Ducati monster m600

Monstertom

Rookie
8 jun 2022
6
4
Goedendag eem
Ik ben nieuw hier en kom direct met een paar vragen in huis vallen.
Ik heb een ducati monster m600 1996 met 750ss motor uit 1995,

Nu sinds 2 dagen hoor ik een schrapend geluid bij het intrekken van de koppeling. Is dit een versleten koppeling of ??

En dan ook nog over mijn carburateur verwarming. Ik heb er een kraantje op zitten maar als ik dit kraantje dicht zit krijgt het blok ook geen koeling meer ?! Dit lijkt me toch niet de bedoeling ?
 

Bijlagen

  • 5374ED19-FFEB-4015-B324-13D4638F7CBC.jpeg
    5374ED19-FFEB-4015-B324-13D4638F7CBC.jpeg
    498 KB · Weergaven: 28
Je blok krijgt koeling van de rijwind en van je motor olie die ook door de koeler stroomt die onder je liggende cilinder hangt. Daar heeft het kraantje van je carb verwarming niks mee te maken.

Waar komt dat schrapende geluid vandaan? Is het niet je hendel? En hoor je het ook als de motor uitstaat en je je koppeling intrekt?
 
Bedankt voor je snelle antwoord!
Oké top dan weet ik dat ook weer !

Ja het geluid is er ook als de motor uit staat
Ik hoor het zoal bij de koppeling zelf als bij de hendel..
vooral als ik hem heel langzaam intrek
Het is net een ijzer op ijzer geluid
 
Dit is een natte koppeling. Ik zou eerst het draaipunt van het koppelingshandle invetten.
Het kraantje naar je carbverwarming is een deelstroompje van de olie die door de koeler gaat en dat is ook weer een deelstroom.
Geen zorgen dus😁
 
Ja, het kan de hendel zijn, de mastercylinder (pomp) op het stuur, de hulpcylinder links op het blok, de pen die van links naar rechts door het blok loopt en de koppeling vrij duwt of de koppeling zelf. Vrij goed van voor tot achter te checken. Wel een natte koppeling dus wel olie eruit laten lopen of op de jiffy zetten als je het huis open haalt. Maar ik zou de koppeling als laatste checken, puur omdat dat het meeste werk is ;)
 
Ik heb het nog even goed na geluisterd maar het is echt bij de hendel en bij de koppeling zelf waar ik het geluid hoor, ik heb de hendel er net af gehad en ingevet maar dat maakt ook geen verschil,
Als ik hem in een keer hard in trek hoor ik niks en als ik hem heel langzaam in knijp hoor je echt geschraap, het voelt wel alsof de hendel ergens langs schuurt maar kan er niks aan zien.
( hij slipt niet tijdens het rijden )

Kan ik hier geen video met geluid toevoegen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan