Ducati monster 600 2001

Björn79

Rookie
31 okt 2020
16
4
Hallo

ben hier nieuw en heb al een vraag.
Zoals titel zegt:
Wou hem starten hij draaiende moeizaam rond.
Daarna niets meer , batterij opgeladen.
Niets ...
Relay en starter bobine vervangen niets.
Rechtstreeks kabel starterbatterij
Draaide rond maar niet aanslaan.

dodemans knop sta af
Wie kan me helpen?
 
Mijn 2ct:
1) of kapotte accu
2) of kapotte spanningsregelaar
3) of kapotte stator van de dynamo

T.a.v. 2) en 3) de kabel die uit de dynamo komt zit met een stekker aan de kabel van de spanningsregelaar. Die stekker is berucht. Loshalen, schoonmaken.
T.a.v. 3) mijn Monster startte op een ochtend niet meer. Accu opgeladen, perfecte start. Na een paar dagen opnieuw niet starten. Uiteindelijk bleken 3 spoelen van de dynamo doorgebrand. Die stator heb ik ingeleverd bij Carmo.nl om opnieuw te laten wikkelen. Daarna probleemloos.
Let op: van de stator bestaan verschillende varianten in diameter. Je moet precies de juiste diameter hebben! (Ik kreeg een andere teruggestuurd en die paste niet).

Op de foto hieronder is duidelijk te zien dat 2 spoelen al zijn doorbrand en dat nr. goed op weg is.

20181024_093606.jpg
 
Hallo

ben hier nieuw en heb al een vraag.
Zoals titel zegt:
Wou hem starten hij draaiende moeizaam rond.
Daarna niets meer , batterij opgeladen.
Niets ...
Relay en starter bobine vervangen niets.
Rechtstreeks kabel starterbatterij
Draaide rond maar niet aanslaan.

dodemans knop sta af
Wie kan me helpen?
Hallo

ben hier nieuw en heb al een vraag.
Zoals titel zegt:
Wou hem starten hij draaiende moeizaam rond.
Daarna niets meer , batterij opgeladen.
Niets ...
Relay en starter bobine vervangen niets.
Rechtstreeks kabel starterbatterij
Draaide rond maar niet aanslaan.

dodemans knop sta af
Wie kan me helpen?
Waarom zou je de Relay en starter bobine(?) vervangen maar niet de accu?
Omdat de accu nog werkt ?
Als ik kabel breng van starter naar batterij gaat die wel starter . Dan is mijn batterij toch ok?
 
Mogelijkheden zijn:
dodemansknop
zekering nr2
accu
startrelais
draadbreuk bij het balhoofd.
sleutelblunderO-)

Mocht je interesse hebben, ik heb een service handleiding in Duits en Frans.
-Zekering ok
-dodemansknop heb ik met lampje getest maar Brande niet.
- draadbreuk hoe kan ik het weten of testen? En welke draad.
 
Laatst bewerkt:
Mijn 2ct:
1) of kapotte accu
2) of kapotte spanningsregelaar
3) of kapotte stator van de dynamo

T.a.v. 2) en 3) de kabel die uit de dynamo komt zit met een stekker aan de kabel van de spanningsregelaar. Die stekker is berucht. Loshalen, schoonmaken.
T.a.v. 3) mijn Monster startte op een ochtend niet meer. Accu opgeladen, perfecte start. Na een paar dagen opnieuw niet starten. Uiteindelijk bleken 3 spoelen van de dynamo doorgebrand. Die stator heb ik ingeleverd bij Carmo.nl om opnieuw te laten wikkelen. Daarna probleemloos.
Let op: van de stator bestaan verschillende varianten in diameter. Je moet precies de juiste diameter hebben! (Ik kreeg een andere teruggestuurd en die paste niet).

Op de foto hieronder is duidelijk te zien dat 2 spoelen al zijn doorbrand en dat nr. goed op weg is.

Bekijk bijlage 1559940
Dat is de laatste controle😬
 
als je een aansluiting van het lampje aan de massa leg en de andere de punten langs ga kan je zien waar je geen reactie meer krijg (lampje niet meer aan gaat.
test op die manier:
-zekering
-noodstop
-startknopje
-witte stekkertje bij het startrelais.
-dikke bedrading van accu naar startmotor.
voor een deel moet je natuurlijk de startknop ook indrukken.
 
als je een aansluiting van het lampje aan de massa leg en de andere de punten langs ga kan je zien waar je geen reactie meer krijg (lampje niet meer aan gaat.
test op die manier:
-zekering
-noodstop
-startknopje
-witte stekkertje bij het startrelais.
-dikke bedrading van accu naar startmotor.
voor een deel moet je natuurlijk de startknop ook indrukken.
Ok ik kijk het eens na

Merci
 
Alles na gezien.
Alleen aan de start knop krijg ik 12v als ik hem in druk.
Heb ik gemeten aan stekker aan lichtblok daar gemeten ook geen 12v?

conclusie?
 
wat is het lichtblok?
van de startknop gaat er een (waarschijnlijk Rood Blauwe) draad naar het startrelais.
als er dus 12V van de startknop komt en niet aankomt bij het startrelais, heb je een probleem met die draad of een stekkerverbinding.
aan het startrelais is het een witte schuifstekker, aan de kant van het knopje zit er een Superseal met 4 contacten.

als je wat aan de service handleiding hebt moet je een PB (persoonlijk bericht) sturen:)
 
wat is het lichtblok?
van de startknop gaat er een (waarschijnlijk Rood Blauwe) draad naar het startrelais.
als er dus 12V van de startknop komt en niet aankomt bij het startrelais, heb je een probleem met die draad of een stekkerverbinding.
aan het startrelais is het een witte schuifstekker, aan de kant van het knopje zit er een Superseal met 4 contacten.

als je wat aan de service handleiding hebt moet je een PB (persoonlijk bericht) sturen:)
Aan de start knop meet ik idd niets.
Super seal met 4 contacten aan instrument waar het licht is bedoel je?
 
ik weet niet waar de Superseal zit, de bedrading komt van de startknop in een Superseal, deze zal idd wel in de buurt van de koplamp zitten bij een monster. maar het is minstens 10 jaar geleden dat ik aan een monster gesleuteld heb.
het enige wat ik hier heb is een schema van de Monster.
je kan ook eens de 2 dikke contacten van het startrelais met een schroevendraaier doorverbinden. dan moet de startmotor gaan draaien. zorg dan wel dat de motor vrij staat!!!
 
ik weet niet waar de Superseal zit, de bedrading komt van de startknop in een Superseal, deze zal idd wel in de buurt van de koplamp zitten bij een monster. maar het is minstens 10 jaar geleden dat ik aan een monster gesleuteld heb.
het enige wat ik hier heb is een schema van de Monster.
je kan ook eens de 2 dikke contacten van het startrelais met een schroevendraaier doorverbinden. dan moet de startmotor gaan draaien. zorg dan wel dat de motor vrij staat!!!
Klopt de superseal zit aan de koplamp.
ik weet niet waar de Superseal zit, de bedrading komt van de startknop in een Superseal, deze zal idd wel in de buurt van de koplamp zitten bij een monster. maar het is minstens 10 jaar geleden dat ik aan een monster gesleuteld heb.
het enige wat ik hier heb is een schema van de Monster.
je kan ook eens de 2 dikke contacten van het startrelais met een schroevendraaier doorverbinden. dan moet de startmotor gaan draaien. zorg dan wel dat de motor vrij staat!!!
heb vandaag 2contacten door verbonden en idd de starter draaid rond.
De witte stekker gaat idd naar starter knop.
Maar de moter zelf slaat niet aan als Starter rond draait klopt dat?
 
Als het contact aan staat zou hij moeten aanslaan.
maar als de startknop werkt en de startmotor op deze manier ook zijn er nog 2 mogelijkheden.
startrelais of bedrading tussen startknop en startrelais.
startrelais kan je testen door een draadje op de plaats van het witte stekkertje in het startrelais te zetten en tegen de plus pool te houden.
 
Als het contact aan staat zou hij moeten aanslaan.
maar als de startknop werkt en de startmotor op deze manier ook zijn er nog 2 mogelijkheden.
startrelais of bedrading tussen startknop en startrelais.
startrelais kan je testen door een draadje op de plaats van het witte stekkertje in het startrelais te zetten en tegen de plus pool te houden.
Hallo

ik ga het testen straks ...

Mvg
 
Terug
Bovenaan Onderaan