Ducati monster m900 '94. startmotor vervangen, draait wel maar de motor niet.

Guusstaaf

Rookie
29 mei 2023
3
0
Hallo,

Ik heb een Ducati monster m900 uit '94.

Onlangs heb ik de startmotor en het startrelais vervangen. Als ik hem nu wil starten, hoor je de startmotor wel ronddraaien.
Alleen gooit hij de motor niet rond. Weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan en hoe ik het kan oplossen?
Graag in Jip en Janneke taal, zo heel veel verstand heb ik er niet van:)

Alvast bedankt!
 
Klinkt als een probleem met je rondsel...

Deze zit aan je startmotor. Zodra je startmotor gaat draaien, gaat het rondsel naar voren en haakt zo in je starterkrans. Stop je met starten, gaat het rondsel weer terug en kan je motor vrij lopen.

Haal je startmotor los, kijk maar het rondsel en doe anders een paar foto's...
 
Klinkt als een probleem met je rondsel...

Deze zit aan je startmotor. Zodra je startmotor gaat draaien, gaat het rondsel naar voren en haakt zo in je starterkrans. Stop je met starten, gaat het rondsel weer terug en kan je motor vrij lopen.

Haal je startmotor los, kijk maar het rondsel en doe anders een paar foto's...
Een rondsel zit hier niet op. Er zit een vrijloopkoppeling aan je vliegwiel.
Als je enkel de startmotor hebt vervangen zou het wel heel toevallig zijn dat nu net die koppeling is overleden.
Wat was de reden om de startmotor te vervangen?
 
Het startrondsel zit achter je dynamo rotor. Als je dat in je handen gehad hebt weet je dat echt nog wel. Gezien de ts vraagt om Jip en Janneke lijkt het me niet waarschijnlijk dat hij verkeerd zit, wel overleden
 
Een rondsel zit hier niet op. Er zit een vrijloopkoppeling aan je vliegwiel.
Als je enkel de startmotor hebt vervangen zou het wel heel toevallig zijn dat nu net die koppeling is overleden.
Wat was de reden om de startmotor te vervangen?
De dikke kabel naar de startmotor was helemaal poreus en maakte slecht contact. De vorige eigenaar is hier al een keer mee bezig geweest en had hem vast gelast en het stukje schroefdraad. Daar kreeg ik hem dus niet fatsoenlijk meer aan, vandaar.

Verder is dus alleen het deksel eraf geweest, dus heb alleen wat leidingen losgemaakt en dus de startmotor.

Dat die koppeling is overleden, lijkt me sterk.

Is er evt een technische tekening van?

alvast bedankt!
 
Ja, die kabel van de startmotor heeft een reputatie. Gelukkig kan elke auto elektro zaak zo een dikkere voor je maken.


En deze mijnheer in het filmpje laat niet alles zien, maar daar kom je wel achter als je zelf aan de slag gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan