Ducati met backfire en accu probleem

zut

MF veteraan
11 jun 2001
2.160
0
Achterhoek
Vorige week ging tijdens een rit mijn acculampje branden. Af en toe ging het lampje ook weer uit. Ook afgelopen zaterdag brandde het lampje niet gedurende de eerste minuten. Tijdens de rit begon het lampje onregelmatig te knipperen. Als de motor stationair loopt gaat het lampje uit. Tijdens de rit kreeg de motor steeds meer last van backfire op het moment dat ik het gas los liet. De vlammen waren duidelijk te zien in de uitlaat. Uiteindelijk ging de motor zo onregelmatig lopen dat hij afsloeg. Starten was niet meer mogelijk. Er was geen enkele reactie waarneembaar (ook geen klik van het startrelais).

De wegenwacht heeft eerst mijn accu weer opgeladen. Starten was toen nog steeds niet mogelijk. Hij heeft toen de motor gestart door het startrelais te omzeilen. Zo kon ik weer een half uurtje rijden.

Thuis heb ik de acculader aangesloten. De accu bleek helemaal leeg te zijn. Vanmorgen na 24 uur laden was de accu nog steeds leeg. De accu is echter pas 6 maanden oud. De motor zelf heeft een grote beurt gehad midden mei. Toen zijn er geen schokkende dingen geconstateerd. Sinds die tijd heb ik pas 1000 km gereden.

De accu is leeg en kan niet geladen worden. Dus waarschijnlijk lekspanning of accu kapot :?
Waarom kan ik de motor niet starten als de accu is opgeladen (geen enkele reactie startrelais) :?
 
Meten = weten. Ik zou eens gaan zoeken naar lek spanning of kortsluiting...

Wel zuur.... Maar het klinkt me of er iets is los getrild, wat nou kortsluiting maakt. En dan iets dat je ontsteking regelt, gezien je fiets die nu Back fired...
 
Meten = weten. Ik zou eens gaan zoeken naar lek spanning of kortsluiting...

Wel zuur.... Maar het klinkt me of er iets is los getrild, wat nou kortsluiting maakt. En dan iets dat je ontsteking regelt, gezien je fiets die nu Back fired...

Ga vanavond de kuip effe los halen. En even goed nadenken over wat ik zou kunnen meten. Staat vast ergens in een topic hier.

Backfire zou toch ook kunnen komen omdat de accu spanning te laag is en de injectie de weg een beetje kwijtraakt :?
 
Welkom bij de club van Ducati rijders waarbj de spanningsregelaar de boel heeft laten ploffen.
Als je lid bent van de Ducati Club Nederland had je dit uitgebreid kunnen lezen in hun clubblad.
Ook heeft er iets in gestaan over de diverse vervangings spanningsregelaars die te koop zijn voor Ducatis (en eventueel andere motoren).
Bij nieuwe Ducs wordt er tegenwoordig een japanse spanningsregelaar erop gezet.
Dit wordt dus een bezoek aan je dielert en neem je pinpas maar mee. '(
 
Welkom bij de club van Ducati rijders waarbj de spanningsregelaar de boel heeft laten ploffen.
Als je lid bent van de Ducati Club Nederland had je dit uitgebreid kunnen lezen in hun clubblad.
Ook heeft er iets in gestaan over de diverse vervangings spanningsregelaars die te koop zijn voor Ducatis (en eventueel andere motoren).
Bij nieuwe Ducs wordt er tegenwoordig een japanse spanningsregelaar erop gezet.
Dit wordt dus een bezoek aan je dielert en neem je pinpas maar mee. '(

Wat is er dan precies geplofd? Is nu alleen de spanningsregelaar defect of is er meer ellende te verwachten :? Is zo'n spanningsregelaar zelf ook te vervangen :? Heb namelijk niet zo heel veel zin om de niet rijdbare duc naar de dealer te brengen. Wat zou zo'n ding moeten kosten :? Ik vertrouw die '( smilie niet zo heel erg :(

edit: nog effe een vraagje. Hoe kan ik vaststellen dat het inderdaad de spanningsregelaar is?
Ik heb net weer de acculader verwijderd. Hij gaf aan dat de accu vol was. Na half uurtje wachten was de accu weer leeg. Kan een defecte spanningsregelaar dit ook veroorzaken :?
 
Laatst bewerkt:
Wat is er dan precies geplofd? Is nu alleen de spanningsregelaar defect of is er meer ellende te verwachten :? Is zo'n spanningsregelaar zelf ook te vervangen :? Heb namelijk niet zo heel veel zin om de niet rijdbare duc naar de dealer te brengen. Wat zou zo'n ding moeten kosten :? Ik vertrouw die '( smilie niet zo heel erg :(

edit: nog effe een vraagje. Hoe kan ik vaststellen dat het inderdaad de spanningsregelaar is?
Ik heb net weer de acculader verwijderd. Hij gaf aan dat de accu vol was. Na half uurtje wachten was de accu weer leeg. Kan een defecte spanningsregelaar dit ook veroorzaken :?

Controleer even of de (volle) accu zijn spanning/capaciteit ook kwijtraakt als hij niet op de motor is aangesloten.
Als dat wel het geval is, dan is de accu stuk.
Vervang de accu dan met het juiste type, en een goed merk (yuasa)
Zijn er dan nog problemen, post ze dan even, en dan zal ik trachten je verder op weg te helpen.

Groeten Paul.
 
Indien je motor op ca 4000 toeren houdt moet je kunnen meten dat je iets meer dan 14 volt hebt.
Lager is meestal een defecte spanningsregelaar.
Veel hoger dan 15 volt hetzelfde.
Spanningsregelaars zijn er te koop vanaf zo'n 80 Euro (vervangings) t/m 150 Euro (Origineel fabrieks).
HdB te Steenwijk heeft zo'n vervangingsregelaar te koop voor weining voor Ducs.
 
Ik ga vanavond even klussen. Hoop dat het inderdaad de spanningsregelaar is. Prijs valt me erg mee :) Bedankt voor de info.

Hoop dat het ding weer werkt voor zaterdag. Anders moet ik met de auto naar de bbq :(
 
Uit je berichten kun je al opmaken dat je accu al de geest heeft gegeven, omdat ie niet meer bijlaad oa. aan de acculader.
Als je acculampie brand kan het drie dingen zijn.
Accu defect (laad niet meer bij)
Spanningsregelaar defect. (Lampie brandt wel, niet)
Dynamo defect. Geef te weinig of geen stroom af om de boel op te landen.
De spanningsregelaar is makkelijk zelf te doen.
Mocht dit het euvel te zijn, monteer dan de spanningsregelaar zo dat ie in de vrije wind zit, zodat ie kan afkoelen onder het rijden. Volgens mij zit ie nu op een plek waar ie zijn warmte slecht kwijt kan.

HdeB vindt je in het telefoonboek onder HdeB Engineering voor al uw reparaties aan Ducati, Laverda en Moto Guzzi.
Suc6 and keep :)
 
Op maandag 10 juni 2002 21:07 schreef DucatiF1 het volgende:
...Bij nieuwe Ducs wordt er tegenwoordig een JAPANSE spanningsregelaar erop gezet.

Haaahaaha, dus zo weet Ducatie de kwaliteit op te krikken, gewoon Japanse onderdelen gebruiken })

Wel k*&$#t trouwens dat probleem met de spanning. Ik zou ook even de weerstand meten in het electrisch circuit en de spanning van de akku tijdens het laden. Als hij nog goed is en je hangt hem leeg aan de lading, dan moet je de spanning langzaam op zien lopen tot iets van 13.8V. Als hij langzaam naar deze spanning toeloopt en de laadstroom neemt langzaam af, dan weet je dat de akku wel ok is.
 
Ik denk dat het niet de dynamo is want de wegenwachter heeft 'm opgeladen. Metertje gaf toen aan dat er daadwerkelijk werd geladen. Thuis heb ik 'm ook opgeladen. Optimate acculader gaf toen ook aan dat de accu na enkele uren laden weer "vol" was. Bij het verwijderen van optimate is de accu de spanning binnen het uur weer helemaal kwijt. Als het de dynamo zou zijn zou dat denk ik toch niet gebeuren :? Zal vanavond het ding eens laten lopen en kijken of er een laadstroom aanwezig is.

Ik zit nu gvd op mijn werk. Ga vanavond zo snel mogelijk aan het werk. Ben echter pas om 19.00 uur thuis als de files niet al te lang zijn. Ik wil nu weten wat de oorzaak is :(
 
Als je je accu oplaad en na een uur is de spanning weg (zonder dat je de accu aansluit op de motor) dan is dat ding zeker gaar.
Bovendien maak je een goede kans om je generator te overbelasten met zo'n slechte accu '( .

Hij zat nog aangesloten op de motor. Tis namelijk een ongelofelijk tering karwei om mijn accu te verwijderen. Maar zal het vanavond even proberen.
 
Hé Zut, dit is niet zo leuk om te horen zeg!!

Heb ik ff niks, dan heb jij wel weer wat...
Wel ff regelen voor zaterdag, anders moet je met de auto |(

Die backfires klinken mij als niet goed functionerende bougies (zwakke vlam, geen volledige ontbranding) in de oren. (dus niet genoeg prik, dus lege accu en kapotte spanningsregelaar) Maarja, dat wist je ws zelf ook al wel.

De wegenwacht kon wel meten dat ie geladen werd, maarja, als dat met 7 volt was, heb je er nog niets aan.. trek je alsnog je accu leeg.

Suc6... btw de spanningsregelaar is (bij mij iig) niet gemakkelijk bij te komen. (alle kappen eraf, dynamo eraf slopen en uit elkaar halen... GEEN fun :( )

Wel komen he zaterdag... ik heb geen zin om in de buitenlucht te slapen :P :+
 
Laatst bewerkt:
Bij thuiskomst bleek mijn vriendin al de hele kuip te hebben gedemonteerd :} :} Kon dus meteen effe kijken.
Ik weet waarom hij eerst wel startte maar onregelmatig liep en later nadat we hulp hadden gehad van de wegenwacht helemaal niet meer. Wegenwacht heeft het ding proberen op te laden via startrelais. Daarvoor moest ie met een schroevendraaier proberen het relais te raken (anders moest hele kuip eraf). Daarbij heeft ie dus mooi de kabeltjes naar met startknop gesloopt :( .
 

Hij werkt in de regio Zutphen en deelt een of andere snack uit als je moet wachten op het laden van je accu. Probeer 'm te raken en jaag 'm op! :( ;)

Heb net even kabeltjes aan elkaar gemaakt. Natuurlijk had ik nog 1 cm kabel over dus was weer lekker frunniken :( . Maar toen kwam motor weer in leven :)

Accu blijkt nu 12.35 Volt te leveren als motor uit staat. Als ik de motor start precies 12.00 Volt. Meer toeren geeft geen enkele verandering te zien. Accu is trouwens een yuasa.

Spanningsregelaar heb ik gevonden onder de koplamp. Kijken of ik uit kan vogelen of het de spanningsregelaar of de dynamo is.
 
Mijn conclusie was dat het of de dynamo of de spanningsregelaar was. Heb dus even direct op de dynamo gemeten zonder spanningsregelaar. Gaf dus mooi aan 0 Volt. Wilde al een poging doen een flinke deuk in ut ding te trappen maar dacht eers effe na. Heb toen de multimeter maar even op wisselstroom gezet :P . En daar was weer leven in het display :) :) . Dus dynamo doet het nog :}

Spannningsregelaar ga ik morgen dus maar even voor bellen. Hoop dat ze 'm op voorraad hebben.
 
Fantastisch... wat een technisch inzicht hebben we hier toch allemaal :+
Nee, ff zonder geintjes.. ben blij dat je het zo snel gevonden hebt... khoop dat dat het echt is.

Kzag dat je gebeld had (ja, toen ik begin van de avond belde nam je niet op omdat je ws aan het sleutelen was). Kwas benieuwd hoe het ging.

BTW: zit bij jou de spanningsregelaar niet zo verstopt?? Wat een mazzel.
Toch maar eens een werkplaatshandboek kopen binnenkort joh! ;)
 
Even geinventariseerd wat zo'n vervangings spanningsregelaar moet kosten:

mercuur in Den Haag RR51 voor 150 Euro

HdeB in STeenwijk RR51 voor 108 EUro (Da's toch effe 92 ouderwetse guldens verschil.....)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan