gvy
Die hard MF'er
- 6 mrt 2020
- 469
- 881
Deze week waren het Ducati Live experience dagen bij de Ducati dealer bij Gent in Eke.
Er waren georganiseerde testritten mogelijk met heel wat nieuwe ducati's.
Ik had me vandaag ingeschreven voor een testrit op een nieuwe 2023 Diavel V4.
En dat was best een indrukwekkende ervaring.
De SPECS : 1158cc V4 4kl/cil. 168pk bij 10750tpm en 126Nm bij 7500tpm, droog 211kg en nat zal ie ongeveer een 235kg zijn.
Met dat uit de weg, laat me maar eerlijk zeggen dat ik tijdens de testrit ( zeer mooie lange rit) deze specs niet eens zal benaderd hebben.
Het was regenweer in vlagen en er zaten bovendien behoorlijk wat windstoten. En je rijdt natuurlijk in een grote groep met voorrijders, dus eventjes het kot openwringen zat er niet echt in.
Maar zelfs in roadmode ( Het natte wegdek nodigde niet uit om in sport te gaan dacht ik) is deze motor gewoon hilarisch. Als ik hem al een keertje van onderin de sporen gaf tot aan de revlimiter ( 1 keer.....) dan voelde ik meteen welk vlees er in de kuip zit. Niet normaal.
Door de dorpen met hier en daar 30km/u en veel 50km/u draait hij in 2e best nog beschaafd rond. Ik verwachte het slechter.
Maar het is toch duidelijk dat deze motor gewoon veel te krachtig is om "beschaafd " mee rond te rijden. Het ding nodigt constant uit om te gaan.
De zithouding : Tja , dezer dagen rij ik rond met een grote Triumph Tiger Sport 1050, waarvan ik het zadel verhoogde, de voetsteunen verlaagde en de vering harder ( dus hoger) heb staan voor mijn 1m83 en 95kg. De zithoogte op mijn Tiger is nu ongeveer 850mm. Bij de Diavel is dat met zijn 790mm uiteraard een stuk lager. De voetsteunen zitten een beetje naar voor , maar niet zo extreem als bij sommige cruisers. het stuur komt goed naar je toe. Eigenlijk is hij meer een powernaked geworden dan een cruiser en dat maakt dat je best wel een sportievere houding kan aannemen om flink in de aanval te gaan. Zelf heb ik het liever nog ietsje sportiever qua houding en vooral een hoger zadel, dus ik heb toch liever een naked a la street/speed triple. Al bij al vond ik de zithouding best wel OK .
De Diavel voelt ook helemaal niet lomp of zwaar en en laat zich heel vlot en snel sturen. Dat had ik niet verwacht, gezien die enorme brede lap rubber achteraan. Zijn zwaartepunt ligt uiteraard een stuk lager dan mijn Tiger sport ( die ongeveer evenveel weegt) en de Tiger voelt dus toch zwaarder aan dan deze Diavel.
De vering is instelbaar , maar stond vrij hard. Een klein stukje slechte kasseibaan heeft een aantal vullingen uit mijn tanden geschud. En ik ben nogtans wel wat gewoon , want mijn Tiger is door mij vrij hard afgeveerd.
Het schermpje is mooi en overzichtelijk, maar staat vrij laag, dus om mijn snelheid/toerental te zien moest ik steeds even naar beneden kijken.
Ik heb me geamuseerd
Nog wat foto's van de motor en de rit :
Er waren georganiseerde testritten mogelijk met heel wat nieuwe ducati's.
Ik had me vandaag ingeschreven voor een testrit op een nieuwe 2023 Diavel V4.
En dat was best een indrukwekkende ervaring.
De SPECS : 1158cc V4 4kl/cil. 168pk bij 10750tpm en 126Nm bij 7500tpm, droog 211kg en nat zal ie ongeveer een 235kg zijn.
Met dat uit de weg, laat me maar eerlijk zeggen dat ik tijdens de testrit ( zeer mooie lange rit) deze specs niet eens zal benaderd hebben.
Het was regenweer in vlagen en er zaten bovendien behoorlijk wat windstoten. En je rijdt natuurlijk in een grote groep met voorrijders, dus eventjes het kot openwringen zat er niet echt in.
Maar zelfs in roadmode ( Het natte wegdek nodigde niet uit om in sport te gaan dacht ik) is deze motor gewoon hilarisch. Als ik hem al een keertje van onderin de sporen gaf tot aan de revlimiter ( 1 keer.....) dan voelde ik meteen welk vlees er in de kuip zit. Niet normaal.
Door de dorpen met hier en daar 30km/u en veel 50km/u draait hij in 2e best nog beschaafd rond. Ik verwachte het slechter.
Maar het is toch duidelijk dat deze motor gewoon veel te krachtig is om "beschaafd " mee rond te rijden. Het ding nodigt constant uit om te gaan.
De zithouding : Tja , dezer dagen rij ik rond met een grote Triumph Tiger Sport 1050, waarvan ik het zadel verhoogde, de voetsteunen verlaagde en de vering harder ( dus hoger) heb staan voor mijn 1m83 en 95kg. De zithoogte op mijn Tiger is nu ongeveer 850mm. Bij de Diavel is dat met zijn 790mm uiteraard een stuk lager. De voetsteunen zitten een beetje naar voor , maar niet zo extreem als bij sommige cruisers. het stuur komt goed naar je toe. Eigenlijk is hij meer een powernaked geworden dan een cruiser en dat maakt dat je best wel een sportievere houding kan aannemen om flink in de aanval te gaan. Zelf heb ik het liever nog ietsje sportiever qua houding en vooral een hoger zadel, dus ik heb toch liever een naked a la street/speed triple. Al bij al vond ik de zithouding best wel OK .
De Diavel voelt ook helemaal niet lomp of zwaar en en laat zich heel vlot en snel sturen. Dat had ik niet verwacht, gezien die enorme brede lap rubber achteraan. Zijn zwaartepunt ligt uiteraard een stuk lager dan mijn Tiger sport ( die ongeveer evenveel weegt) en de Tiger voelt dus toch zwaarder aan dan deze Diavel.
De vering is instelbaar , maar stond vrij hard. Een klein stukje slechte kasseibaan heeft een aantal vullingen uit mijn tanden geschud. En ik ben nogtans wel wat gewoon , want mijn Tiger is door mij vrij hard afgeveerd.
Het schermpje is mooi en overzichtelijk, maar staat vrij laag, dus om mijn snelheid/toerental te zien moest ik steeds even naar beneden kijken.
Ik heb me geamuseerd
Nog wat foto's van de motor en de rit :
Laatst bewerkt: