Ducati Monster M600 1995

dvangulik

Rookie
19 apr 2020
7
0
Hallo mede forumleden,
Bij Handelsonderneming Middendorp te Alblasserdam staat een Ducati Monster M600 uit 1995 met +/- 40.000 km op de klok voor €1750,-
Is dit een betrouwbare motor voor een beginneling?
Iemand tips/adviezen??


Gr. Dennis
 
Qua vermogen en andere rijeigenschappen is het een prima beginnersmotor. Als je van een stuurfiets houdt voor niet al te lange tochten is het denk ik een prima motor.

Zelf zou ik echter eerder gaan voor een Japanner. Zeker de instapmodellen zijn allemansvrienden. Relatief saai, zeker, maar betrouwbaar en goed verkrijgbaar. Als je eenmaal wat ervaring hebt is het makkelijker proefrijden en weten wat je zoekt.

Uiteindelijk ligt het er maar net aan wat jij wilt. Als jij verliefd op de M600 bent dan moet je gewoon eens gaan kijken. Vind je de Japanners lelijke hokken dan is het leuk dat er zo veel van zijn en het relatief goedkoop en betrouwbaar is: een lelijk hok is een lelijk hok.
 
Thnx Tijmen, helder. Weet je verder nog iets inhoudelijks over de M600? Waar moet ik op letten? Slijtageonderdelen bv?
 
Onderhoud, onderhoud, onderhoud.

Ouwe Ducs kunnen best betrouwbaar zijn en veel km's maken, maar vragen relatief meer en regelmatiger onderhoud en dat moeten ze wel krijgen. Op een verwaarloosde Duc loop je snel leeg. Het kan een nette zijn, maar voor dat bedrag is het vermoedelijk geen fiets met een sluitende historie. Als je er zelf weinig verstand van heb, neem iemand mee die wat van ouwe Ducs weet. En als je echt graag een Duc wil, misschien je budget nog iets naar boven bijstellen en zoeken naar een iets jongere 620 met historie.

Ik heb ook eens een Monster uit 1995 gekocht voor 1750. Was bepaald geen onverdeeld genoegen. Fijn als het reed, maar daar zat het probleem... Nu een jongere Monster met historie en weinig km's gekocht en elke rit een glimlach van oor tot oor.
 
Ik ben begonnen op een 1994 monster 600. Ding was bombproof en dikke fun, maar:
Bokkerig blokje bij lage toeren.
Rijdt niet onder 10°C tenzij hij carbverwarmers heeft.
Draaicirkel van een vliegdekschip.

Leuk om mee te beginnen, je leert direct koppeling goed gebruiken en de motor plat leggen op lage snelheid. Voor mooi weer zou ik m aanraden, voor winterrijden absoluut niet.
De ouwe tweekleppers zijn best betrouwbaar, ik zou er niet meer schrik van hebben dan van een jap, mits degelijke inspectie bij aankoop.
 
Ik zou m zo opnieuw kopen.

p3pb6581214.jpg
 
Thnx Tijmen, helder. Weet je verder nog iets inhoudelijks over de M600? Waar moet ik op letten? Slijtageonderdelen bv?
De twee monsters die ik ken (Monster 900ie, van mij, en Monster 600) hebben wat elektrische problemen. De kabelbomen zijn ook wel erg minimaal berekend. Zowel qua manteldikte als ader dikte als voldoende speling bij draaiende delen. Ik weet niet of dat veranderd is door de jaren (de M600 komt uit 1994, de M900ie uit 2001). Let daar dus goed op of alles correct werkt en blijft werken als je rijdt/het stuur beweegt.

Bij mij is het relatief onschuldig met een toerenteller en brandstoflampje welke hun eigen ding soms doen. Bij de M600 is het vervelender en staat die al sinds afgelopen herfst stil. Dit soort problemen kunnen erg duur zijn om te laten repareren en zelf oplossen is ook niet altijd even makkelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan