Ducati Monster 620 uit 2002, vocht in tellers.

Henk13

Rookie
2 dec 2019
8
1
Ducati Monster 620 uit 2002.

Beste Motorliefhebbers,
Advies, hulp gezocht bij het volgende probleem:
Vocht in tellers; ik heb een paar gaatjes in de rand geboord en dat werkte tot van de week uitstekend.
De teller ligt nu binnen op een radiator.
Wat is het probleem: de check -beide meters slaan uit- werkt niet en plots doen de knipperlichten het niet meer. Knipperlichten worden vanuit dashboard direct aangestuurd.

Motor komt niet door de check dus start ook niet, je hoort de benzinepomp (kan dat?) even lopen.
Spanning en vermogen accu is in orde, zekeringen in orde.
Wat te doen, behalve drogen?
 
Hoi Henk,

Begrijp ik het goed jewilt de motor starten en het dashboard zit nu weer terug op zijn plek?

de eerste dingen die bij mij te binnen schieten zijn.
- noodstop schakelaar (alleen dan zou je denk ik de brandstofpomp ook niet horen)
- Staat de motor in neutraal
- of de start ondebreker, de antenne daarvan gaat ook richting het dashboard

succes
 
Ik denk dat je van vocht een sloot water hebt gemaakt door gaten te boren en dat er nu meer stuk is dan je lief is.

Tellerset open maken en controleren op waterschade. Wellicht laten doen want tellersets zijn doorgaans niet goedkoop.
 
Hoi,
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Tellers liggen nog steeds te drogen, de damp is er uit.
Ga er van de week weer mee verder.
- noodstop schakelaar (alleen dan zou je denk ik de brandstofpomp ook niet horen), ga ik even proberen: noodstop inschaken (brandstofpomp draait niet, is niet te horen)
- Staat de motor in neutraal, ja
- of de start onderbreker, is een goede kandidaat want het 48-uur lichtje brandt niet
 
Nou, je kon er niet meer doorheen kijken en dan probeer je eens wat. Door een paar gaatjes aan de onderzijde van de rand van de tellers te boeren kon het condens weg.
 
Voordat ik een ban krijg o.i.d. Ook nog even een serieuze reactie ;
Nadat je meters droog zijn ( en hopelijk nog werken ) zou ik de oorzaak van de condens zoeken.
En natuurlijk de zelfgemaakte gaatjes afdoppen.
 
Open maken is het enige zinnige wat je kan doen. Nakijken op corrosie en schade en (laten) repareren. Opnieuw sealen, dan wel niet provisorisch want losse onderdelen ga je wss niet vinden. Of een andere unit zoeken. Uit een sloper.
 
Ik weet het niet zeker want er zit bij die types monster van alles in die tellerset
Maar geloof wel eens ergens gelezen te hebben dat als de knippers niet meer werkten het neer kwam op andere tellers
Dat is zwaar klote want zie maar eens voor weinig aan een set met sleutels te komen
Zou in dat geval een alternatief circuit maken met knipper relais enzo ( of laten doen )
En dat beslaan van het glas dat komt best veel voor bij monsters
 
Hoi,
De tellers zijn opgewarmd; (zekeringen zijn ok trouwens) en hij komt door de check -meters slaan uit- lampjes gaan aan en uit maar de immo - zo noem ik hem maar even- geeft aan dat hij de sleutel niet herkend dus hij blijft branden (die kleine van het alarm); knippert niet maar brandt constant. Voordat ik dat moeilijke gedoe met gas-open en rode sleutel ga doen om de de boel te resetten heb ik het toch maar weer losgetrokken en op de cv-radiator gelegd. Wordt vervolgd. En bedankt voor jullie reacties.
 
Het glas wordt op het huis van de teller gelegd en dan komt de rand erom heen geklemd. de afdichting zal een rubber ring zijn die nu iets ruimte heeft. Zelf de ring verwijderen kan als je voorzichtig kan werken. Een kleine schroevendraaier tussen rand en de zijkant van het huis drukken en langzaam verdraaien. Op die manier een paar keer rond gaan dan kan je uiteindelijk de ring en het glas weg weghalen. De afdichting van de rand op het glas en van het glas op de rand van het huis zorgvuldig controleren en bij beschadiging een alternatief opzoeken. Je zou aan de binnenkant van de ring een rupsje siliconenkit kunnen leggen dat als afsluiting kan fungeren. De ring kan je weer monteren door de ring op een stuk hout te leggen, her glas in de ring leggen en daarop het huis plaatsen. Dan het geheel goed vastklemmen door een lijmklen op de plank en de achterkant van de teller te zetten en dan redelijk strak aandraaien. De open gewrikte rand kan je terug drukken met een stevig stukje hout en daar met een hamertje op kloppen.

Succes.
 
Hoi, hij loopt. Opgewarmde tellers (vochtloos) werken weer als vanouds. Dus nu even het geheel vet in de siliconen hangen.
Een beetje regen moet toch kunnen? Bedankt voor jullie reacties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan