tonen ten opzichte van het vorige model. Zoals de plaats van de bougies.. Ik dacht dat deze motorisch identiek waren!

Volgende week de motor wegbrengen voor de riemen. Weekje wachten, en dan eindelijk testrijden!
 
Welke olie gooien jullie nou erop? Allen Shell? Zag iets voorbij komen van motorex?
Iemand ervaring met Elf 15w50? 11eu per liter

Shell heeft gewoon andelen bij ducati ofzo _O- vind het meuk olie


Motul 7100 10w50 of 300 v maar die moet je vaker verversen volgens Motul zelf
of castrol RS 10w50. Reden eigen ervaring is goed met beide + 2 ducati dealers gebruiken het ook maar dat was toeval dat ik daar achterkwam.

Mijn vorige ducati verbruikte geen druppel olie met motul 21k gelopen
de 14 motoren daarvoor schakelde beter met motul en het ruikt lekker :P ik heb dus motul voorkeur.
De Castrol is een stuk betaalbaarder dat wel en Mototoer ducati dealer in amsterdam gebruikt het al jaren tevreden. 33 euro voor 4 liter , motul 51 ofzo
 
Laatst bewerkt:
Mijn voorkeur ging al uit naar Shell advance ultra 4 15w50. Gewoon wat erin moet volgens het boekje.
Kun je niets fout doen. Tenslotte, blijft er altijd een restant oude olie achter.. In hoeverre dit nou kwaad kan? Geen idee..

Bedankt trouwens Rob.

Zag dat de evo modellen motorisch ook nogal wat verschillen tonen ten opzichte van het vorige model. Zoals de plaats van de bougies.. Ik dacht dat deze motorisch identiek waren!

Volgende week de motor wegbrengen voor de riemen. Weekje wachten, en dan eindelijk testrijden!

heb je wel gelezen wat ik stuurde over de riemen ?
 
Na ik heb even 2 foto's gemaakt na me ritje van vandaag, was even langs hyperpro voor een vering check up kwam die met flag en wimpel doorheen :)

full

full
 
klep gaat dicht maar fractie van een seconde even dicht bij bepaald toerental

losmaken alleen geeft foutmelding kan je omzeilen door ecu te reflashen of inventief zijn met een veertje
 
klep gaat dicht maar fractie van een seconde even dicht bij bepaald toerental

losmaken alleen geeft foutmelding kan je omzeilen door ecu te reflashen of inventief zijn met een veertje

:^

Hier ook gedaan.
Foutmelding heb ik nog wel, maar bij contact aan/uit/aan is hij verdwenen.
 
@motorhopper.

Dat heb ik ja! Maar met welke andere optie dan een frequentie meter, kan ik deze riemen spannen..
Kan wel wat sleutelen, maar als dit fout gaat, kan ik sparen voor een revisie. En dat zit er bij de AH toch echt niet in! Salades vullen of de houdbare melk, het verdient evenveel wat al niet veel is.
Star-Twin telde ook niet al te veel voor de riemen te vervangen. Maarja, 4 uur rijden met de aanhangwagen zie ik ook niet echt zitten... Kon er dus wel op wachten.


Overigens is het Bel-Ray 20W50 EXP (Half syntheet) geworden... Star-Twin in Loenen gebeld. De andere zaken zeiden:
10W40 (volgens Star-Twin mag dit ENKEL van Shell)
10W50
15W50 (mocht ook nog wel, maar 20W50 had de voorkeur)
Al kunnen ze volgens de manual allemaal.
 
Laatst bewerkt:
De Frequentie meter is gewoon een gratis app op je telefoon met je een handsfree setje kan je het meten ( waar je in spreekt dus )

20w is super dik koud, je woont niet in de woestijn he :P maar in het koude kikker landje.
Ik merkte met me auto echt verschil had 1 x 15w40 in me auto de motor maakte veel meer herrie koud.
Met 10w40 was dit sneller weg smeert eerder.

1ste getal is vooral voor waar je woont in Rusland gebruiken ze 0w40
met 20w is de olie net stroop daar ( atans dit is mij verteld )

had hij nog een reden dat die 20w50 zij ?
gezien volgens het boekje alles kan :?
Irritant dat elke dealer wat anders zegt ik wil ook het beste voor me duc.
mijn lokale zegt 10w50, Henk de boer ducati zij 15w50 300 v maar die moet je vaker verversen zegt motul dan weer. star twin zegt dus 20w50 |(
 
Laatst bewerkt:
Dit is een goed voorbeeld van riemen doen extra veilig
Maak foto's van waar het tandwiel en waar het puntje staat als extra zekerheid :) gezien ze niet precies tegenoverelkaar staan maar NET er voor ( 1 tand is een groot verschil dat zie je zo op je foto terug.
TOOLS Zijn niet nodig gewoon bougie's er uit en motor in ze 5 zetten kan je aan je wiel draaien en draai je de krukas ook. Als alles er op zit gewoon draaien aan je wiel voel je weerstand is er iets niet goed :)

Dat tellen en puntjes met stift zijn niet nodig perse ook ( vriend van me keek mee als extra controle.het stelde echt niks voor.
 
Laatst bewerkt:
(...)

Zag dat de evo modellen motorisch ook nogal wat verschillen tonen ten opzichte van het vorige model. Zoals de plaats van de bougies.. Ik dacht dat deze motorisch identiek waren!
Evo heeft volgens mij 1 bougie per cilinder, eerste model is twin spark.
 
In het boekje geven ze 3,8 dm3/ liter olie aan wat erin moet.
Ik heb het carter leeg gezogen, de olie koeler ervanaf gehaald en de slangen laten leeglopen en ik krijg maar 3,4 liter olie erin. Zit er nou nog 0,4 liter oude olie in het blok?

Heb via de grote plug aan de zijkant van het blok (waar ook het mesh filter achter zit) het blok laten leeglopen.
Gevuld tot aan de max (2,8 liter). Even laten lopen en vervolgens bijgevuld tot 3,4 liter.

Zie ik iets over het hoofd?

Versnellingsbakolie zit gescheiden? Zie aan de achterkant van het blok een soort vulopening zitten en onderin nog een kleine aftap plug...
 
Je olie laten leeglopen doe je via de onderkant niet via het mesh filter die hoeft ook maar om de 20000.
Leegzuigen ??? zo blijft er veel achter in je blok :N
Waarom zou je de oliekoeler er afhalen en de slangen slaat nergens op _O- .
1 plug en klaar dus.
versnellings- bak olie :')
Lees ook niks over je oliefilter...daar zit ook nog 300 ml in
Er gaat helemaal geen 3.8 liter in ook

Eergister nog me olie gedaan

Je kan beter niet sleutelen als ik dit zo lees :X
 
Laatst bewerkt:
Je olie laten leeglopen doe je via de onderkant niet via het mesh filter die hoeft ook maar om de 20000.
Leegzuigen ??? zo blijft er veel achter in je blok :N
Waarom zou je de oliekoeler er afhalen en de slangen slaat nergens op _O- .
1 plug en klaar dus.
versnellings- bak olie :')
Lees ook niks over je oliefilter...daar zit ook nog 300 ml in
Er gaat helemaal geen 3.8 liter in ook

Eergister nog me olie gedaan

Je kan beter niet sleutelen als ik dit zo lees :X

Heb geen service manual van het evo sp model. Blok verschilt wel degelijk, foto's komen niet overeen.

Omdat ik niet weet wat er de afgelopen 2800km is gebeurd, wil ik alle filters nakijken/ vervangen. Je wilt toch zeker zijn dat alles oké is? Tenminste, ik wil dat.
De ruimte achter de meshfilter ligt iets dieper. Hier zat ook nog een substantie in, en achter in het honinggraat profiel op de wand, dus dat ook meteen schoongemaakt.
Uiteraard is de filter, a 0,2 liter, mee geteld.
Omdat ik perse wou weten of hier nog wat in zat (oliekoeler). Hier is tenslotte nog bijna 0,1 liter oude olie uit gekomen, dus zo stom was dit idee nog niet!
Er zitten 2 inbus bouten onderin, en ik ga niet zomaar iets los draaien als ik niet weet waar dit voor dient.

PS. ik zou die ruimte bij jou ook maar eens even controleren dan als jij die filter pas bij de 20k eruit haalt!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben opzoek naar een 1100. Valt er na de standaard Ducati zaken nog ergens op te letten bij een twee klepper :?
 
Heb geen service manual van het evo sp model. Blok verschilt wel degelijk, foto's komen niet overeen.

Omdat ik niet weet wat er de afgelopen 2800km is gebeurd, wil ik alle filters nakijken/ vervangen. Je wilt toch zeker zijn dat alles oké is? Tenminste, ik wil dat.
De ruimte achter de meshfilter ligt iets dieper. Hier zat ook nog een substantie in, en achter in het honinggraat profiel op de wand, dus dat ook meteen schoongemaakt.
Uiteraard is de filter, a 0,2 liter, mee geteld.
Omdat ik perse wou weten of hier nog wat in zat (oliekoeler). Hier is tenslotte nog bijna 0,1 liter oude olie uit gekomen, dus zo stom was dit idee nog niet!
Er zitten 2 inbus bouten onderin, en ik ga niet zomaar iets los draaien als ik niet weet waar dit voor dient.

PS. ik zou die ruimte bij jou ook maar eens even controleren dan als jij die filter pas bij de 20k eruit haalt!

Enige wat anders is dat je 1 bougie hebt ipv 2 kwa onderhoud.....
Natuurlijk wil je alles verversen heb ik ook gedaan :Y maar je gaat zomaar wat doen zonder eerst te informeren hoe je dat het beste kan doen.

Hier de olie wissel uitleg.

Als je je motor warm laat draaien of een rondje rijd tot 80 graden dan is de olie super vloeibaar en is je blok gespoeld van binnen.Dan draai je je olie bijvuldopje er af anders heb je een vacuum, daarna Dan draai je de groote imbus onder je blok los en is ALLE olie er uit
Behalve uit je oliefilter maar die draai je er af en daar zit dan het laatste beetje in.

Ga je koud je olie aftappen is het super dik en blijft er dus meer achter ook komt al het fijne vuil en eventueele sludge niet los en mee ( wat dus onstaat door weinig rijden )
Dus dat is de sooi die jij in je gaasje vond...
In jou geval was flushe zelfs nog aan te raden gezien die lage stand.

Dit geld voor 99% van de motoren en auto's doe dit al jaren.
Als je iets niet zeker weet moet je niet zomaar dingen los gaan halen en eerst vragen nogmaals...

Edit, Ja de mesh filter zal bij mij wel meevallen de vorige eigenaar had 150 km terug nog alles gedaan. maar een jaar terug dus vandaar dat ik er weer nieuwe olie in deed.
Volgende wissel gaat die ook weer open :t
Ik wissel btw me olie ook de 5000-6000 km ipv om de 12000 wat ducati voorschrijft verwen me motoren graag :P
 
Laatst bewerkt:
Welke olie gooien jullie nou erop? Allen Shell? Zag iets voorbij komen van motorex?
Iemand ervaring met Elf 15w50? 11eu per liter

Hallo Jim,

Allereerst van harte welkom in een groep vol eenzame mannenharten, waar aan de overkant de riemenset altijd steviger is en waar bij het verversen van de olie ook de oliekoeler wordt geflushed.

Voor de olie; 15W50 of 10W50 van het merk Motul volstaat. Bij een droge koppeling mag je er wat mij betreft zelfs ook LIDL olie inmikken. Is maar net wat je ervoor wilt uitgeven, en wat jou lekker in de oren klinkt.
Overigens wordt de 15W40 of de 10W40 afgeraden, kans op olieverbruik zou dan groter kunnen zijn.

:] Tot brommers!
 
Kleine edit op de oliewissel , Aan je aftap plug zit ook een magneet Jim er zit meestal wel wat staal slijpsel aan vergeet die niet schoon te maken.En voor het bijvullen: vul je oliefilter alvast voor montage zodat je blok meteen olie heeft bij het starten.

En heb je wel full synthetic gebruikt van belray ?
ik kan namelijk geen full syn 20w50 vinden van belray.....
Alleen 10w50

mobil 1 heeft wel 20w50 full syn
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jim,

Allereerst van harte welkom in een groep vol eenzame mannenharten, waar aan de overkant de riemenset altijd steviger is en waar bij het verversen van de olie ook de oliekoeler wordt geflushed.

Voor de olie; 15W50 of 10W50 van het merk Motul volstaat. Bij een droge koppeling mag je er wat mij betreft zelfs ook LIDL olie inmikken. Is maar net wat je ervoor wilt uitgeven, en wat jou lekker in de oren klinkt.
Overigens wordt de 15W40 of de 10W40 afgeraden, kans op olieverbruik zou dan groter kunnen zijn.

:] Tot brommers!

je zit hoop ik te trollen met je droge koppeling right ?
lidel verkoopt helemaal geen motorfiets olie
 
Laatst bewerkt:
je zit hoop ik te trollen met je droge koppeling right ?
lidel verkoopt helemaal geen motorfiets olie

Zoek even op olie in zoekfunctie, dit is een eindeloze terugkerende vraag/discussie

=============

everlasting question...heb je je zelf al eens verdiept in olie? Het is vrij eenvoudig....iedereen heeft er wel een mening over namelijk...

-het begint bij je IOM van Ducati, wat schrijven ze voor? 

-belangrijk is 

A/API grade = kwaliteit van olie

B/SAE norm = vloeibaarheid van olie bij bepaalde temp.

C/ JASO norm = wel of geen droge koppeling

D/ wat zit er nu in je fiets...goed om te weten namelijk.

E/ kwaliteits olie kan duur en goedkoop zijn...het is net als bij je aankoop van Jeans(spijkerbroeken) dus per definitie is olie van de Aldi/Action/Lidl/Hema die redelijk goedkoop zijn niet per definitie slechter als merken als Motul/Shell/enz. Enz. Als je weet waarop je moet letten...weet je wat je koopt...en de verkoper van een dure olie zal altijd zeggen dat zijn olie de beste is en dat je ook het beste elk seizoen het moet vervangen...want dan verdient hij het meeste...het gaat om de kwaliteit die is aangeven op de verpakking en niet hoe mooi de fles eruit ziet

Gaarne doorlezen, het Is vrij simpel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan