Ducati Hypermotard part 5! - Pronto broaappoo!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat heeft niks te maken of het motorfiets olie is of niet. Een motor maakt veel meer toeren dan een auto ook word de versnellings bak gesmeerd door de zelfde olie, bii de meeste ook de koppeling. Er zitten andere toevoegingen in etc.

Die discussie is al tijd bezig in het action olie topic.
Auto olie hoord niet in een motorfiets. Dat zeggen een aantal monteurs daar atans. Anders zou er toch geen verschillende olien zijn en zou elke olie het zelfde zijn.

Sommige olien komen net aan die keurmerken terwijl andere er zwaar over heen gaan kwa kwaliteid en toevoegingen
 
Laatst bewerkt:
Dat heeft niks te maken of het motorfiets olie is of niet. Een motor maakt veel meer toeren dan een auto ook word de versnellings bak gesmeerd door de zelfde olie, bii de meeste ook de koppeling. Er zitten andere toevoegingen in etc.

Die discussie is al tijd bezig in het action olie topic.
Auto olie hoord niet in een motorfiets. Dat zeggen een aantal monteurs daar atans. Anders zou er toch geen verschillende olien zijn en zou olie, olie zijn

everlasting discussie, als mensen eerst eens wat lezen en begrijpen wat er over olie bekend is en volgens welke normen deze gemaakt/gebruikt kunnen worden, dan zou er minder discussie zijn.

|(

JASO norm zegt iets over te gebruiken bij droge of natte koppelingen.

toerental hoor ik gaarne welke "norm" er gebruikt wordt door de motorolie fabrikanten, mede ook de onderbouwde argumenten waarom auto olie niet in een motorfiets kan, dan kan ik daar nog iets van leren wanneer ik een keus maak bij een olie.

de gebruikte kwaliteits normen bij olie zijn
API
SAE
JASO
als je die op de juiste manier kunt lezen weet je precies wat je in je handen hebt, en waarvoor je het gebruiken kan.

btw "toevoeging in olie" waar motorolie fabrikanten mee komen die niet gemeten kunnen worden, hebben geen norm en kunnen niet als zodaning worden gekwalificeerd.

ik heb 10 jaar olie gebruikt van Metropa deze was een full synthetic en 10W60
gebruikt in mijn 999 voor op het circuit alleen
geen schade en blok is zwaar belast geweest, om het seizoen een olie wissel.

maar gelukkig is dit niet een olie discussie forum maar een Ducati hypermotard forum... _O- .... :W
 
Laatst bewerkt:
Vol syntheet wat de fabriek ook voorschrijft, heb je minder last van sludge/hoeft minder vaak ververst te worden, maar het belangrijkste bij de hyper gezien die luchtgekoeld is is dat vol syn tot 150 graden goed blijft smeren en half syntheet tot 120 graden, dan gaat die snel achteruit.
Nu met de koude dagen en rustig rijden heb ik al 94 graden gezien in de zomer word dat zo 120
Mijn Ex watergekoelde kwamen al naar de 110 bij het stoplicht maar dan sloeg de FAN aan.
Zo als je weet heeft de hyper geen FAN maar koelt alleen op rijwind.....

Edit, ook is vol syn goed vloeibaar koud en half stukken minder
 
Laatst bewerkt:
Ik ken meer forums en Ducati dealers die vol syntheet zeggen Motul of castrol + de meeste hier zo als je kon lezen, en dan als nog koop je een half synteet van andere dikte en merk snap jou echt niet.
Je vraagt steeds om advies en dingen maar negeert het allemaal.....
ik ben er indergeval klaar mee :W
 
Laatst bewerkt:
Als laatste toevoeging gejat van internet.

De verschillende typen motorolie
Een multigrade olie is "opgebouwd" uit twee basisoliën. Deze kunnen mineraal en synthetisch zijn. Een minerale olie bestaat uit twee minerale basisoliën. Een vol synthetische olie bestaat uit twee synthetische basisoliën.
Een half-synthetische (ook semi-synthetisch) olie bestaat uit een minerale basisolie en een synthetische basisolie.
Een (semi)synthetische olie is veel "gladder" dan een minerale olie. Daarom kan in motorfietsen met een natte platenkoppeling een "normale" minerale olie ingezet worden zonder speciale dopes, of een (semi)synthetische olie, maar dan moet het een olie zijn met zogenaamde "friction modifiers". Dit is dus de speciale motorfiets motorolie.

Minerale olie
Minerale olie wordt verkregen door raffinage van aardolie en is dus een mengsel van koolwaterstoffen. Door thermische belasting kunnen er soms ongewenste reacties ontstaan.
Afhankelijk van de overheersende structuur is minerale olie onder te verdelen in:
1. Paraffinische;
2. Aromatische;
3. Nafteenbasische;
4. Mixed base olie.
De kwaliteit van de olie hangt af van de herkomst en de raffinage van de aardolie en van de toegevoegde additieven.

Half-synthetische olie
Dit type motorolie combineert een groot deel van de voordelen van een synthetische motorolie tegen een aantrekkelijke prijs.
Deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft.

Synthetische olie
Deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.
Voordelen van synthetische olie zijn:
· Een synthetische motorolie kan door de sterke smeerfilm dunner zijn, waardoor er minder weerstand in de motor optreedt en daardoor wordt het brandstofverbruik gunstig beïnvloed;
· Doordat een synthetische motorolie door de sterke smeerfilm dunner kan zijn, zal de olie bij de koude start sneller toevloeien naar de te smeren onderdelen, waardoor de motorslijtage sterk vermindert;
· De olie veroudert minder snel door gebruik;
· Het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat;
· Synthetische olie is thermisch stabieler . Dit betekent dat de olie langer en beter tegen zware belasting is opgewassen . Synthetische olie is bijgevolg uitstekend geschikt voor extremere belastingscondities;
· Door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %);
· De slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop. Ook zal er hierdoor minder lawaai zijn in een motor met hydraulisch bediende kleppen.
Doordat synthetische olie minder makkelijk verdampt bij de hoge temperaturen in de motor zal het olieverbruik verminderen.

Je kan gassen als je olie 80 graden is daar onder rustig aan

EN nu echt terug naar de hyper O-)
 
Laatst bewerkt:
Mijn foto mag uit de OP de hyper ingeruild voor zijn stamvader multistrada 1100s ff confi toeren.

9 jaar 2 hypers gereden nu ff wat anders wel weer de 1100
full
 
Rijd er iemand hier rond met termignoni 2-2 uitlaat met dp airbox lid en biggelaar afgesteld ?
Of alleen termignoni met DP ecu 2-2 en airbox lid ?

Ik rij nu zelf met een termignoni + dp Ecu voor 2-1 en heb een 2-2 de 2-2 map is 100 % zeker anders.
Gezien ik zelf ecu maps kan veranderen en uitlezen wil ik graag een map van iemand kopiëren :)
en in me eigen motor stoppen.

Als je iets hebt wat in de buurt komt van deze stage 1 setup speak up :P
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eigenaar geworden van een 1100 :)
Leuk ding!
De vorige eigenaar heeft er 1000km mee gereden in drie jaar. Om alles even na te lopen ben ik met het onderhoud bezig. Los van alle standaard zaken ga ik ook de riemen vervangen (minimaal drie jaar geleden). Ik moet alleen nog uitzoeken wanneer de kleppen gecontroleerd/gesteld moeten worden.

Daarnaast iemand toevallig remleidingen van de S liggen? Ik heb monoblocks gemonteerd en de banjo moet in een andere hoek staan.
 
Vandaag eigenaar geworden van een 1100 :)
Leuk ding!
De vorige eigenaar heeft er 1000km mee gereden in drie jaar. Om alles even na te lopen ben ik met het onderhoud bezig. Los van alle standaard zaken ga ik ook de riemen vervangen (minimaal drie jaar geleden). Ik moet alleen nog uitzoeken wanneer de kleppen gecontroleerd/gesteld moeten worden.

Daarnaast iemand toevallig remleidingen van de S liggen? Ik heb monoblocks gemonteerd en de banjo moet in een andere hoek staan.

Gefeliciteerd!
Ik stuur je zo een PM met wat gegevens
 
Vandaag eerste testrit gemaakt. Wat een vermogen zeg :9~ :9~
En het rijgedrag.. Alles perfect op 1 klein ding na: 'toeren' met lagere snelheid. Al vond ik het 'bokken' van de 821 erger.

Vandaag ook bij Star Twin in Loenen geweest > TOP zaak. Service 10/10, nog nooit een zaak gezien waar alle medewerkers met zin hun werk uitvoeren. Was 2 uurtjes rijden, enkel, maar was zeker niet de laatste keer voor mij. Vertrouw niet snel een zaak, maar hier zou ik mijn motor wel durven achter te laten.

Overigens, iemand bekend met de paddockstands van 'BikeLift'? Hoe zijn deze kwalitatief?
 
Dan rij je dus langs biggelaar en mototoer , mototoer heeft erg scherpe onderhouds prijzen scheelt je ffe halve dag snelweg sukkelen was rond 200 ofzo voor riemen daar netjes dus
 
Fijn dat je een goede ervaring hebt met startwin. Kan ik helaas niet delen. Ik heb zelf een motorzaak om de hoek zitten die veel kennis heeft van ducati en een testbank heeft. Maar voor de hypermotard heb ik hem bijna niet nodig want ik kan zelf bijna alles doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan