Ducati monster 900, inbusbout riemspanner dolgedraaid

Neepie

MF'er
11 aug 2010
212
11
Coevorden
Redders in nood, tijdens het onderhoud van mijn Ducati monster 900 (vorig jaar gekocht) was ik bezig met de riemen te vervangen. Volgens de vorige eigenaar was de motor daar nu wel aan toe en dat was te zien ook. De inbusbout die in de spanner zat was al half dol, en waarschijnlijk onnozel hard vast gedraaid. Ingespoten met kruip olie, bovenste kwam zo los onderste geen beweging in. Werd nog doorgedraaider dan al was. Vervolgens met een tapset geprobeerd maar deze brak af.. muurvast. Hebben jullie nog tips of ideeën?
B4B88A80-5C91-4DC2-9D2F-41C79246477C.jpeg
 
Is het zeskant kapotgedraaid, is geen scherpe foto?
Misschien kun je de riem doorknippen waardoor je ruimte krijgt om er fatsoenlijk een goede scherpe tang op te zetten, ik zie volgens mij ook nog een circlip
om de spanrol op zijn plaats te houden, dit kan misschien ook nog aan de kant.
Je zult op een of andere manier ruimte moeten creëren om de kop te kunnen pakken, kop eraf dremelen kan ook om zo de spanning weg te nemen
maar als de schroefdraadzijde vast zit ben je het bokkie en moet je uitboren.
 
Wat ik een keer gedaan heb. Is een linkse tap er in gedraaid effe met klein boortje voor boren. En dan de tap er in. Als die zo achterlijk vast zit. Dan inderdaad kop
Eraf en dan opnieuw de bovenste procedure. Dan is de spanning van de bout. En dan moet t lukken.
 
Is het zeskant kapotgedraaid, is geen scherpe foto?
Misschien kun je de riem doorknippen waardoor je ruimte krijgt om er fatsoenlijk een goede scherpe tang op te zetten, ik zie volgens mij ook nog een circlip
om de spanrol op zijn plaats te houden, dit kan misschien ook nog aan de kant.
Je zult op een of andere manier ruimte moeten creëren om de kop te kunnen pakken, kop eraf dremelen kan ook om zo de spanning weg te nemen
maar als de schroefdraadzijde vast zit ben je het bokkie en moet je uitboren.

ja het zeskantige is kapot. Nu helemaal rond. Kopje zit er dus nog op en draad er nog volledig in.
Heb inderdaad ook overwogen de riem eraf te halen maar was benieuwd of er nog meer tips kwamen via hier. Maar.. zodra de riem etc verwijderd en genoeg ruimte, hoe ga je grip krijgen met een tang? Schroefdraad zit muurvast ga ik vanuit, was bij de overige ook alleen die gingen wel los uiteindelijk omdat die nog niet kapot gedraaid waren. Hoe uit te boren? Tips? Heb al even stukje geprobeerd maar kom er moeizaam in..
 
Wat ik een keer gedaan heb. Is een linkse tap er in gedraaid effe met klein boortje voor boren. En dan de tap er in. Als die zo achterlijk vast zit. Dan inderdaad kop
Eraf en dan opnieuw de bovenste procedure. Dan is de spanning van de bout. En dan moet t lukken.
Oké dus je bedoeld kop eraf boren met een “te grote boor” bijvoorbeeld? Of nog andere suggesties? En dan alleen schroefdraad weer opnieuw proberen met een tap?
 
Als je ruimte maakt kun je er een moer op de kop lassen? Met beleid rustig las voor las. Je hebt dan meer grip met bv. Een dop op de moer en de warmte van het lassen wil ook helpen om het stuk schroefdraad te lossen.
Thanks voor je reactie. Die optie ken ik inderdaad, beschik helaas niet over een las apparaat maar m’n schoonpa wel. Hou het in m’n achterhoofd
 
ben je gek joh..torx 12 tands ( heet anders) erin slaan en je draait hem zo los

oh ja en niet zon pisbakkenstale uit de 3 eurobak van de euroshopper, een goeie van stahlwille of gedore
 
Laatst bewerkt:
Wat ik een keer gedaan heb. Is een linkse tap er in gedraaid effe met klein boortje voor boren. En dan de tap er in. Als die zo achterlijk vast zit. Dan inderdaad kop
Eraf en dan opnieuw de bovenste procedure. Dan is de spanning van de bout. En dan moet t lukken.
Tip van de dag! Leg je dan ook even uit hoe je een afgebroken linkse tap verwijdert?
 
Ik zou de riem doorknippen,bovenste bout eruit en dan de spanner linksom tikken.Kans dat de bout meekomt.
Anders met een scherpe beitel op de boutkop.Er zitten standaard helicoils in de cilinder.
Thanks dit was voor mij nu de gouden tip! Torx erin slaan etc werkte niet. Dit wel, riem er af gehaald spanner voorzichtig linksom getikt en de bout kwam mee! Daarna met een tang verder kunnen draaien. Bedankt 👍🏻
 
Hahaha het vreet aan je hè 😅😜

leer jij nou maar scherpstellen voordat je gaat slopen sleutelen 🍻 ;)

aaafransdubbelthumpbsnigga.jpg


Kak, ik zit in techniek.

Aangezien je zo een eeeeeh interresante klassieker hebt, Rupert Paul van Performance bikes heeft zo een 900ss tijdje terug gekocht en zelf ook veel aangepast aan de vering , dat rubber op de tank (afhankelijk van bouwjaar uiteraard) , cosmetisch aangepast en nog veel meer.
Voor mij een bevestiging om niet zo iets te kopen , maar wel interresant om te lezen.
 
Ga ik even mee in overleg met mevr K@W@, want die weet toch alles beter, anders mijn manager

das wel duidelijk waar die voor zal kiezen .

ribbed-for-her-pleasure-this-is-corny-44094528[1].png


@Neepie , je mag nog een beste antwoord uitkiezen , dat is een optie in de software .

Als iemand ooit een vergelijkbaar probleem heeft staat er aan het begin van het topic gelijk welk antwoord 'het beste'was of zelfs de oplossing voor het probleem was.
 
Je kan de bout laten schrikken met een klap dan komt deze losser te zitten. een grote doorslag en erop tikken
Met een goede grip tang zo vast draaien dat de tanden er instaan dan moet het lukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan